Virkesmätning och Matrisfub

Södras Värötimmer!

29 inlägg 15680 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Krokmark  
#358584 Då kan jag förstå varför man inte vill sälja till Värö.
Får nog bli att begära stockmätt på tallen framöver.

Ja, stockmätt tall klass 1 med toppdiameter över 34 cm under bark ger 875 kr/m3fub, helt ok tycker iaf jag.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358591 Jo, men hur mycket klass 1 blir det? Skall bli kul att jämföra utfallet bland min frötallar. ;)

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Byfånen  
#358714 Eftersom bara rotstockar kan bil klass 1 som blir andelen låg. Snittet ligger kring 14% vid stockmätning.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Krokmark  
#358722 Ja, förvisso men snittpriset på stockmätt bör ju bli markant högre ändå...

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Sture Andersson  
#358803 Jag leverera till unnefors föra året ,och dom rotstockarna som jag fick in i ettan är ju helt ok,

Men sen kommer problemet andra stocken som många gånger är ricktigt fin ,men som inte betalas bättre än

slipers.Och resten av trädet är samma dåliga betalning.

Så leverera tall till Södra är ingen höjdare,frågan är om det finns nån som betalar bättre.

Användarvisningsbild

Re: Södras Värötimmer!

loppan  
#358832 Moelven är bra på tall,fick 700 kr m3f to i rakt pris i fjol oberoende av klassning.
Slipers är även det bra betalt då det är ett kubbsortiment med liten avsmalning.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358833
Sture Andersson skrev:Jag leverera till unnefors föra året ,och dom rotstockarna som jag fick in i ettan är ju helt ok,

Men sen kommer problemet andra stocken som många gånger är ricktigt fin ,men som inte betalas bättre än

slipers.Och resten av trädet är samma dåliga betalning.

Så leverera tall till Södra är ingen höjdare,frågan är om det finns nån som betalar bättre.


Lägger in lite prislistor att jämföra med.

908 6 L2 Södra talltimmer nordväst leveransvirke.pdf



934 6 L2 Södra talltimmer leveransvirke.pdf



938 6 L2 (3) Värötall 18 cm leveransvirke.pdf



IMG_20151221_0001.pdf

Användarvisningsbild

Re: Södras Värötimmer!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358835 Det vart ju en intressant tråd detta :smile:
Som tur är har jag bara gran just nu o det blir till Värö.
Har ett par fröställningar som ska ner sen o där blir det till att ta sig en rejäl funderare

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358840
loppan skrev:Skicka det till de som betalat runt 700 kr fub i stället.



loppan skrev:Moelven är bra på tall,fick 700 kr m3f to i rakt pris i fjol oberoende av klassning.


Det är stor skillnad på 700kr/m3fub och 700kr/m3to. Vilket var det egentligen?

Användarvisningsbild

Re: Södras Värötimmer!

loppan  
#358847
Mangan skrev:




[/quote]

Det är stor skillnad på 700kr/m3fub och 700kr/m3to. Vilket var det egentligen?[/quote]

To vanlig inmätning stock för stock oavsett klassning.
Stor skillnad tycker jag inte det är mellan fub och to volym,kanske 10-13% i praktiken.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Byfånen  
#358851 Rätta mig gärna om jag har fel, men generellt brukar man väl räkna m3to x 1,23 för att få fram m3fub?

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358853 Jag brukar räkna med 1,2. 700/m3to motsvarar då 585/m3fub.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

mikael_s  
#358901 I prislistan det länkas till ovan finns ju tabellen Södra använder för omräkning mellan m3to och m3fub (VMF Syd). För normaltimmer över 18cm är det nog svårt att snitta över 1.20, snarare någonstans mellan 1.15 och 1.20.

busholle skrev:Lägger in lite prislistor att jämföra med.

908 6 L2 Södra talltimmer nordväst leveransvirke.pdf

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

alias  
#358905 Självfallet påverkas omvandlingstalet både av hur grov skog man avverkar, ner till vilken toppdiameter man kan hugga timmer med normaltimmerpriset, men det man också skall komma ihåg är att ju längre medellängd och ju färre betalningsgrundande längder som önskas ju sämre blir omvandlingstalet (eller också blir sortimentsvandringen större mot massavedssortimenten).

Får man ett bra timmerpris per kubikmeter och sågverket sedan endast vill ta emot stockar som är t.ex. 49 & 55 dm långa och dessutom med en hög minimidiameter så äter dessa restriktionerna upp en stor del av den bra nominella prisnivån.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).