/Niklas
Niking skrev:Bertilsson skrev:Mangan och Niking har grundmurade förhoppningar på att rotpostköparna skall förbättra sin aptering.
- Min uppfattning är att den överlag måttliga mängd rotpost som de flesta köper innebär att ambitionen att förändra aptering med utbildning inte är så stor. Detta skulle dock bli mera motiverat om rotposthandeln ökar.
Desto större anledning att satsa på rotposter och i viss mån leveransrotköp i framtiden då. För då drabbas i alla fall inte jag som skogsägare ekonomiskt av felaptering, som, enligt Bertilsson, lär vara både systematisk och resultera i stora förluster för skogsägarna. Med rotposten får ju virkesköparna/sågverken ta hela den ekonomiska smällen och då borde de vara betydligt mer lyhörda för apteringsförbättringar. Det ligger ju onekligen i deras intresse.Bertilsson skrev:- Niking föreslår att jag skall erbjuda utbildning till deras rotpostköpare.
Min tid räcker inte för detta. Inte minst p.g.a. all hjälp jag är inblandad i för skogsägare. Några fall har jag skrivit om redan. SCA verkar ha orsakat ca 1 milj. på felaktigheter bara hos en skogsägare.
Jag har haft utbildning på flera sågverksföretag.
Grundlig utbildning gjordes på 25 förare på ett distrikt i mellansverige. Resultatet blev översvallande. Negativa reaktioner kom dock från arbetsledning som avkrävdes större kunskap vilket de saknade och de ville inte ägna sej åt den verksamheten. Arbetsledningen kände sej underlägsen maskinförarna varför resultaten snart föll tillbaka.
- Distriktspersonal vill inte ändra prisfiler till skördare (som tar 30 minuter och skördaren sköter prioriteringen) utan istället lyfta telefon eller mejl med följd att föraren får trixa till i prisfilen eller sitta och styra apteringen manuellt (Föraren kostar 8- 1200 kr i timmen vilket gör att lösningen är en suboptimering).
Varför ville inte distriktspersonalen ändra prisfilen?
F.ö. borde du kanske passa på att utbilda distriktspersonalen också när du ändå var på G. Hur vida det bör ske samtidigt som förarna eller varje grupp för sig kan nog du bedöma bättre än jag.
/Niklas
Niking skrev:Du skrev 40% av sågverken har inte programvara för att kunna göra prisfiler och använda produktionsfiler. Man vill inte investera 10.000 kr och utbildning. Fundera på varför.
Min tolkning är att sågverkning inte såg någon nytta av en sådan investering. En alternativ tolkning skulle kunna vara tidsbrist, även om jag tror mer på den förstnämnda tolkningsförslaget.
Om inte sågverken ser nyttan med en viss mjukvara, så är det upp till säljaren av mjukvaran/supporten till mjukvaran att sälja in fördelarna med mjukvaran. Jag tror vart fall inte sågverken tackar nej till mjukvaran för att djävlas med oss skogsägare och sina entreprenörer.
Denna programvara lär sej varje skogstjänsteman nyttan av vid sin grundutbildning.
Att kontrollera produktionsfil från skördare mot mätningsutfall förväntar jag mej vara en nödvändighet i ett seriöst sågverksföretag, likaväl som man fyller på kedjeolja i motorsågen.
- Att göra prisfiler till skördaren och ha fulla kontrollen är väl en självklar skyldighet för köpare för att fullgöra sitt ansvar enligt avverkningskontrakt. I så fall bör skogsägaren vara den som kontrollerar att så har skett på avverkningen genom att begära prisfil, produktion etc. ?
- Prisfil är nödvändig för att skördaren skall kunna aptera och arbete korrekt.
- Varför entreprenörerna för ofta gör prisfilerna "nästan gratis" är en indikation på att det inte fungerar från virkesköparen.
- Se även mitt tidigare svar på denna punkt.
Du skrev Ersättningen var det stora problemet eftersom Södra samtidigt med mer kunskap begärde bättre jobb och mer arbetsuppgifter (såsom skogsägarkontakter, vältlappar, planering) samtidigt som ersättningen stannade eller sjönk.Hur hade ersättningen sett ut om förarna inte gått denna utbildning? Min tro är att då hade entreprenörernas ersättning blivit ännu mindre. Att utbildning leder till ökad ansvar ser jag närmast som en självklarhet. Ska sågverken bekosta en utbildning för sina entreprenörer, så måste ju också sågverken snabbt kunna räkna hem denna utbildning. Annars får entreprenörerna själva bekosta sin utbildning - om de nu anser att de behöver utbildningen i fråga.
Detta problem har många aspekter. Vissa entreprenörer har nästan outbildad personal på aptering (ibland använder inte dessa ens miljöoljor) med följd att de utbildningskostnader etc. som drabbar vanliga entreprenören och blir belastning när dessa jämförs med de "skuttare" som skogsbolaget använder för att syfta på vid kostnadsjämförelse.
- Mycket marginellt har apteringskvalitet påverkat ersättningsnivån för entreprenörer. Några skogsbolag använder dock plikt vid stora vrakmängder.
-Tyvärr har inte en entreprenör råd och motiv att att göra ett bra arbete när det inte kontrolleras och belönas korrekt.
-Det är väl ni skogsägare som bör kontrollera om utbildning, kvalitet är enligt kontrakt och förväntningar?Du skrev Vida lär bara ha en person som gör prisfiler till skördare och utför apteringskontroll och utbildning.
Tja, det kanske är därför som de betalar så bra timmerpriser - åtminstone i mina trakter! När jag sålde en leveransrotpost, så låg Vida i en klass för sig - även med Södras efterlikvid inräknad. Dessutom vill jag minnas att du i höstas (eller vad det i vintras) uttryckligen rekommenderade just Vida här på skogsforumet.
Vida fick erkännandet för att de oftast använder m3to vid aptering trots att de betalar i fuskfub. Att det skulle tolkas som att de var utan kritik eller "bäst i skogen" var inte avsikten.
Ex. fejkar Vida prisfilerna i kostnadssyfte. Följden blir att skogsägaren blir oförmögen att undersöka riktigheten i prisfilen. Metoden öppnar för följdfel som påverkar optimal aptering. En avverkning har flera märkliga omständigheter som skogsägaren ännu inte fått begärda förklaringar på.
- Se mer om förhållanden på företag på min blogg http://virkesakuten.blogg.se
Du skrev Min förhoppning är att NI må inse att det jag skriver är upplevt eller sett.
Jag tror inte du sitter här och fabulerar dessa saker, men jag tolkar dina exempel som skräckexempel och inte som någon bransch-standard.
/Niklas