Verkstan

Fiat 680 DTH Startmotor kass :-(

7 inlägg 6403 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fiat 680 DTH Startmotor kass :-(

Fiat 4WD  
#120614 Dagens skogsfolk å forumister!

Är det nån som skruvat loss en startmotor från en Fiat 680, 1982 års modell?

Jag har hittat elanslutningarna utan problem, men det sitter en plåt, som troligen är droppskydd för diesel, filter/handpupmp, ivägen. Det ser mest ut som den sitter fast på själva startmotorn.
Behöver man ta bort plåten?

Åså. är det 2 eller 3 skruvar starten sitter med?

Är det nån som har nåt tips på verkstad i närheten av Vänersborg - Mellerud Färgelanda kanske?

:?: Anders

PS jag har provat med attt ansluta ström direkt till starten.... gick inte bra det heller så glapp ed, kan uteslutas. Startern gjorde bara ett kvarts varv å skrapade illa å stannde trots att den inte är i ingrepp. DS såklart.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fiat 680 DTH Startmotor kass :-(

joswe  
#120643 Har bytt på fiaten här, en 60-90 men jag tror det är likadant. Plåten måste bort först om vill sätta dit den igen är upp till dig, jag gjorde det inte. Sen underlättar det gansks mycket om du tar bort bränslefiltren och böjer undan ev. mototvärmare lite grann. Sen blir det ganska gott om plats. Glöm inte och bränslekranen innan du tar bort filtren.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Fiat 680 DTH Startmotor kass :-(

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120649 När du bytt på din kan du lära mig,min måste va varm för att funka så ett byte e nog inte långt bort :sad:

Avatar Fallback

Re: Fiat 680 DTH Startmotor kass :-(

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121855 Fick byta på min precis i början när jag hade köpt den. va väl lite trångt, men gick ju iaf. vill minnas att det är minst 3 bult, den på baksidan va värst att få bort..

Avatar Fallback

Re: Fiat 680 DTH Startmotor kass :-(

roger82  
#121889 har bytt på min 680 och plåten bör du ta bort och vill minnas att det är 3 skruvar varav en är dum, allt går =) Jag hade en lastare i vägen och då blev de ännu mer spännande =)

Användarvisningsbild

Re: Fiat 680 DTH Startmotor kass :-(

Fiat 4WD  
#124219 Dagens!

Goda nyheter, Ny startmotor på plats å fungerar. :smile:

Jag hade tydligen bränt huvudströmbrytaren oxå när starten skar så det tog lite tid att hitta det felet.

Tack för tipsen.

Dock tätade inte bränslekranen på tanken så jag har väldränkta armar o händer....

Det var relativt rättframt å byta, lite problem att komma åt ffa beroende på lastaren som var redig ivägen.

Det behövs inga specialverktyg eller nåt konstigt, fasta nycklar 8, 11, 13 ,17, 19 mm samt spärrhandtag m förlängare å 17 hylsa klarar man sig med.

Det kan vara fiffigt att ta ett par bilder på anslutningar å skruvar innan man tar ner nåt, så man får tillbax det rätt.

Vill nån läsa mer i detalj hur jag gjorde läs vidare, luftningstips följer,
Övriga kan hoppa över detta å skärpa motorsågskedjan eller nåt nyttigare.




1 Bort med båda batterikablarna.
2 Stäng bränslekranen (som sitter under tanken på min iaf.)
3 lossa finfiltret, det bakre närmast hytten, sitter med en M6, 11mm fast nyckel, rakt ovanpå.
4 Lossa elanslutningarna bak på startern, 1 mutter å ett stift, tappa inte bricka i sanden...
5 bort med skyddsplåten, sitter bara med skruven fram som klämmer ihop plåten.
6 Lossa, men ta inte bort, undre och övre yttre skruvarna på starten 17 mm spärr+förlängare
7 Lossa och ta bort den inre övre skruven, lite trångt men fast 17 mm fungerar, (motorvärmaren är irriterande ivägen)
8 Stötta startern i bakkant, (för att undvika att startern tippar och skadar gängorna), å ta bort de två yttre skruvarna, jag låg på rygg å stötta m högerhanden, gick bra.
9 lirka ut starten uppåt framåt, under grovfiltret, över gasstaget, går tämligen lätt trots att det ser trångt ut.
klart steg 1
(Jag behövde dit ett nytt bränslefilter omgående eftersom det droppa diesel hela tiden, så det kan vara bra att ha ett i beredskap), hoppas nu slipper detta steg.

Återmontera i på samma sätt med undantag för ev fram-åtillbax m bränslefilter.

OK, ny starter på plats.

Kolla om startmotorn drar runt innan nåt mer görs.
Här gick jag torsk ety huvudströmbrytarn var kass.
Fick ta bort den å skruva ihop kablarna direkt för att få igång maskineriet.
Ska bytas nästa helg.

Åsså till sist Luftning vilket är halvknöligt på en Fiat med CAV-bränslepump.

Bränslefilter på plats, bränsle kran ÖPPNAD,
1 lossa luftskruven på grovfiltret (14mm tror jag) och pumpa på matarpumpens arm tills bara bränsle kommer ut å stäng,
2 Samma på finfiltret men där är det 17 mm. pumpa 6-8 ggr till på matarpumpen efter att skruven stängts
3, lossa undre luftskruven på pumpen, 8mm nippel, pumpa ut luften å stäng.
4 öppna övre luftskruven på pumpen, 8mm nippel + alla 4 mutterhylsorna på spridarrören (17mm) lämna öppna
5 dra runt motor ngt varv m starten.
6 dra åt mutterhylsorna men låt övre luftskruven vara öppen.
7 starta motorn
8 dra åt luftskruven på pumpen när bara bränsle kommer.
KLART Motor spinner fint :surp:


Har nån orkat läsa ända hit kan ni få ett tips till.
Nu när ändå ni är skitiga om fingrarna och det är diesel här och där så lossa Jordkabeln framme vid batteriet, och borsta bort all ärg och rost å skit där kabeln jordar i karossen.
Ett lätt sätt att få bra snurr på startmotorn å bättre laddning. Detta är en vanlig strömtjuv.

mvh
Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 680 DTH Startmotor kass :-(

roger82  
#126014 Tusen tack, ska spara detta inför kommande behov mvh Roger

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).