Verkstan

Bygga eget hydraulaggregat.

58 inlägg 41349 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124544 Hej.

Har en vedklyv som jag kopplar till traktorns hydraulik.
Det jag tänkt nu är att bygga ett hydraulaggregat att använda först och främst till den, men senare även till annat vid behov. Aggregatet skall alltså matcha behovet till klyven i första hand.
Den har funkat ok på traktorn som har -> 174 bar tryck, kommer ej ihåg flöde


Hur stor dimension på tank skall man sikta på?
I min värld så ska det funka rent teoretiskt om jag kopplar en hydraulpump till en ventil som sedan styr en cylinder så ska väll egentligen ingen tank alls behövas?. Returen från ventilen går direkt till lågtryckssidan på pumpen.
Sen kan jag förstå en buffert för eventuellt läckage, men är det enbart för det man har tank ?


Sen tar jag gärna emot tips och bilder på egna byggen av hydraulaggregat..



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124546 Svarar på mig själv lite snabbt;
Jag kan förstå att man behöver minst den mängd som ryms i de slangar som kan användas till retur -> alltså den mängd vätska som får plats i returslang från ventil + en av slangarna (den som är längst) från ventil till cylinder.
så det direkt finns vätska tills det som kommer tillbaka från cylindern hinner från slangarna ner till pump/tank.

Är det mer än för det syftet man har tank ? (Blir så konfunderad då jag sett hemmabyggen till vedklyvar som har skitstora tankar till cylinder som max kan rymma 5 liter (inkl slang)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Kse  
#124549 Du lär nog få varmgång i systemet med så liten oljemängd, tanken har ju en kylande effekt.

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124556 Jo så är det, gratis kylning är eftersträvansvärt.
Bygger man lite klurigt så kan ju tanken vara en bärande del i klyven, isf behöver du ju bara
ha snabbkopplingar till motorn/pumpen så du kan växla mellan traktor/eldrift.

Kom just på att tanken kan ju även vara bra som skräpavskiljare, det kan ligga spån och sånt
i botten på oljetankar, ytterligare ett argument för större tank.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124571 Tackar ödmjukast för svar.

Ja det är klart, kylning var det ju också!
Ja får väll dra till med nått! eller rättare sagt, all skit ligger ju här så går dom sönder är inga pengar förlorade i alla fall.
Så det får bli en gammal kompressortank och vad den klarar av i liter, sen får det bära eller brista.

Tackar, åter igen

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Robertberg  
#124578 Detta är kopierat från en tråd på maskinisten gällande samma ämne:

"Minst 30 % mera oljevolym än pumpkapacitet och gärna 50 %, detta är vad "hydraulfolket" rekomenderar.

För avkylningen så spelar det inte så stor roll tar bara lite längre tid att värma upp oljan men det hjälper inte vid kont. drift, rek oljevolym är i stället för att olja ska hinna "lugna sig"!"

"För mobil hydraulik skulle jag rekommendera tankvolym på 3 ggr pumpflödet, för en stationär industrianläggning minst 5 ggr pumpflödet.
Tar man ut lite effekt, eller bara kortvarigt (jfr bakgavellyft till lastbil) kan man krympa volymen till 1 ggr pumpvolymen.
För låg tankvolym kan även ge upphov till skumning, men det kan även bero på en felkontruerad tank"

"Är det inte så att skumbildning vanligen orsakas i tanken, pga att returflödet sprutar in i tanken likt en jetstråle??......viktigt att retur ledingen är grov samt mynnar under oljenivån i tanken. Tanken måste ha en skiljevägg med inlopp på ena sidan och utlopp på andra sidan. Det ska vara hål i skiljeväggen nära botten på tanken
Låga oljehastigheter bäddar för hälsosamma hydraulsystem, låg skum- och värmeutveckling!! Underdimensionerade ledningar och ventiler bäddar för "hetta"!"

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124581 Shiit! Snart vet man allt! Tackar!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

foton  
#124584 Glöm inte att ventilera.

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Kse  
#124586 Och filtrera.

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124618 vart köåper jag sådana delar till ett bra pris? Alltså filterhållare, påfyllning med avluftning osv?

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124634 Ja det vet säkert dom grabbarna som hjälpt mig här nu bättre än mig! ...men precis allt från himmel och jord går att hitta på skroten ...Ett begagnat filter duger gott till ett billigt hemmabygge!
Om inte begagnat duger, så skulle jag kolla swedol

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Karl-Gustav  
#124636 Jag utgår ifrån att du ska bygga ett enkelt rundpumpnings (öppet) system. Det innebär i motsats till konstanttryck-system att pumpen leverar olja hela tiden. När din ventil är i neutralläge så cirkulerar oljan genom ventilen tillbaks till tank. Har du ingen tank så kommer pumpen hacka pg.a luft. Utöver det som redan sagts, ska tanken även kunna ta skillnaden i oljevolym på kolv och kolvstångssida. Därför får tanken aldrig fyllas helt. Tex. hos Ohlssons i Ellös hittar det du söker ( http://www.oie.se) För en vedklyv räcker ca 20cc pump bra. 5,5hkr Elmotor. Fläns mellan motor och pump och en flexibel koppling finns också där. Du kan ha påfyllning med inbyggd filtrering eller ett separat andningsfilter. Vil du snitsa till det kan du sätta i ett nivåglas på tanken. Bara att borra två hål och dra fast innifrån. Anslutningar med vanlig slangklämma duger bra på pumpsug och retur från ventilpaket.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

FalconXPG  
#124637 Jag bygger själv en ny klyv nu och tänker ha dubbla volymen i tanken mot vad som går i "systemet" räcker inte detta skall jag sätta in en oljekylare, filter tog jag o köpte Volvo BM oljefilterhållare för rörmontage kostade 200:- och filterna är billiga.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124654 Perfekt! Jag hade tänkt åka till skroten idag (efter jag gått färdigt i skogen --> sen som vanligt :( )
Om inte ölen hinner fatt i mig innan då.

Fundering! Har en i närheten här som lagt ut diverse hydraulpumpar (av olika dimensioner och mått (vissa även med motor)
Han säljer dem med texten:
Funktion okänd
Pris: Bud

Alltså är det använda saker som jag absolut inte har en aning om dom fungerar.

Jag känner också på mig att det är en sån härlig kille som kommer ge mig en smäll på käften och ingen andra chans om jag ger ett för lågt bud, men jag vill absolut inte ge ett för högt bud..
Vad är rimligt pris ?
pe
Snälla köp inte alla nu... Jag är sugen på den pumpen som ser ut att vara en överströmningsventil (om den är ställbar) på och en fördelningsdosa.

http://www.blocket.se/skaraborg/Diverse ... ?ca=13&w=1

Vad hade ni budat på den ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Karl-Gustav  
#124675 Det ser ut att vara ett aggregat med pumpen inbyggd i tanken. Du slipper suganslutning. Tankvolymen kan du ju öka på i efterhand om det inte räcker. Skicket och storlek på pumpen är förstås svårt att se på bilden.
Du har nästan säkert en tryckbegränsningsventil inbyggd i din vedklyvsventil så du behöver eg. ingen fler.
Det kan förstås vara bra att ha en extra säkerhet om tex en snabbkoppling lossnar för då bygger pumpen upp tryck tills nåt går sönder eller om du har tur så storknar elmotorn. En tusing kan det väl vara värt. Du kan ju räkna med att antingen elmotor eller pump funkar. Dom har väl knappast gett upp samtidigt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).