Verkstan

Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

12 inlägg 5916 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

Torbjörn Johnsen  
#439679 Företaget MPP har tagit fram en serie s k pickup-tankar (flaktankar) som tillverkas i aluminium. Det innebär att man kan få ner vikten på en 400-literstank till drygt 60 kg inkl. pumputrustningen. En vanlig ståltank med samma volym väger avsevärt mycket mer och enligt tillverkaren ska den här vara hållbarare än en plasttank. Jag gjorde ett besök hos en av entreprenörerna som skaffat en sådan här tank, Tranås Skogsentreprenad. Maskinföraren Erik höll som bäst på med grot-skotning och visade upp tank och tankningsförfarande för en liten filmsnutt. Tidigare hade de en ståltank på flaket som tog runt 250 liter. Nu får de med sig 400 liter utan att bruttovikten på tank och bränsle blir direkt tyngre. Vad tror ni om aluminiumtanken i förhållande till plåt och plast?

Kostnaden för en 400 liters MPP-tank inkl. pumputrustning ligger enligt tillverkaren runt 16 000 kr + moms.


Produktblad om aluminiumtankar

MPPs sajt

Tidigare tråd om flaktillbehör:
Vilken farmare ska jag ha?






   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

bgl  
#439686 Nja om viktuppgifterna:
400 l aluminiumtank väger 67kg
450 l stålplåttank väger ca 130kg
10% större stålplåttank väger alltså drygt 60 kg mer och 150l diesel väger ca 120 kg.

Användarvisningsbild

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

skogsjan695xl  
#439698
bgl skrev:Nja om viktuppgifterna:
400 l aluminiumtank väger 67kg
450 l stålplåttank väger ca 130kg
10% större stålplåttank väger alltså drygt 60 kg mer och 150l diesel väger ca 120 kg.

50 liter mer diesel

Avatar Fallback

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

Hema  
#439835 Det är väl ofta positivt att få ned vikten. Spar några droppar för varje tur. Men priset, borde väl gå att få ned med lite större produktionsvolymer?

Avatar Fallback

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

bgl  
#439975 Volymdifferensen i inlägget är 150l som jag utgår från. Jag tog viktuppgift från den första stålplåttanki jag hittade, att den sen rymmer ytterligare 50 l gör inläggets påstående bara sämre.

Användarvisningsbild

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

Torbjörn Johnsen  
#439980 Det finns ju ett antal olika leverantörer av tankar i olika material. Uppgifterna som är med i filmen gäller vad den här entreprenören hade för ståltank innan och det är den som jämförelsen avser. Jag tycker i alla fall att det är intressant att det utvecklas nya produkter och det vill vi gärna uppmärksamma. Sen är det ju upp till var och en hur man värderar olika saker i den allerstädes närvarande ekvationen pris/prestanda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

Vardon  
#439991 En trevlig film men tyckte det var svårt att läsa vit text mot snön.

Användarvisningsbild

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

Torbjörn Johnsen  
#439998 Hav förtröstan Vardon! Snart är snön borta (även om det är svårt att tro idag). Allvarligt skämtat så testade jag med olika färger och det blev t ex ännu sämre med svart. Man kanske skulle köra textremsa med svart bakgrund men då täcker ma över mer av filmen? Svårt det där...

   TS
Avatar Fallback

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

bgl  
#440011 En 250-liters tank som väger 210kg tom närmar sig pansarutförande!
Torde vara hopsvetsad av 8 mm stålplåt, inte underligt att jag reagerar på siffrorna.

Avatar Fallback

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

Hema  
#440013 Finns det möjlighet att exempelvis skriva med svart text i textstorlek 12 och lägga vit text ovanpå i storlek 10? Så att det blir en kontrast till texten.

Användarvisningsbild

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

totte  
#440185
Hema skrev:Finns det möjlighet att exempelvis skriva med svart text i textstorlek 12 och lägga vit text ovanpå i storlek 10? Så att det blir en kontrast till texten.


Nej så går inte att göra, men det brukar finnas stilar att lägga på där tecknen blir t ex vita med svarta kanter. Kan vara värt att botanisera lite i vad som finns i det program man använder.

Användarvisningsbild

Re: Produktnyhet - Lätt pickuptank i aluminium

Torbjörn Johnsen  
#440432 Jag pratade lite mer med tillverkarna av alutanken (MPP) och fick lite information bl a om varför de har tagit fram alutanken. De säger att den främsta orsaken till att de utvecklade denna tank var att de såg ett behov på marknaden för ADR-godkända ”lätta tankar” som inte har ett bästföre datum likt plasttankar. Alutanken har samma status som en ADR-godkänd ståltank. D v s att den ska besiktigas med 30 månaders mellanrum och så länge den blir godkänd så är den godkänd att använda. En plasttank däremot har enligt MPP ett bästföre datum som brukar vara runt 5 år och därefter ska den kasseras.

När det gäller tankens utformning säger MPP att:

Tanken är speciellt anpassad och framtagen i samarbete med ett par skogsentreprenörer då vi kom fram till denna design, framförallt smalare och högre så att det finns mer plats kvar på flaket. Pumpen ergonomiskt placerad samt hålbild runtom sargen för att bäst placera handtag och slang.

Alutanken 400L väger endast runt 66 kg, 50 % lättare i jämförelse med en plåttank i samma storlek som väger runt 120-160 kg.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).