Verkstan

3 fas Mig för Alu mm

2 inlägg 1546 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

3 fas Mig för Alu mm

oestergard  
#121782 Hej

Tänker skaffa mig en MIG (första för mig). Har kollat på olika modeller som också lämpar sig för Aluminium svetsning. Bla Migatronic, Kemppi mfl.

Det som vad jag förstår gör en svets lämplig till Alu är (förutom gasen och tråden förstås) slangpaketet som bör vara tex teflonbelagt inuti. Tidigare talades det också om att dom bör ha tråddrag i skaftet men det tror jag inte är avgörande i dagsläget. Tror Kemppi inte har på en endaste modell? Puls funktion för bättre fogar rekommenderas också.

Min frågeställning är egentligen hur mycket det lönar sig att satsa - hur stor är skillnaden mellan en maskin utan puls och med i slutresultat och pris. Maskinen är inte tänkt till proffsbruk men jag är beredd att satsa en del på en maskin som man får till proffsigt snygga Alu fogar med (naturligtvis andra material också).

Borde ju finnas några proffsiga svetsare här som kan vägleda lite.... :mrgreen:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: 3 fas Mig för Alu mm

Månskensbonnen  
#122517 Glöm inte att maskinen måste va vattenkyld ända ut i svanhalsen annars smälter svetstråden ihop med kontaktmunstycket. För 20 år sen jobbade jag mycket med aluminium, där använde vi gammla Esab 250 amps verk, funkade bra så länge vi vred alla rattar åt höger. Det är inte som att svetsa med Tig, mycke ström mer tråd å full fart, med tanke på aluminiumets lägre hållfasthet så ska man försöka hålla ner A-måtten annars blir det mycke rikt efteråt. :???: :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).