Verkstan

Grovlek vinschvajer

14 inlägg 10651 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grovlek vinschvajer

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119881 Hur grov vinschvajer brukar "man" ha på en traktorvinsch? Räknar jag på min så verkar det som om jag får på minst 75 m 10mm vajer. Räcker 10 mm, ska i huvudsak vinscha helstam och fastkörd traktor.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Grovlek vinschvajer

8wdHypro500  
#119905 Hei Uvskogen!
Det er intresant å følge din vei inn blandt trær og maskiner, mange erfaringer du gjør på ganske kort tid :lol:

Om du tittar inn på Skogma`s katalog finner du tabeller på vaiere og Polyrope. Jeg kan rekomendera rep framfor vaier.

Plussverdier: lettere, kan skjøtes enkelt, spoler bedre, kan ha større bruddstyrke og likevel flere meter på trommelen...
Minus: priset, ca tre ganger dyrere, men har levetid som er minst tre ganger

Bare noen små tips i fra Norge

Användarvisningsbild

Re: Grovlek vinschvajer

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119914
8wdHypro500 skrev:Hei Uvskogen!
Det er intresant å følge din vei inn blandt trær og maskiner, mange erfaringer du gjør på ganske kort tid :lol:

Om du tittar inn på Skogma`s katalog finner du tabeller på vaiere og Polyrope. Jeg kan rekomendera rep framfor vaier.

Plussverdier: lettere, kan skjøtes enkelt, spoler bedre, kan ha større bruddstyrke og likevel flere meter på trommelen...
Minus: priset, ca tre ganger dyrere, men har levetid som er minst tre ganger

Bare noen små tips i fra Norge


Måste nog gå emot och säga att jag tycker tvärtom 😈

Polyrope har alla fördelar som du skriver ända tills man kommer mot en sten när man vinschar. Då går den fort av!
En vajer är inte lika känslig (eller dyr) som polyrope!
Har erfarenhet av båda o kör nu bara vajer!

Bara några små tips från Småland :)

V

Avatar Fallback

Re: Grovlek vinschvajer

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119958 Jag tror du klarar dig galant med 10mm wire. Ta inte grövre än du behöver då blir den bara tung och bångstyriga att ha å göra med :smile:

Användarvisningsbild

Re: Grovlek vinschvajer

vetinte  
#119967 Kolla va trummans diameter är. Den är oftast avsedd för 8 mm. O den har en brotsgräns på 3200 kg o det räcker långt.

Avatar Fallback

Re: Grovlek vinschvajer

Nolltax AB  
#119982 10 mm vajer. Du kan spela upp traktorn i ett träd om så önskas.

Avatar Fallback

Re: Grovlek vinschvajer

Nolltax AB  
#119984 Skaffade ett vajerspel. Läste för mycket innantill så det blev ett 12 mm.
Si å så mycket det räcka till skulle.
Tog jag i så såg överflödigt vore. Lite pump å där den tallen far....
Enda gången jag i behöver göra är när alltet uppå flak ska....

Användarvisningsbild

Re: Grovlek vinschvajer

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119997 Kanonbra, tack alla. Har en liten förkärlek för syntetlinor sen jag köpte en warnvinsh till fyrbandaren med syntetlina. Ska fundera, den var som sagt väldigt mycket dyrare när jag kollade på Skogma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grovlek vinschvajer

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120005 För stamlunning så är nog stållinor mera praktiska, du kan tex hänga flera koppel direkt på linan så du slipper gå framochtillbaka för att vinscha en och en, och behöver inte var rädd för att riva lite i den med krok eller sax.

Användarvisningsbild

Re: Grovlek vinschvajer

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120670 Finns inga alls i lager hos Skogma :sad: Tips om annan leverantör. Ska ha 75 m 10 mm stål,

   TS
Avatar Fallback

Re: Grovlek vinschvajer

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120683 Vänd dig till nån järnhandel eller liknande annars blir den nog onödigt dyr. Kan också vara så att 75 m är en udda längd för du bör nog köpa en hel spole för att få bästa pris.

Swedols alternativ dock enbart 50m: http://handla.swedol.se/shop/ShowItemLi ... ageSize=10

Användarvisningsbild

Re: Grovlek vinschvajer

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120849 Höll på att beställa idag, blir en 75 m 8 mm stålvajer till slut. Men insåg att jag inte riktigt vet vilka "tillbehör" är bäst för att

1) Fästa den i trumman
2) Avsluta den med en krok och /eller sax.

Det finns flera olika tillbehör på Skogma, men vad bli bäst för det jag vill göra? "Wire slutklämma force", "wirelås" eller vad. Det är ganska kostsamma saker så jag vill köpa så rätt som möjligt.

Vad behöver jag för att kunna "hänga på flera koppel" som "kl-820" föreslår. Låter smart, vinschen är stark som attans så flera träd klarar den utan problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grovlek vinschvajer

Bengt.Svensson  
#120853 Jag har en krok med låsanordning och en lös timmersax hängande på kärran. Om man vinschar hela stammar från toppen funkar inte saxen. Ibland är det smidigast att brossla ihop för hand och sedan lägga en snara om högen och vinscha in allt till kärran.

Avatar Fallback

Re: Grovlek vinschvajer

Risarvaren  
#195370
Uvskogen skrev:Höll på att beställa idag, blir en 75 m 8 mm stålvajer till slut. Men insåg att jag inte riktigt vet vilka "tillbehör" är bäst för att

1) Fästa den i trumman
2) Avsluta den med en krok och /eller sax.

Det finns flera olika tillbehör på Skogma, men vad bli bäst för det jag vill göra? "Wire slutklämma force", "wirelås" eller vad. Det är ganska kostsamma saker så jag vill köpa så rätt som möjligt.

Vad behöver jag för att kunna "hänga på flera koppel" som "kl-820" föreslår. Låter smart, vinschen är stark som attans så flera träd klarar den utan problem.



Hej Uvskogen,

det har gått 1½ år sedan, vad blev det för köp till slut både vad gäller vajer såväl som tillbehör att sluta vajern med? Har du några bilder? Vad är det för vinsch du har?

Många små frågor runt ett ämne som för mig är en gåta. Jag har en Boxer med ÖSA 101 vinsch, tänkte åxå släpa ut helstam till väg för aptering. Trumman tar max 75 meter 10mm enligt instruktionen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).