Verkstan

ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

25 inlägg 18076 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121688 Cat554, har du nån bild på hur det ser ut? Har i alla fall börjat rita om mina lådor.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

Cat554  
#121697 Jeg kan ta noen bilder av en dumper jeg har selv. Noen tømmerhenger har jeg ikke (har en Cat554). Men jeg må ha litt instruksjoner om hvordan jeg legger bildene her på tråden. Fikk noen ut i bildegalleriet, men videre?
OH

Användarvisningsbild

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

molnia  
#121716 Under SNABB-SVARA finns en ikon till vänster som heter BESVARA tryck där. Då får du upp en ruta med plats för text och så vidare...
under den rutan finns det en grön flik till vänster som det står LADDA UPP EN BILAGA.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

molnia  
#121719 Har en fundering kring driven boggivagn men då ser det ut som jag får problem med markfrigången. Bifogade en skiss ,fråga gärna om ni inte förstår hur jag tänker.
Tänkte att driften skulle komma ut genom axeln på boggivaggan och att hjulen trycktes mod trivrullen. Har hört att weimers vagnar är byggda så men har inte sett någon bild eller i verkligheten. Har förstått att dom inte har teleskop principen som min skiss är gjord efter.
driven vagn med en lastbils bakaxel med diff

   TS
Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121721 Är det inte enklare att bygga en stabil boggie om du kör ner robsonrullen istället för att flytta hjulen? Så får du ju möjlighet att lägga på band också, det är väl inte så noga men man vet ju aldrig :?:

Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

Cat554  
#121731 Det var for mørkt til å få bilder med mitt kamera, men jeg har gjort en skisse. Så enkle har jeg gjort dem. Du må jo tilpasse til akseltappene, da jeg fikk laget 100 mm tapper i riktig lengde. Før det tettet jeg røret med en tykk plate og sveiset akseltappen på der.
Til skogshengerne laget jeg konisk profil, slik at den var 200x120 på midten og 120x120 ved akseltappene. Rak side mot hjulene. Da går den lettere forbi stubben i stedet for å butte. -I alle fall i teorien.
Lageret på midten laget jeg som sagt rakt med bronselager i hver ende. Om utvendig diameter passer akkurat innvendig i boggiarmen, så skjærer du ut et hull ca 30 mm i topplaten som du sveiser igjen samtidig som du sveiser i navrøret. Da har du massivt gods til smørenippelen. Det er lettere enn å bore hull i bolten.
Håper skissen kommer med. Prøver. OH

Användarvisningsbild

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

molnia  
#121738 Jag har bara sett robson på lastbilar, Då var det drivning på ena bakaxeln och den bakre var det inte och när man ville ha drift på alla hjul så tryckte man ner en rulle mellan för att få drift "från" främre hjul till bakre.

Jag har inte sett någon blondin eller annan maskin som har driften via rullar. hur får du dit driften då med kardanknut innan rullen så den går att höja och sänka eller? Jag må vara trög men en rulle mellan hjulen ovanför boggiaxelns centrum(upphängningspungt), borde inte den kunna flytta sig i längsled av maskinen också? för att inte boggin trycker sönder den. Alltså om boggin sjunker på första hjulet så kommer ju det bakre att komma upp och lite framåt mot rullen eller?
Jag förklarar dåligt men det blir lätt så när man inte förstår.

   TS
Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

Cat554  
#121744 Det stemmer som du sier. Men om boggien er lagret i eget lager kan jo drivakselen ligge bevegelig over. Kolven som trykker den ned må være festet i boggien og mellomakselen framifrån må ha drivknuter. Da vil det gå. Ellers må du ha drivknuter på begge drivaksler ut til rullene.
For å få bedre frigang kan du legge lastebilakselen over, festet i boggiarmene med sfæriske lager. Men jeg foreslår at du lager armer som akseltappene er festet i framfor teleskop. Teleskop gir slark når de skal være faste og sitter fast når de skal røres.

Avatar Fallback

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121745 Sorry för benämningen Robson, det gick av bara farten! Det var nog det där med lastbilsbakända som fick mig att tänka på det.

Förstår nu att du tänkte driva rullarna med bakaxeln, och inte något av drivhjulen.
De rulldrifter jag sett är hydrauldrivna. Då spricker det väl i ditt fall då.

Hursom helst så var det väl inte direkt någon kritik jag framförde utan snarare en undran då det var jag som inte riktigt förstod upplägget.

Nåja ha en fortsatt fin kväll....... :smile:

Användarvisningsbild

Re: ekonomi i att bygga en 10ton skogsvagn?

molnia  
#121748 ingen fara att framföra kritik, även om det inte meningen denna gången..

men har någon en weimer med mekanisk drift får dom gärna lägga in bilder och även bilder från en blondin eller liknade rulldrift maskin som är mekanisk drift på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).