Virkesmätning och Matrisfub

Köparen informerad för att lämna ut stickprovsmätning

2 inlägg 2414 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köparen informerad för att lämna ut stickprovsmätning

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30690 Jag sålde en avverkning till fast pris m3fub. Detta innebar att även timmer travmättes. Jag ringde VMF för att fråga vilken fastvolymsprocent de använt då det inte framgick av mätbeskeden (vilket det borde göra). Under samtalet fick jag reda på att ett av mina redovisningsnummer hade stickprovmätts, men jag fick inte reda på resultatet utan att köparen skulle informeras. Köparen hade redan fått reda på resultatet. Vad tycker du om det?



   TS
Avatar Fallback

Re: Köparen informerad för att lämna ut stickprovsmätning

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30697
Jasi skrev:Jag sålde en avverkning till fast pris m3fub. Detta innebar att även timmer travmättes. Jag ringde VMF för att fråga vilken fastvolymsprocent de använt då det inte framgick av mätbeskeden (vilket det borde göra). Under samtalet fick jag reda på att ett av mina redovisningsnummer hade stickprovmätts, men jag fick inte reda på resultatet utan att köparen skulle informeras. Köparen hade redan fått reda på resultatet. Vad tycker du om det?


Utan att ha facit meddelar jag egna erfarenheter och synpunkter.
Vid samtal med SDC idag fick jag besked att alla mätuppgifter är köparens.
Endast köparen kan formellt hämta ut uppgifter.
Säljaren har tydligen inga rättigheter om sitt egna partis mätdata.

Endast köparen kan beställa ut nya uppgifter från SDC åt leverantören. Det är "en behaglig situation" när man misstänker virkesstöld som i dagens problem.

Möjligen betalar virkesköparen för virkessystemet, som lagrar uppgifterna.
Mätningskostnaden står köparen för.
Det är väl troligt att den kostnaden påverkat prisnivån på virkesaffärerna. Därför ser jag det mer som en formsak vem som debiteras mätningskostnaden.

Men till slut frapperas man av hur offside virkesleverantören är när uppgifter behövs.
Bertilsson

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).