Verkstan

Byta snabbkoppling eller göra adapter?

8 inlägg 6014 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta snabbkoppling eller göra adapter?

DrW  
#441396 Har en UTV med extern hydraulik och en vedklipp som jag vill ansluta. Problemet med detta är att det är olika snabbkopplingar på klippen och på UTVn. Klippen har klassiska "jordbrukskopplingar" (TEMA-kopplingar?) UTVn har andra kopplingar, se bifogad bild, Flatface kanske.
Inte helt bevandrad med hydraulik och kopplingar som ni märker :???:
Frågan är vad som är smartast. Byta på klipp, UTVn eller göra någon slags adapter?
Har ännu inga andra redskap men det kan ju bli aktuellt framöver. Kanske smartast att byta på UTVn?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Byta snabbkoppling eller göra adapter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441401 Spontant känns klassiska jordbrukskopplingar som mer användbart i längden.
Du har ju kvar dessa för framtida behov.

http://www.oie.se/Produkter/lantbruksko ... 1000451846

Avatar Fallback

Re: Byta snabbkoppling eller göra adapter?

valtra a 72  
#441430 Det ser ut att vara spillfria koppel så dessa borde du behålla och istället byta ut hankopplen,de är också billigare än honorna.

Användarvisningsbild

Re: Byta snabbkoppling eller göra adapter?

Rasken  
#441433 Jag skulle råda dig att byta till klassisk jordbrukskopplingar. De andra kopplingarna som du har på utv är snuskigt dyra och går inte att byta oringar i. Så det blir kostnader i framtiden om du behåller de.

Jag hade sådana kopplingar på Avanten, ångra mig att jag inte bytte de på en gång innan man började använda och köpa tillbehör. Blir så bökigt att ha adaptrar och olika kopplingar.

Rasken.

Avatar Fallback

Re: Byta snabbkoppling eller göra adapter?

ÅsaNisse  
#441541 Se bara till att du har liknande oljor i dina maskiner som du kopplar. Annars är det en bra grej att ha olika kopplingar så man inte blandar fel oljor i ett anfall av tankspriddhet.

Användarvisningsbild

Re: Byta snabbkoppling eller göra adapter?

DrW  
#445839 Blir nog så att jag köper de spillfria hankopplingarna. Verkar inte vara något hemmansvärde att lägga ut. Ytterligare en dum fråga: Är det bara att skruva lös de andra och skruva dit de nya eller krävs det någon speciell tätning eller packningar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta snabbkoppling eller göra adapter?

axwell  
#445848
DrW skrev:krävs det någon speciell tätning eller packningar?


Det brukar vara säkrast med en tredobricka, för det är väl inte kon i kon.

Användarvisningsbild

Re: Byta snabbkoppling eller göra adapter?

DrW  
#447175 Nu bytt kopplingar. Var lite svårt då det krävdes oerhörd kraft att skruva lös hankopplingen från slangen. Måste ha varit fastlimmad med locktite eller liknande. Nu är de droppfria på plats och PW klippen testad med UTVns externa hydraulik. Går som en dans! Trevliga koppel jämfört med de klassiska jordbrukssnabbkopplingarna tycker jag. Inget kladd. Hoppas de håller ett tag!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).