Virkesmätning och Matrisfub

Utfall av vinterns fröträdhuggning

56 inlägg 30048 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

isteskog  
#378658 Jobbar du gratis då Jannee? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

machonisti  
#378660 Enligt prislistorna i Österbotten blir man skyldig ifall man hugger timmer som självverksam!
Så inte gratis utan med insats!

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

isteskog  
#378663 Vad har ni för konstigt system i Finland, Macho ...... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Fredrik Reuter  
#378666 Hej,
Till att börja med så verkar munhugget utrett, vi lär oss allt eftersom!

Men sedan blir det lite intressant. Om du är säker på att räknat rätt så måste det vara så att du fått någon annans virke. Det är inte bra alls i så fall. Såklart, för dig mangan denna gång gick det ju på plus, men nästa gång kan du ha 9 minus. Tyvärr går det då inte att klaga värst mycket på det, troligtvis bara att svälja.

Om det är 22 fub så blev det inte full bil gissar jag och den som körde fyllde kanske på med någon annans för att få fullt lass. Detta kan vara vanskligt, men sägen säger att de har system för detta, jag har aldrig sett hur de gör, men det vore roligt att veta.

Stämmer det att det blandats och blivit fel är det dubbel olycka, inte bara volym utan kvalitetsklass kan då bli lidande...

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

jannee  
#378668 All mitt arbete i skogen fakturerar jag på motionskontot = får +poäng eftersom jag slipper betala för ett gymkort, slipper även kostnaden för att ta mig till gymmet :mrgreen:
Ska man vara riktigt ärlig är det hela är vin vin situation när man är i skogen, gör av med mindre pengar samtidigt som man gör nytta. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

machonisti  
#378669
isteskog skrev:Vad har ni för konstigt system i Finland, Macho ...... :shock:

Enligt senaste prislista anno hösten 15, fick jag mer på rot än leverans (timmer både gran & tall). Ett par € per m3 men ändå!

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

machonisti  
#378672
jannee skrev:All mitt arbete i skogen fakturerar jag på motionskontot = får +poäng eftersom jag slipper betala för ett gymkort, slipper även kostnaden för att ta mig till gymmet :mrgreen:
Ska man vara riktigt ärlig är det hela är vin vin situation när man är i skogen, gör av med mindre pengar samtidigt som man gör nytta. :grin:

Normala människor säljer ju till bolag men inte alla. Jag skiter nuförtiden i det aktuella priset och gallrar allt vad jag klarar. Det är inte det man får nu som gäller utan hur stor är förlusten om jag låter bli!
Samt bättre hälsa fast man tar en grogg ändå ibland!

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

machonisti  
#378675
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Till att börja med så verkar munhugget utrett, vi lär oss allt eftersom!


Det vet du inte förrän mangan svarat!

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Umea  
#378682 Bra jobbat Mangan !!

Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

tallen100  
#378726
machonisti skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Till att börja med så verkar munhugget utrett, vi lär oss allt eftersom!


Det vet du inte förrän mangan svarat!

Nä man ser väl olika på saker och ting. Så länge man ger själv får man vara beredd att också ta.

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Illman  
#378751
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Till att börja med så verkar munhugget utrett, vi lär oss allt eftersom!

Men sedan blir det lite intressant. Om du är säker på att räknat rätt så måste det vara så att du fått någon annans virke. Det är inte bra alls i så fall. Såklart, för dig mangan denna gång gick det ju på plus, men nästa gång kan du ha 9 minus. Tyvärr går det då inte att klaga värst mycket på det, troligtvis bara att svälja.

Om det är 22 fub så blev det inte full bil gissar jag och den som körde fyllde kanske på med någon annans för att få fullt lass. Detta kan vara vanskligt, men sägen säger att de har system för detta, jag har aldrig sett hur de gör, men det vore roligt att veta.

Stämmer det att det blandats och blivit fel är det dubbel olycka, inte bara volym utan kvalitetsklass kan då bli lidande...


Hej,

Åtminstone här i södra finland har jag sett att dom skiljer på olika markägares timmerpartier med spännrem imellan de olika partierna. Alltså lägger två spännrremmar på första partiet timmer sedan lastar på den andra markägarens parti. På detta vis får man lätt skillt partierna.

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

machonisti  
#378764
tallen100 skrev:
machonisti skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Till att börja med så verkar munhugget utrett, vi lär oss allt eftersom!


Det vet du inte förrän mangan svarat!

Nä man ser väl olika på saker och ting. Så länge man ger själv får man vara beredd att också ta.

Att delta i forum och uttrycka åsikter är det självklart att man får åsikten prövad.
Snärtad självkänsla kan inträffa men sånt måste man ju komma över!

Avatar Fallback

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

TobbeE_87  
#378974
Illman skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Till att börja med så verkar munhugget utrett, vi lär oss allt eftersom!

Men sedan blir det lite intressant. Om du är säker på att räknat rätt så måste det vara så att du fått någon annans virke. Det är inte bra alls i så fall. Såklart, för dig mangan denna gång gick det ju på plus, men nästa gång kan du ha 9 minus. Tyvärr går det då inte att klaga värst mycket på det, troligtvis bara att svälja.

Om det är 22 fub så blev det inte full bil gissar jag och den som körde fyllde kanske på med någon annans för att få fullt lass. Detta kan vara vanskligt, men sägen säger att de har system för detta, jag har aldrig sett hur de gör, men det vore roligt att veta.

Stämmer det att det blandats och blivit fel är det dubbel olycka, inte bara volym utan kvalitetsklass kan då bli lidande...


Hej,

Åtminstone här i södra finland har jag sett att dom skiljer på olika markägares timmerpartier med spännrem imellan de olika partierna. Alltså lägger två spännrremmar på första partiet timmer sedan lastar på den andra markägarens parti. På detta vis får man lätt skillt partierna.


Här i ångermanland så brukar i alla fall bilarna som kör för sca, i de fall de måste lasta flera ägare eller sortiment på samma trave, ta en klen massavedspinne och lägga på tvären som mellanlägg... Eventuellt utstick på mellanlägget som sticker utanför bilens bredd bryts sedan av med kranen när de är färdiglastat... De är då lätt för virkesmätare att se var delningen finns, och de är inte heller några problem att hålla isär sågtimmer som ska stockmätas...

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Erre  
#379003 Ska försöka visa hur jag gjorde.
Fick ta gamla bilder å rita i mobilen. Så det är inte klockrent.
Det viktigaste var att ha lite klena bitar kvar till sist. Så man kunde få en rak fin linje i stuven.
Sprayade en bred linje, markerade med pil ner.
Och sen märkte jag även på sidorna.
För att underlätta för mätarna på mätbryggan.

Användarvisningsbild

Re: Utfall av vinterns fröträdhuggning

Camwood  
#379574
Hurtig skrev:Jaaa det är något som slagit mig. När man köper plankor på brädgården får man betala per meter oavsett hur lång plankan är... Så att vi får bättre betalt för längre bitar har bara att göra med att det är lättare transporter och färre bitar på sågverket?

Handelspriset på sågat virke från sågverken varierar med längden på den samme. Priset är högre för längre virke. Hur sen brädgårdarna prissätter varierar nog. Men jag tycker att många tar mer betalt för längre virke.
Helt klart så är kvaliteten för det mesta bättre på långt virke.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar