Virkesmätning och Matrisfub

Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

30 inlägg 24451 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

Umea  
#449362 Skördar aggregatet är kopplat till en dator som mäter och registrerar stockens diameter och längd.

Hur många sådana mätpunkter har man på ett skördar aggregat ?

Skiljer det sig mellan de olika skördar aggregaten ?

Och var på stocken görs mätningarna ?

Ha det så bra och hoppas ni alla får en Trevlig dag !

Bästa Hälsningar från Umeå



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

Fredrik Reuter  
#449363 Hej,
Ja, det skiljer sig lite ang diametermätningen, olika teknisk uppbyggnad, ex:

Log Max: diametermätning i hjularmarna, extra så kallad trepunktsmätning går att få med en extra mätgivare i nedre kvistkniven.

Waratah/JD: En givare i vardera övre kvistkniv, datorn använder den ena för att jämföra med den andra.

Komatsu: Som Waratah.

SP: Som Waratah.

Rottne: Lite olika lösningar, en lösning är en givare i nedre kvistknivarna som har parallellstag (därför anses det räcka med en givare).

Mätning av diameter görs minst varje decimeter och utifrån detta får man ut en stamkurva i datorn för varje träd. Stamkurvan kollar inte föraren på så ofta men det finns varningsnivåer i datorn som vid varje träd kollas av så de inte utlöses.

Avatar Fallback

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

Umea  
#450106 Tack för bra information !

Om jag uppfattat rätt så görs det dagligen en kalibrerings kontroll av skördar datorn.

Hur utför man kontrollen ?

Hur stor skillnad tillåts mellan uppmätt värde och datorns mätresultat ?

Lev och Må !

Hälsningar från Umeå

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

skogsjan695xl  
#450125 Man för över en kalibreringsfil från datorn till en dataklave.
Den kollar man sedan längd på alla stockar samt diameter ungefär varje meter.
Efteråt för man klavningsfilen från klaven till darorn igen.
Längden är godkänd +/- 4cm
Diameter +/- 4 mm

Avatar Fallback

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450319 Längden ska ligga inom 2cm för oss annars får vi skäll :-P

Användarvisningsbild

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

skogsjan695xl  
#450339 Ja det kan ju variera lite på olika ställen.
Skulle tro att de flesta chaufförer vill att stocken är på plussidan. Alltså inte kortare än vad datorn visar.

Avatar Fallback

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

ÅsaNisse  
#450361 Jag har nu två gånger haft skördare på timme till att avverka ett par småposter. Båda gångerna har jag sagt ifrån att de ska köra korta timmerlängder och satsa på 3,70 för där ger prislistorna bästa priset mht avsmalningen på granskogen. Första posten hösten -15 blev det 60% kubb ???? och resten 4,9-5,5m timmer. Kubb hade aldrig varit tal om, men det ville "hans" sågverk ha. Nu var det in dit virket var avtalat att levereras, men det visste ju inte den föraren. Senaste posten januari-17 är det blandad kompott, men huvuddelen 4,9-5,5m. Till och med en rotstock med 75 cm i rotskäret och 55 cm på 5m. Hur förklarar man att datorn i skördaren anger att detta blir bästa utfallet? och hur förklarar man utfallet i förhållande att beställaren sagt att det ska vara inriktning på 3,7 m?

Avatar Fallback

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450375 Jag vill att stocken ska vara exakt, är den inte det så kalibrerar jag

Användarvisningsbild

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

Andreas99  
#450408
ÅsaNisse skrev:Jag har nu två gånger haft skördare på timme till att avverka ett par småposter. Båda gångerna har jag sagt ifrån att de ska köra korta timmerlängder och satsa på 3,70 för där ger prislistorna bästa priset mht avsmalningen på granskogen. Första posten hösten -15 blev det 60% kubb ???? och resten 4,9-5,5m timmer. Kubb hade aldrig varit tal om, men det ville "hans" sågverk ha. Nu var det in dit virket var avtalat att levereras, men det visste ju inte den föraren. Senaste posten januari-17 är det blandad kompott, men huvuddelen 4,9-5,5m. Till och med en rotstock med 75 cm i rotskäret och 55 cm på 5m. Hur förklarar man att datorn i skördaren anger att detta blir bästa utfallet? och hur förklarar man utfallet i förhållande att beställaren sagt att det ska vara inriktning på 3,7 m?

Datorn räknar antagligen inte på vad stammen är i roten, utan på hur avsmalningen är från första till sista stocklängd. 3,10-5,50m sen är väl vissa längder ointressanta för sågverken och antingen inte med i listan eller rejält nersatta. Avsmalningen mellan 3,70 och 5,50 behöver ju inte ha varit så stor.

Att uppköparen har sagt att det ska prioriteras 3,70m och maskinen har huggt längre kan ha flera orsaker.
Uppköparen trodde att det var större avsmalning än det var.
Maskinen går normalt för något annat sågverk och hade inte fått din köpares prislista inlagd i datorn.
Här nere i söder är det normalt bättre betalt för långa stockar än korta. Vore intressant att se prislistan som skulle prioritera 3,70 stock.

Avatar Fallback

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

ÅsaNisse  
#450445
Andreas99 skrev:Datorn räknar antagligen inte på vad stammen är i roten, utan på hur avsmalningen är från första till sista stocklängd. 3,10-5,50m sen är väl vissa längder ointressanta för sågverken och antingen inte med i listan eller rejält nersatta. Avsmalningen mellan 3,70 och 5,50 behöver ju inte ha varit så stor.
Att uppköparen har sagt att det ska prioriteras 3,70m och maskinen har huggt längre kan ha flera orsaker.
Uppköparen trodde att det var större avsmalning än det var.
Maskinen går normalt för något annat sågverk och hade inte fått din köpares prislista inlagd i datorn.
Här nere i söder är det normalt bättre betalt för långa stockar än korta. Vore intressant att se prislistan som skulle
prioritera 3,70 stock.


Avsmalningen var så stor att jag kapade den till 4,30 och fick på så sätt mer betalt för stocken trots lägre längdkorrektion, men större sågcylinder, samt en bra huggkubbe till veden.
Fanns ingen uppköpare. Jag hade hyrt in maskinen på timme och talat om hur han ska aptera.

Jag bor i Småland och här har sågverken lagt sina prislistor med m³to för grantimmer så man kan luras att tro att det är bättre betalt för långa längder. Dock är det så att om du klavar ett träd och kollar sågcylindern på korta resp långa stockar så får du nästan alltid bättre betalt för trädet om du apterar korta stockar. Dock inte de mellanlängder som är oönskade såsom 3,4 4,0 och 4,6. Har du avsmalning 1,0 cm/m eller mindre så går det jämnt upp, men är det större avsmalning så förlorar man på långa stockar.

Användarvisningsbild

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

Andreas99  
#450458 Ja då måste det ha varit en galen avsmalning. Om du kan lumpa 1.20m och ändå få bättre sågutbyte.
Vad hade du för mått på 4.30?

Användarvisningsbild

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

skogsjan695xl  
#450463 Det är ju sågverken som avgör vad de vill ha för längder. De flesta vill inte ha för grovt timmer heller. Då blir det långa stockar för att få ner toppdia.
Har svårt att tro att du tjänade på att fimpa av 120cm.
Du fick fövisso grövre sågcylinder men du tappar ju ändå längden oxå.
Du får gärna lägga upp din uträkning, pris m.m.

Avatar Fallback

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

ÅsaNisse  
#450488 Nu var det ju så att jag kapade av 70 cm ( Inte 1,20) från 5 m till 4,3. Hade blivit för hög huggkubbe annars. Stocken var 5 m som mätes 4,9 x 55 cm= 1,16m³ och den blev 4,3 m x 60 cm = 1,21m³ 1,21/1,16 = 1,04 och längdkorrektionen gav 3%.

Användarvisningsbild

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

skogsjan695xl  
#450518 Hade stocken från början varit 370 hade du ändå fått avsmalningen på nästa stock.

Avatar Fallback

Re: Hur många mätpunkter har ett skördar aggregat ?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450550 Troligtvis så betalas det i fub och då har du bättre omräkningstal i matrisen för fuskfub för en kort längd.Så genom att apptera kort så blir det mer betalt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).