Virkesmätning och Matrisfub

Maskinmätning som överlåtelsemätning

138 inlägg 47463 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46533
masterchief skrev:Angående agregat som inte orkar hålla stammen mot kroppen så anser jag i 9 fall av 10 att det då registreras som mer avsmalning än vad det i verket är.

Med följande exempel ( Bra_normal_dålig.doc , som tidigare visats på tråden 8mm fuskfub, långt ner på sidan 1) vill jag visa konsekvenser när inte stammen hålls upp mot bröstet i aggregatet. Se bild 2 samt 3 och speciellt stock nr 2 i båda fallen.
Jag förutsätter att stammen varit positionerad rätt i aggregatet vid matningsstart av träd eller ny stock.
Därefter, under matningen registreras ingen (eller liten) avsmalning. Sen när upplyftningen sker kommer hela "den ackumulerade" avsmalningen. Då har stocklängden ofta valts före diameterfallet. Det är då diametern är maximalt fel.

Därför anser jag att avsmalningen blir registrerad som för liten i apteringen.
Bertilsson

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

masterchief  
#46536 Måste ha samband med att i kapögonblicket sätter agragatet maxtryck, för att sedan återgå till normalt, lägre tryck under matning.
Det är en fin balansgång mellan att få agregatet att löpa lätt och fint samt kvista väl och mäta bra.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46538 Instämmer :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62472 Statistik från statliga Metsäteho http://www.metsateho.fi/uploads/Tuloska ... det_tm.pdf
visar att 2008 avverkades 51,2 miljm3(på bark :geek: )av detta var 21,1 milj timmer

32,2 milj m3 kom från privatskogsbruket som rotköp,maskinmätningsandel 96,2%
8,5 milj m3 från privatskogsbruket som leveransköp (skogsägaren avverkade),27% maskinmätt,29% mättes i trave vid väg o resten var fabriksmätt
ca 10,5 milj m3 kom från statens o bolagens skogar,här anv. maskinmätning o fabriksmätning lika mycket MEN maskinmätning låg som grund för lönebetalning för 98% av mängden

Nån som fortfarande inte tror att maskinmätning fungerar :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62479 VMF

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62496
Simba skrev:Statistik från statliga Metsäteho http://www.metsateho.fi/uploads/Tuloska ... det_tm.pdf
visar att 2008 avverkades 51,2 miljm3(på bark :geek: )av detta var 21,1 milj timmer

32,2 milj m3 kom från privatskogsbruket som rotköp,maskinmätningsandel 96,2%
8,5 milj m3 från privatskogsbruket som leveransköp (skogsägaren avverkade),27% maskinmätt,29% mättes i trave vid väg o resten var fabriksmätt
ca 10,5 milj m3 kom från statens o bolagens skogar,här anv. maskinmätning o fabriksmätning lika mycket MEN maskinmätning låg som grund för lönebetalning för 98% av mängden

Nån som fortfarande inte tror att maskinmätning fungerar :?:


jag håller med både simba och jasi :-)

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67542 Rotansvällning :?:

Hur blir det då :?:

Läste ett inlägg av Bertilsson i "nytt på timmermarknaden" angående rotansvällning,verkar va på G att sluta betala för denna lilla,men ändå värdefulla extrabit,som har störst betydelse på gran :mrgreen:

Hur blir det då att maskinmäta denna del som inte passerar genom aggregatet :?:

Här i FIN så genomfördes en reform för ca 2 år sen som mycket handlar om hur aggregat och kontrollant ska mäta första biten.
Tidigare så hade alla aggregat och programmakare sina egna versioner,mycket var då beroende av var nånstans i aggregatet som diametern mättes,men alla hade nån form av "rotansvällningskoefficient",(som var olika på olika maskiner)

Vid volymkontroll tog man första diametermåttet vid 50cm,men flera aggregat (såna som mäter med övre knivarna) hade ju inget "mätt mått" vid denna längd.

Därför beslöts att första officiella diametermåttet tas vis 130cm från rotskäret,gäller alla aggregat,"gamla"aggregat har en övergångstid till nångång 2011-2012

Personligen anser jag att 100cm hade varit lämpligare,men iochmed användandet av 130cm som är "gamla officiella brösthöjdsmåttet" så kan man använda rotanvällningskoefficinter som Ilvessalo gjorde upp för hela landet.

På så sätt kan man ha samma rotansvällningskoefficienter åt samtliga maskiner inom ett specifikt område,dessutom blir kontrollmätningen säkrare eftersom man inte får med "koefficientdiametrar" i mätningen.

Men hursomhelst,rotansvällningen är volym=pengar både för skogsägaren och dom som jobbar med virket efteråt,och denna del betalas det för åtminstone här i landet :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Knegarn  
#67547 Jag ser att ni funderar mycket på detdär med att stammen inte hålls i agg. Det är ju sant att om man drar ett jätteträd som sitter fast lite bland andra träd så dras knivarna upp och det blir lite fel i apteringen ja! men i dom fallen är man ju oxå orolig att längmätningen inte blev rätt så då drar man ju fram stammen närmare maskin och backar till rotskäret och nollar o tar om det! Ifall man har för varierande längd och felinmätt virke så blir man ju UTAN jobb som skogsmaskinsägare!!
Verkar ibland lite som att bertilsson vill ha det till att alla bolag och entreprenörer ligger i maskopi och försöker lura virke av skogsägarna :)
En annan bra sak med vårt system är ju att skogsägarna ALDRIG hamnar ut för vrak! är det vrak i virket så står uppköparn och maskinägarn för det, Blir det då så att det är fel längder, krokigt och för mycket röta i timmret så får ändå skogsägarn FULLT betalt för allt och JAG som entreprenör får en åthutning och möjligen avdrag. Det gör ju automatiskt att jag försöker få allt att stämma prefekt hela tiden annars är det färdighugget!!

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

masterchief  
#67553 Jag tror skogsägarna blöder pengar så länge det inte introduceras maskinmätning...
Bara så triviala problem som fuskfubb/matrisfubb etc skulle inte existera....
Vi har mycket att lära av våra finska grannar i den frågan....

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67647 Men hur blir det med det manuellt huggna virket då?

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Knegarn  
#67653
Ernst skrev:Men hur blir det med det manuellt huggna virket då?

fabriksmätning finns även här :) antingen travmätt eller fabriksmätt blir det manuellhuggna. stockar som är manuellhuggna blir alltid fabriksmätta, massaved kan mätas i traven om skogsägarn är nöjd med det, annars blire fabriksmätt. (lika som hos er, en kille kollar på bilen hur mycket det ser ut att va ungefär)

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67669 Knegarn tyckte den 20 sept här ovan följande:
"Verkar ibland lite som att bertilsson vill ha det till att alla bolag och entreprenörer ligger i maskopi och försöker lura virke av skogsägarna".
Att virkesköpare toppar sina intressen att tjäna pengar håller jag med om men utveckla varför du anser att jag uttryckt att entreprenörer gör likadant mot leverantörer?
Bertilsson

Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Knegarn  
#67674 Bara en allmän känsla, jag läser inte dina inlägg så noga pga. att jag tycker du är så jobbig att lyssna på! Kanske du inte har uttryckt det så någonsin att entreprenörer oxå drar åt skogsbolagens håll!? Ursäkta isåfall :) Keep on fighting the man lillJosefsson!

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

summum  
#68596
Knegarn skrev:Skrota hela vmf nu så sparar ni lite pengar.

Det lär inte bli så mycket pengar att spara när mätningskostnaden ligger på 2-3 kr/m3.

Avatar Fallback

Re: Maskinmätning som överlåtelsemätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69653 När det nu blivit stabilare förhållanden för att klara barken kvar på träden vore det bra tillfälle att samla stammar och testa följsamheten i diameterintagningen.
Simba och Knegarn har signalerat för länge sedan att de ville skicka stam men inget har kommit.

Jag har lovat hjälp och göra 3-4 tester. Ingen kostnad.
ca 400 stam. (Ställ helst in stammar för automatisk insamling och enligt något intervall så ni får urval från en veckas körning med lite olika förhållanden.)
Beskriv skogens förhållande som ni ser den ur upparbetningssynpunkt.

Bertilsson

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).