Verkstan

Fel på teleskoplastaren JCB 525-67 drivn

7 inlägg 3947 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fel på teleskoplastaren JCB 525-67 drivn

Vedproducent  
#119940 Hoppas på lite hjälp av alla er experter här. Krånglar mycket nu med alla mina maskiner.
Nu gäller detta en teleskoplastare JCB 525-67 årsmodell 89-90
Köpte den för drygt en månad sen och den har gått bra. Det jag visste när jag köpte den var att den läcker lite konverterolja när det är minusgrader ute (ej vid plusgrader). Förmodligen packboxen och jag har provat att hälla i en svindyr tillsats (1575 kr litern) men det har inte hjälpt. Nu är det bara i 3-4 minuter när man startat den och sen läcker den inte. Kommer ca 5-6 dl varje gång så jag har en balja under och samlar upp det och sen går den utan att läcka.

Det var lite bakgrund om det kan ha något samband med uppkommet problem. Var ute i eftermiddags och skulle putta undan lite snö i kurvorna på skogsvägen med skopan. Efter att jag kört en stund och jag ska lägga i framläget (sitter som en blinkersspak fram/neutral/back) så går inte spaken att flytta dit. Går att backa lite i början men sen går det bara lite då och då när jag flyttar i den andra växelspaken.

Har inte varit några problem alls med konvertern tidigare. Full dragkraft med 2,5 m3 snö i skopan så den river loss med kedjorna på. Därför har jag svårt att tro att det skulle vara problem med den. Vad ska jag titta efter? Måste väl vara något elektriskt i fram/back spaken? Kan det vara något som har hoppat ur sitt läge?

Stod lite snett med maskinen när det hände (absolut inget märkvärdigt alls) men kan det ha gjort att något hoppat fel någon stans?

Kom nu med lite tips alla ni kunniga!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fel på teleskoplastaren JCB 525-67 drivn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119955 Jag körde en 12meters jcb från 91 som plötsligt slutade driva, då vad det splainsen i tubinen som gett sej... Men som ja fattar det så rör den på sej lite eller?

Användarvisningsbild

Re: Fel på teleskoplastaren JCB 525-67 drivn

Vedproducent  
#119977 [quote="nutte"]Jag körde en 12meters jcb från 91 som plötsligt slutade driva, då vad det splainsen i tubinen som gett sej... Men som ja fattar det så rör den på sej lite eller?[/quote

Ja den rör på sig lite då och då när jag drar i växelspaken (bara bakåt då). Men knepigt att inte spaken för fram back går att sätta i läget fram

   TS
Avatar Fallback

Re: Fel på teleskoplastaren JCB 525-67 drivn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120003 kanske är spaken som är pajj... eller så varen nån ventil som på lådan som kunde haka sej... men då skulle ju spaken funka ändå....

Användarvisningsbild

Re: Fel på teleskoplastaren JCB 525-67 drivn

Vedproducent  
#120008
nutte skrev:kanske är spaken som är pajj... eller så varen nån ventil som på lådan som kunde haka sej... men då skulle ju spaken funka ändå....


Ja börjar tro att det är spaken också. Något fel måste det ju vara på den efterssom den inte går att sätta i framläget. Det skulle ju gå även om det var andra fel. Är nog glapp på något sätt där på backen och framläget går den inte att sätta. Att det skulle komma två fel exakt samtidigt är ju nästan osannolikt. Så i morgon blir det väl till att se om det går att skruva isär den och se om man ser något fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fel på teleskoplastaren JCB 525-67 drivn

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120040 DU får skriva hur det går för dej, annars har jag en bekant (gammal arbetskompis) som satt å körde 12meters JCBn i 11 år på heltid så han kan den utan å innan, förutsatt att dom är "lika" i uppbyggnad då vsa!... Men som sagt ja kan fråga honom ifall det inte löser sej....

Användarvisningsbild

Re: Fel på teleskoplastaren JCB 525-67 drivn

Vedproducent  
#120044
nutte skrev:DU får skriva hur det går för dej, annars har jag en bekant (gammal arbetskompis) som satt å körde 12meters JCBn i 11 år på heltid så han kan den utan å innan, förutsatt att dom är "lika" i uppbyggnad då vsa!... Men som sagt ja kan fråga honom ifall det inte löser sej....


Tack, ska kolla lite strax.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).