Virkesmätning och Matrisfub

Skillnaden mellan öst och väst

5 inlägg 7929 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnaden mellan öst och väst

Pensionär  
#90575 ... eller Finland vs Sverige.

Satt och blädrade lite i några gamla skogstidningar när jag kom på en artikel där man jämförde virkes priser mellan Sverige och Finland. Snabbt tänkt skulle man ju tycka att det borde vara enkelt att ta reda på vem som får mera betalt för virket, men det var inte så enkelt som man tror.

Största skillnaden beror på våra olika mätningssystem.

Eftersom vi i Finland mäter nästan allt virke på bark betyder det att vi levererar ganska stora mängder mer virke än vad ni i Sverige gör.

Några exempel från artikeln. Massaved levereras ju främst som fub i Sverige. När en finsk skogsägare levererar 1m3fpb levererar hans svenska skogsbroder 1,14 fub. Andra vägen 1 fub = 0,88 fpb.

På stock börjar de verkligt stora skillnaderna komma fram. Toppmätt är det verktyg som har använts i artikeln som beräkningsgrund. 1m3to motsvarar 1,39m3fpb.

Omvandlingstalen är medeltal och för sorterade stockpartier stämmer inte 1,39. På rotstock som har en kraftigare avsmalning skall skillnaden bli ännu större.


Nu är jag ingen matematiker som har gjort några egna beräkningar ej heller vill jag påstå något med den här tråden. Däremot kan man ju konstatera att våra olika mätsystem skiljer sig ganska rejält. Vems som är bättre får vi kanske svar på den dagen vi alla är där uppe.

De om de... nu ska man ta en sväng tillbaka ut i skogen och sätta lite plant.



   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnaden mellan öst och väst

Nils.Eriksson  
#90576 Det verkar intressant.
Undrar om det är fler som har samma funderingar. Export är ju i stort det som gör vår skog värdefull även genom dom svenska storköparna.

Avatar Fallback

Re: Skillnaden mellan öst och väst

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90578 Sen adderar vi att den finske skogsägaren får tack vare maskinmätningen betalt för varenda bit som går igenom aggregatet,att jämföra med det "normala vrakprocentsavdrag" :roll: (som är en direkt stöld av virke) som dom svenska bolagen verkar bedriva :!:

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan öst och väst

Fredrik Reuter  
#642105 Bump. #tb10

Användarvisningsbild

Re: Skillnaden mellan öst och väst

gurrasnurra  
#642174
Simba skrev:Sen adderar vi att den finske skogsägaren får tack vare maskinmätningen betalt för varenda bit som går igenom aggregatet,att jämföra med det "normala vrakprocentsavdrag" :roll: (som är en direkt stöld av virke) som dom svenska bolagen verkar bedriva :!:


Nu har kollektiven på massaveden tagits bort i Sverige så nu finns inte vrak på de sortimenten.
Sen om det är bra att en finsk skördarförare kan blunda när han avverkar för skogsägaren får betalt fullt pris ändå
diskuteras.
Om nu det påståendet är korrekt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).