Virkesmätning och Matrisfub

Värde modulträffar?

17 inlägg 20904 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värde modulträffar?

AKKAMAAN  
#451127 Tog och gjorde en liten analys av värde och volymförluster vid "missad modul"

Delade upp det i tre delar

1. Volymförlust vid missad 3-dm längdmodul. Antaget att kubering sker på hel 3-dm modul
2. Volymförlust vid missad 1-dm längdmodul, kuberat på 1-dm modul
3. Volym och värdeförlust vid missad diametermodul. Exemplet visar kubering på 1-cm klasser upp till 17cm to, och
2-cm klasser från 18 cm to. En SCA talltimmerprislista Kvalitetsklass 3 har använts. Priserna är längdkorrigerade.

Analyserna är gjorda på både klena mellan och grova dimensioner. Kubering har gjorts på diameterklassmitt som brukligt är. Dvs en 120-129mm stock är kuberad med 125mm, klassmitt, för 1-cm diameterkalsser samt en 220-239mm stock är kuberad med 230mm, klassmitt. Endast diameterklassmitter är angivna. För längd är längdklass- (modul) botten använd.

Resultatet visar att de relativa förlusterna är flera gånger större för missad diameterklassmodul, speciellt i klena dimesioner. De absoluta volym- och värdeförlusterna är så klart mycket större i grövre dimensioner. Värdeförlusten är också större än volymförlusten pga att man förlorar en diameterprisklass. Volymförlusterna varierar mellan 10.5%-18.1% och värdeförlusterna 12.5%-22.7%
1492484394_foerlust_diametermodul.jpg

Vad gäller förluster för missad längdmodul så spelar inte toppdiametern någon roll. den relativa volym förlusten är samma för både grova och klena dimensioner. Dock variera den relativa volymförlusten mellan korta och långa stockar. Långa stockar 3-dm modul 5.45%, korta stockar 8.11%. Långa stockar 1-dm modul 1.82%, korta stockar 2.70%.
1492484394_foerlust_laengdmodul.jpg


Jag gjorde denna analys under NHL-matchen mellan Ottawa och Boston (4-3 yeeeyyy) så de kan ha slunkit in nån tankegroda nånstans när matchen gick till övertid.... :d
Hoppas någon kan ta lite stickprov på min matematik.... :-bd

Avatar Fallback

Re: Värde modulträffar?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451561 Intressant uträkning, ska fördjupa mig lite mer i den när jag har lite bättre med tid

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).