Virkesmätning och Matrisfub

mätningsvägran grantimmer!

13 inlägg 7847 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

mätningsvägran grantimmer!

Prorider  
#65957 Det hände en sak i sommras som jag har svårt att släppa. Jag satt och körde lite längre på kvällen för att göra klart för flytt till morgonen därpå. Det var många fina grantimmer stockar på det partiet av hygget och bara en liten del röta. När jag var klar och hade lagt av band och kedjor + lastad hjul m.m så gick jag ner mot upplägget för att kolla på sortimenten. Allt var som det skulle. Gick på både fram och baksidan på grantimmerhögen och kollade. Och det var ingen tillstymmelse till röta eller några krokpinnar i den. Så då kände man sig ju lugn. Några veckor senare så ringer skogvaktarn för att berätta att det var mätningsvägran på just den timmer vältan. Dom påstod att det var för mycket röta! :surp: Jag påpekade för sågvaktaren att jag hade kontrollerat traven en extra gång och inte alls sett tillstymmlse till röta. Och det hade han också. Men sa att det var ganska hopplöst med att få in det som timmer.
Nu till min fråga, har ni där ute också varit med om något liknande? Det känns ibland som att många bolag kan "fuska" till sig virke på detta sätt. :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: mätningsvägran grantimmer!

orre  
#65976 Jag anmälde 12 m3 fub lövmassa i våras.
Inmätt volym 9,85m3 0%vrak
DVS bolaget fick 400 kr rabatt på partiet=(

Användarvisningsbild

Re: mätningsvägran grantimmer!

Skogshuggarn  
#65982 Frågor:

Var det VMF som mätte in?, och hur funkar det egentligen för er som kör skogsmaskin om traven mätvägras?.
Får ni samma betalt/fub eller avdrag fr uppdragsgivaren?.

Mig veterligen ska trave som mätvägras läggas upp utanför ordinarie terminal med anmälan till bla virkesleverantören.
Detta till skillnad mot vrakandelar som åker rakt in i produktion (se massabit).

Användarvisningsbild

Re: mätningsvägran grantimmer!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65984
Skogshuggarn skrev:Frågor:

Var det VMF som mätte in?, och hur funkar det egentligen för er som kör skogsmaskin om traven mätvägras?.
Får ni samma betalt/fub eller avdrag fr uppdragsgivaren?.

Mig veterligen ska trave som mätvägras läggas upp utanför ordinarie terminal med anmälan till bla virkesleverantören.
Detta till skillnad mot vrakandelar som åker rakt in i produktion (se massabit).


jag hade ju inte accepterat en mätvägran om jag ej fått möjlighet att åka och titta på traven, eller hämta hem virket igen...

Avatar Fallback

Re: mätningsvägran grantimmer!

kubiken  
#70086 När virkesmätaren ser att det är mer än 15 % vrak i en massavedtrave (felaktigt trädslag 5 %) eller mer än 10 % vrak i en timmertrave är han skyldig att utfärda mätningsvägran. Dvs virkespartiet/traven märks noga och läggs av på särskild anvisad plats och en rapport skrivs som delges till både köpare och säljare för att det ska finnas möjlighet att besikta/åtgärda felen. Detta är alltså en skamgräns som man ska få reda på när man har paserat innan det kommer på mätbeskedet.

Avatar Fallback

Re: mätningsvägran grantimmer!

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70096
kubiken skrev:När virkesmätaren ser att det är mer än 15 % vrak i en massavedtrave (felaktigt trädslag 5 %) eller mer än 10 % vrak i en timmertrave är han skyldig att utfärda mätningsvägran. Dvs virkespartiet/traven märks noga och läggs av på särskild anvisad plats och en rapport skrivs som delges till både köpare och säljare för att det ska finnas möjlighet att besikta/åtgärda felen. Detta är alltså en skamgräns som man ska få reda på när man har paserat innan det kommer på mätbeskedet.


Jag skulle gärna ha den skamgränsen vid 5%. Fick nyss ett mätbesked med mer än 8% vrak på timmer, det är inte roligt.

Avatar Fallback

Re: mätningsvägran grantimmer!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70099 I just det här fallet kan man ju undra om det var ordentligt med vältlappar på eller om det skett nån förväxling. Åkarna lastar på, lastar om, byter skift lastar om igen och fattas det nåra gripar så tar dom där dom kommer åt.

Avatar Fallback

Re: mätningsvägran grantimmer!

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70149
Skogsola skrev:I just det här fallet kan man ju undra om det var ordentligt med vältlappar på eller om det skett nån förväxling. Åkarna lastar på, lastar om, byter skift lastar om igen och fattas det nåra gripar så tar dom där dom kommer åt.


Nej det är flera leveranser till samma industri som fått drygt 8% vrak. Klentimmer och avverkningsuppdrag. Jag har inte fått slutbeskedet från köparen ännu men jag kommer att hävda undermålig upparbetning.

Användarvisningsbild

Re: mätningsvägran grantimmer!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70236 Flera bolag i Skaraborg samt Södra sätter ett maxvärde på mängden tillåten bearbetningsrelaterade massavrdsvrak. Maxvärdet ligger på ca 2,5-3%. Överskrids detta får entreprenören ersätta markägaren. Metallvrak, rötvrak, grusvrak m.m. räknas dock inte in i denna procentsats, då de får anses bero på beståndet som sådant och inte en olämplig hantering av gallringsentreprenörerna.

/Niklas

Avatar Fallback

Re: mätningsvägran grantimmer!

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70243
Skogsola skrev:I just det här fallet kan man ju undra om det var ordentligt med vältlappar på eller om det skett nån förväxling. Åkarna lastar på, lastar om, byter skift lastar om igen och fattas det nåra gripar så tar dom där dom kommer åt.


Vet inte om du sett detta själv eller du inbillar dig? När jag körde så skulle jag aldrig få för mig att ta något annat sortiment att fylla med, och det är stenhårda regler vid omlastningar och samlastningar. Händer säkert misstag, men lastbilschaufförerna är inte nåra klåpare som du verkar vilja antyda.

Användarvisningsbild

Re: mätningsvägran grantimmer!

masterchief  
#70254
kjugekarlsson skrev:
Skogsola skrev:I just det här fallet kan man ju undra om det var ordentligt med vältlappar på eller om det skett nån förväxling. Åkarna lastar på, lastar om, byter skift lastar om igen och fattas det nåra gripar så tar dom där dom kommer åt.


Vet inte om du sett detta själv eller du inbillar dig? När jag körde så skulle jag aldrig få för mig att ta något annat sortiment att fylla med, och det är stenhårda regler vid omlastningar och samlastningar. Händer säkert misstag, men lastbilschaufförerna är inte nåra klåpare som du verkar vilja antyda.

Har tyvärr varit utsatt för just sådan fyllning 😡
Grantimmar åkte i massalasset......
Far min stod och såg det......
Då fick Svenman lite att reda ut.........
Åkaren som körde åt dem kör inte längre åt det bolaget.....

Användarvisningsbild

Re: mätningsvägran grantimmer!

Skogshuggarn  
#70287 Av någon obeskrivlig anledning?, så strular det oftast till sig när man skickar leveransvirke i mindre uddavolymer + fallandelängder.
"Full bil" och jämnapterat verkar funka bättre - både för åkare/mätare, men så ska det naturligtvis inte vara.

Användarvisningsbild

Re: mätningsvägran grantimmer!

Golddigger  
#70297
Niking skrev:Flera bolag i Skaraborg samt Södra sätter ett maxvärde på mängden tillåten bearbetningsrelaterade massavrdsvrak. Maxvärdet ligger på ca 2,5-3%. Överskrids detta får entreprenören ersätta markägaren. Metallvrak, rötvrak, grusvrak m.m. räknas dock inte in i denna procentsats, då de får anses bero på beståndet som sådant och inte en olämplig hantering av gallringsentreprenörerna.

/Niklas


Undra hur mycket timmer det ligger i barrmassan....när entreprenören har såna krav på sig.
Vid minsta tveksamhet så matar/skickar dom nog dom stockarna till massahögen.

Vi hade en uppföljning med tummare från VMF Nord i skogen för nån vecka sen , och enligt han så rekommenderade han att man skall ligga mellan 3-5 % timmervrak (nedklassning till massa) för att minimera risken att det hamnar för mycke timmer i massahögen.
Han berättade även att dom hade hitta ca 20 % timmer i ett lastbilslass med barrmassa vid en kontrollmätning varav flera bitar var klass 1:or.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).