Vrak pga krök

 Svara  64 inlägg  18022 visningar  6 följer
Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97960 Certifiering i all ära, men det krävs ju en ordentlig uppföljning också. Något som åtminstone Bertilsson tydligen anser saknas ute i verkligheten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

 
#97987
Niking skrev:
Bertilsson skrev:Mangan och Niking har grundmurade förhoppningar på att rotpostköparna skall förbättra sin aptering.
- Min uppfattning är att den överlag måttliga mängd rotpost som de flesta köper innebär att ambitionen att förändra aptering med utbildning inte är så stor. Detta skulle dock bli mera motiverat om rotposthandeln ökar.


Desto större anledning att satsa på rotposter och i viss mån leveransrotköp i framtiden då. För då drabbas i alla fall inte jag som skogsägare ekonomiskt av felaptering, som, enligt Bertilsson, lär vara både systematisk och resultera i stora förluster för skogsägarna. Med rotposten får ju virkesköparna/sågverken ta hela den ekonomiska smällen och då borde de vara betydligt mer lyhörda för apteringsförbättringar. Det ligger ju onekligen i deras intresse.
Bertilsson skrev:- Niking föreslår att jag skall erbjuda utbildning till deras rotpostköpare.
Min tid räcker inte för detta. Inte minst p.g.a. all hjälp jag är inblandad i för skogsägare. Några fall har jag skrivit om redan. SCA verkar ha orsakat ca 1 milj. på felaktigheter bara hos en skogsägare.

Jag har haft utbildning på flera sågverksföretag.
Grundlig utbildning gjordes på 25 förare på ett distrikt i mellansverige. Resultatet blev översvallande. Negativa reaktioner kom dock från arbetsledning som avkrävdes större kunskap vilket de saknade och de ville inte ägna sej åt den verksamheten. Arbetsledningen kände sej underlägsen maskinförarna varför resultaten snart föll tillbaka.
- Distriktspersonal vill inte ändra prisfiler till skördare (som tar 30 minuter och skördaren sköter prioriteringen) utan istället lyfta telefon eller mejl med följd att föraren får trixa till i prisfilen eller sitta och styra apteringen manuellt (Föraren kostar 8- 1200 kr i timmen vilket gör att lösningen är en suboptimering).


Varför ville inte distriktspersonalen ändra prisfilen?

F.ö. borde du kanske passa på att utbilda distriktspersonalen också när du ändå var på G. Hur vida det bör ske samtidigt som förarna eller varje grupp för sig kan nog du bedöma bättre än jag.
/Niklas

Ditt totala inlägg ovan då du i stort sett uttrycker avvikande uppfattning om allt, ser jag för stort för att ge svar i på en gång.
Dessutom har jag nämnt om pågående problem, som för naiva stora och små skogsägare, omfattar flera miljoner kr just nu, som kräver min tid. Någon annan får gärna svara här efter förmåga.

-Ovan här har jag gett några exempel på konkreta fall som visar problemet med sågverkskultur. Sågverksfolk beställer oftast en halvdags utbildning per maskingrupp och tror att detta räcker. Du har gått på en heldagskurs, som du skrivit om på vårt forum. Din skrivning indikerar att det var långt från tillräcklig tid för att nå långt.

- Uppenbart finns inte förtroende för mina beskrivningar och framställningar i kanske 200 av mina 480 inlägg på vårt forum.
- Med risk att bli missuppfattad nämner jag dock igen vad jag samlat mina erfarenheter på:
I huvudsak ansvarig på Södra Skogsägarna under 25 år för apteringsutbildningen till huggare, skördareförare, deras närmaste arbetsledning och högsta chefer på regionsnivå. En betydande del av skotarförare har fått specialutbildning.
Dessförinnan var mitt arbete praktisk aptering vid manuellhuggning ca 7 månader per år under 6 år.
Ca 500 skogsägare har fått skogskurser av mej.
- Dessutom genomfört apteringstester på skördare något före Skogforsks premiär. Medverkat i Skogforsks stora apteringstester på skördare under nära 20 år fram till 2002.
Medverkat i hela DASA:s datorutveckling de första 15 åren.
Ganska stor tid har varit hjälp med Timberjack då deras 3000 dator räddade TJ från de svåra åren med DAPT.
Hjälpte Ponsse ganska mycket. Inte minst då de var stoppade för inköp till Södra.
10 talet dagar hjälp till Motomit när de gjort 3 fiasko (två tester avbröts efter ögonbedömning av Jan Sondell) vid kvalificering bland de godkända datorerna i landet.
Rottne försökte jag hjälpa när deras System 90 och DSP 4000 dator skulle bli rumsren. Företaget hade inte tillräcklig kompetens då resp. vilja.
Någon vecka med LogMax, SkogsJan, Gremo och SP.
Ett 10 tal sågverk och skogsbolag har anlitat mej.
- Förlåt att listan blir lång. Det är konsekvensen av lång erfarenhet.
--------
Du skrev tidigt ovan:Dock tror jag inte att den generella apteringen vid rotposter har någon större förbättringspotential, ty i så fall vore det nog snabbt åtgärdat.
- Jag anser den är tämligen stor och det krävs individuellt arbete till många förare: Ett möjligen långsökt exempel följer här, men det innehåller så mycket. Bo Pedersen Markaryd (Äger nu Askungen som sprider aska) sa före vår första kontakt för länge sedan, att han ville bara ha ett par timmar uppfräschning i aptering. Efter 4 timmar var han blåfrusen och sa att han behöver absolut hela 3-dagskursen han hört att jag brukade ha för skördareförare.
Han blev ett föredöme i apteringsväg. Tillsammans med sin bror Lars Pedersen ordnade de egna anpassade "virkeskurser" för sin anställda skördare- och skotareförare. Det går att nå resultat men det tar tid.
Tyvärr värdesatte inte Södra deras utökade kunskap och färdighet med skälig ersättning, med följd att de alltmer specialiserade sej på ö-avverkningar.
Ex. Vida lär bara ha en person som gör prisfiler till skördare och utför apteringskontroll och utbildning. Därför bedömer jag att en person per företag så tar det mestadels 10 år.
(Jag använde nästan all min tid på Södra till utbildning och behövde ca 5 år för att nå "styrfart". Ca 5 år ytterligare för att nå god nivå. Enligt förare har man numera bara Guldkortskurs med klassningsövning. Tecken tyder på att Södra är tillbaka på gamla "5-årsnivån".
Ersättning för god aptering premieras inte i ersättningen. Därför sjunker nivån när utbildaren "vänder ryggen till".
Det blir som att trä pärlor på en tråd utan knut.

Du skrev ovan:Varför ville inte distriktspersonalen ändra prisfilen?
40% av sågverken har inte programvara för att kunna göra prisfiler och använda produktionsfiler. Man vill inte investera 10.000 kr och utbildning. Fundera på varför.
De som har program har för dålig utbildning och rutin att göra prisfiler till flera maskinmärken. Därför sänds fel fil till maskin. 13 ex. är det mesta jag hört före funktion.
När någon maskingrupp vill ha egen "knapp/kvalitetsfunktion" för ex. kubb eller rötved så har sågverkspersonalen inte rätt "prisfilsmall" för den maskinen.
Följden blir efter många misslyckanden att förarna får göra listorna bäst de kan efter "lappar". (Man är på ruta ett igen.)

Du skrev om utbildning till distriktspersonal på bästa sätt:
- Det är prövat både med förare, arbetsledning och chefer. Beroende på personlig tolerans har det varit bra när alla varit med samtidigt eftersom alla vet vad som är utlärt, men vissa arbetsledare har känt att de hade inte den kunskap i aptering de påstått sej ha tidigare. (De tvekade aldrig då hur fel de än hade.) Dessutom är arbetsledning oftast och naturligt underlägsna i maskinskörningen problem. Det finns förare som "kan sätta sej på" arbetsledningen och psykar dem med låsning som följd (när ersättningen är låg).

Jag klarade inte att både utbilda, få personalgrupperna att fungera med harmoni mer än på 2/3 av maskingrupperna. Förarna kom längs i utveckling. Ersättningen var det stora problemet eftersom Södra samtidigt med mer kunskap begärde bättre jobb och mer arbetsuppgifter (såsom skogsägarkontakter, vältlappar, planering) samtidigt som ersättningen stannade eller sjönk.
------
-Jag blir inte tydligare med namn etc. än så här i min argumentation. Min förhoppning är att NI må inse att det jag skriver är upplevt eller sett.
Konsekvenser i framtiden hos sågverk och ER berör era skogslikvider.

- Vid tillfälle kanske jag återkommer om det förefaller möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98030 Du skrev 40% av sågverken har inte programvara för att kunna göra prisfiler och använda produktionsfiler. Man vill inte investera 10.000 kr och utbildning. Fundera på varför.

Min tolkning är att sågverkning inte såg någon nytta av en sådan investering. En alternativ tolkning skulle kunna vara tidsbrist, även om jag tror mer på den förstnämnda tolkningsförslaget.

Om inte sågverken ser nyttan med en viss mjukvara, så är det upp till säljaren av mjukvaran/supporten till mjukvaran att sälja in fördelarna med mjukvaran. Jag tror vart fall inte sågverken tackar nej till mjukvaran för att djävlas med oss skogsägare och sina entreprenörer.

Du skrev Ersättningen var det stora problemet eftersom Södra samtidigt med mer kunskap begärde bättre jobb och mer arbetsuppgifter (såsom skogsägarkontakter, vältlappar, planering) samtidigt som ersättningen stannade eller sjönk.

Hur hade ersättningen sett ut om förarna inte gått denna utbildning? Min tro är att då hade entreprenörernas ersättning blivit ännu mindre. Att utbildning leder till ökad ansvar ser jag närmast som en självklarhet. Ska sågverken bekosta en utbildning för sina entreprenörer, så måste ju också sågverken snabbt kunna räkna hem denna utbildning. Annars får entreprenörerna själva bekosta sin utbildning - om de nu anser att de behöver utbildningen i fråga.

Du skrev Vida lär bara ha en person som gör prisfiler till skördare och utför apteringskontroll och utbildning.

Tja, det kanske är därför som de betalar så bra timmerpriser - åtminstone i mina trakter! När jag sålde en leveransrotpost, så låg Vida i en klass för sig - även med Södras efterlikvid inräknad. Dessutom vill jag minnas att du i höstas (eller vad det i vintras) uttryckligen rekommenderade just Vida här på skogsforumet.

Du skrev Min förhoppning är att NI må inse att det jag skriver är upplevt eller sett.

Jag tror inte du sitter här och fabulerar dessa saker, men jag tolkar dina exempel som skräckexempel och inte som någon bransch-standard.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

 
#98297
Niking skrev:
Du skrev 40% av sågverken har inte programvara för att kunna göra prisfiler och använda produktionsfiler. Man vill inte investera 10.000 kr och utbildning. Fundera på varför.

Min tolkning är att sågverkning inte såg någon nytta av en sådan investering. En alternativ tolkning skulle kunna vara tidsbrist, även om jag tror mer på den förstnämnda tolkningsförslaget.

Om inte sågverken ser nyttan med en viss mjukvara, så är det upp till säljaren av mjukvaran/supporten till mjukvaran att sälja in fördelarna med mjukvaran. Jag tror vart fall inte sågverken tackar nej till mjukvaran för att djävlas med oss skogsägare och sina entreprenörer.

Denna programvara lär sej varje skogstjänsteman nyttan av vid sin grundutbildning.
Att kontrollera produktionsfil från skördare mot mätningsutfall förväntar jag mej vara en nödvändighet i ett seriöst sågverksföretag, likaväl som man fyller på kedjeolja i motorsågen.
- Att göra prisfiler till skördaren och ha fulla kontrollen är väl en självklar skyldighet för köpare för att fullgöra sitt ansvar enligt avverkningskontrakt. I så fall bör skogsägaren vara den som kontrollerar att så har skett på avverkningen genom att begära prisfil, produktion etc. ?
- Prisfil är nödvändig för att skördaren skall kunna aptera och arbete korrekt.
- Varför entreprenörerna för ofta gör prisfilerna "nästan gratis" är en indikation på att det inte fungerar från virkesköparen.
- Se även mitt tidigare svar på denna punkt.

Du skrev Ersättningen var det stora problemet eftersom Södra samtidigt med mer kunskap begärde bättre jobb och mer arbetsuppgifter (såsom skogsägarkontakter, vältlappar, planering) samtidigt som ersättningen stannade eller sjönk.

Hur hade ersättningen sett ut om förarna inte gått denna utbildning? Min tro är att då hade entreprenörernas ersättning blivit ännu mindre. Att utbildning leder till ökad ansvar ser jag närmast som en självklarhet. Ska sågverken bekosta en utbildning för sina entreprenörer, så måste ju också sågverken snabbt kunna räkna hem denna utbildning. Annars får entreprenörerna själva bekosta sin utbildning - om de nu anser att de behöver utbildningen i fråga.

Detta problem har många aspekter. Vissa entreprenörer har nästan outbildad personal på aptering (ibland använder inte dessa ens miljöoljor) med följd att de utbildningskostnader etc. som drabbar vanliga entreprenören och blir belastning när dessa jämförs med de "skuttare" som skogsbolaget använder för att syfta på vid kostnadsjämförelse.
- Mycket marginellt har apteringskvalitet påverkat ersättningsnivån för entreprenörer. Några skogsbolag använder dock plikt vid stora vrakmängder.
-Tyvärr har inte en entreprenör råd och motiv att att göra ett bra arbete när det inte kontrolleras och belönas korrekt.
-Det är väl ni skogsägare som bör kontrollera om utbildning, kvalitet är enligt kontrakt och förväntningar?

Du skrev Vida lär bara ha en person som gör prisfiler till skördare och utför apteringskontroll och utbildning.

Tja, det kanske är därför som de betalar så bra timmerpriser - åtminstone i mina trakter! När jag sålde en leveransrotpost, så låg Vida i en klass för sig - även med Södras efterlikvid inräknad. Dessutom vill jag minnas att du i höstas (eller vad det i vintras) uttryckligen rekommenderade just Vida här på skogsforumet.

Vida fick erkännandet för att de oftast använder m3to vid aptering trots att de betalar i fuskfub. Att det skulle tolkas som att de var utan kritik eller "bäst i skogen" var inte avsikten.
Ex. fejkar Vida prisfilerna i kostnadssyfte. Följden blir att skogsägaren blir oförmögen att undersöka riktigheten i prisfilen. Metoden öppnar för följdfel som påverkar optimal aptering. En avverkning har flera märkliga omständigheter som skogsägaren ännu inte fått begärda förklaringar på.
- Se mer om förhållanden på företag på min blogg http://virkesakuten.blogg.se


Du skrev Min förhoppning är att NI må inse att det jag skriver är upplevt eller sett.

Jag tror inte du sitter här och fabulerar dessa saker, men jag tolkar dina exempel som skräckexempel och inte som någon bransch-standard.
/Niklas

Möjligheterna eller behovet att förmedla den hjälp jag vill till skogsägare m.fl. tycks inte finnas. Tråden avslutas för min del och den får återgå till sitt ursprungliga ämne.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
ny krok? av svampbob - sön 30 mar 2014, 19:01
i Öppna kategorin
5 svar
1701 läst
av JensSkoog     
sön 30 mar 2014, 22:16
Winch krok av rormok - sön 27 jan 2013, 07:41
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
9 svar
3144 läst
av vetinte     
sön 27 jan 2013, 18:09
Vimek krok av volvo_per - mån 07 sep 2015, 20:43
i Motorsåg och handhållet
6 svar
2323 läst
av JPW     
tis 08 sep 2015, 17:24
Krok i Röjsele av kummander - fre 03 jan 2014, 19:32
i Motorsåg och handhållet
13 svar
4635 läst
av brnnstrm     
tis 07 jan 2014, 14:17
husqvarna måttband, Utl.krok av Qkeeper - sön 29 jan 2012, 17:04
i Motorsåg och handhållet
6 svar
2152 läst
av wiktor     
mån 30 jan 2012, 19:47
Annonser