Virkesmätning och Matrisfub

8mmfub (matrisfub)

178 inlägg 97208 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26876 Sälj inget till Södra om de inte svarar. Det fnns andra bolag at sälja till.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#26934 Hej,
Tack för mätbeskrivningen Lennart.
Jag har inte hunnit mäta något själv, men jag hoppas kunna komma ut snart.
Alla andra: Passa gärna på att mäta avsmalning när ni har chansen, posta sedan gärna resultatet här!

Ang motionssvar:
Ja, de verkar onekligen har långa behandlingstider, för det kan ju inte vara nonchalans... :roll:
Som någon annan skrev: Är det medlemmarna som är till för föreningen, eller är föreningen till för medlemmarna (eller hur var det nu).
Omröstning eller ej i frågan, jag vet inte, posta era önskemål i denna tråd ang detta, jag kan radera önskemålen senare.

Nyheter gällande Mellansverige i press... 8mm-fubben drar sig norröver kan man tänka, eller... mer info gärna! :shock:

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26949
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Tack för mätbeskrivningen Lennart.
Jag har inte hunnit mäta något själv, men jag hoppas kunna komma ut snart.
Alla andra: Passa gärna på att mäta avsmalning när ni har chansen, posta sedan gärna resultatet här!

Ang motionssvar:
Ja, de verkar onekligen har långa behandlingstider, för det kan ju inte vara nonchalans... :roll:
Som någon annan skrev: Är det medlemmarna som är till för föreningen, eller är föreningen till för medlemmarna (eller hur var det nu).
Omröstning eller ej i frågan, jag vet inte, posta era önskemål i denna tråd ang detta, jag kan radera önskemålen senare.

Nyheter gällande Mellansverige i press... 8mm-fubben drar sig norröver kan man tänka, eller... mer info gärna! :shock:


Några små svar i vårens tid.
Om inte artikeln stoppas kommer den mycket snart.
Va även beredd på 7mmfub.

Avsmalningsmätning.
Mät alla diametrarna på lägsta mått i "midjorna" mellan grenvarven.
Gran och glansbarkstall kan mätas på bark. Skorpbarkig tall under bark.

Min ide om omröstning var ett hugskott utan begäran. Vi har viktigare saker att rösta om. Men var och en kan ju följa vad som händer OCH GISSA SJÄLV.
Visst kan man strunta i Södra, men det är medlemmarnas organisation. Som anställd i 36 år såg jag hur man inledningsvis gjorde allt, som var bra för medlemmarna, om det bara gav pengarna tillbaka.
Till slut var det kostnadsjakt så jag såg flera projekt, som bara kostade Södra 1% mot nyttan för medlemmarna, men ändå skrotades projekten. När jag klagade sa man "Vi konkurrerar på kostnadssidan och inte på kvalitet." Det ger sej om andan någon gång vänder i Södra när nu dessa personer snart slutar. Men styrelseledningen ger inga signaler om detta vid de frågor jag ställt. Tystnad eller svar om att de redan gör vad som behövs är vad som ekar tillbaka. Skrytet om fubmätningen har blivit en skandal.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27249 Nu är det dagen D.
Fuskfubsartikeln finns idag i ATL.
Saknar du tidningen hittar du det mesta av den på http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... %F6rlorare?
Leta också fram artikel om "Fuskfub".
Läs andra stycket i Vinna eller förlora-artikeln. "Vi får möjlighet....". Där kan ni se var drivkraften finns.
Läs artiklarna även "mellan raderna".
Varje ruta i diagrammet motsvarar ca 50 kr/m3fub.
Text är påverkad av köparepart.
Max priskillnad är 46% eller ca 230 kr/m3fub. Måste innehålla även dolt dåligt jobb.
Följden kan t.o.m. bli att köpare med dåliga priser kommer med i mixen och drar ner det "medelpris" Stora och Weda betalar med, när systemet dominerar.
Hel skotningskostnad är spridningen på flertalet avverkningar.
Om ni vill ha det så här i framtiden behöver ni bara va tysta i debatten.
Som entreprenör har ni solklara förluster på 1-5% sett över några månader.
Vad tycker du egentligen?
Bertilsson

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#27344 Hej,
Jag tycker detta ska granskas i sömmarna rejält!
Tycker även mig se en nyansskillnad från Södras fuskfubb (m3fubto?)!

Tyvärr har jag dåligt med tid att sätta mig in i detta för tillfället, men jag återkommer...

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27403 Storas fuskfub:
Ett försök till förklaring här. (Läs också ATL noga. Obs i en tidning vill man inte ge utbildning. Endast nyheter.)

PRISET:
- Stora har "köp-"prislistor, som gäller mot egna och andra sågverk. Kan bli helt internt mellan dessa parter.
- Den offentliga "medelprislistan" fuskfubslistan lanseras mellan Stora och leverantörer som ett "marknadspris".
- Som i all "förmedling" av virke tar Stora viss ersättning för denna hantering. Detta är en inkomstskälla för Stora. Alltså ingen välgörenhet.
- Erfarenheter från marknaden tyder på att detta är ett sätt att hålla ner den kända prisnivån, åtminstone i vissa konjunkturer.
- Genom diverse förhandlingsbara premier får vissa leverantörer högre pris medan de, som tror att priset är lika fast som på socker i Konsum inte får något eller lite.
- Dessutom har man ingen längdkorrektion, som kan hjälpa till att rätta till priset vid ex. när en långlängdslista används. Alltså ingen kompensation för att långa längder ger sämre utnyttjande av timmerdelen i trädet. Detta sker också vid krökar skador etc.
- Med denna fuskfub skaffar sej köparna (just nu Stora, Weda och köpare i Södra-land) nu också en gråzon genom att framföra en falsk ärlighet, att "nu blir allt rätt". Marknadsförs med "All volym betalas". "Samma måttenhet som massaved".
- Tänk också på Södras förtroendemän, som trots möjlighet tycks vägra att sätta sej in i problemet.

VOLYMEN:
- Denna fastställs med omräkningstal från 90-talets längdkultur med medellängd 43 dm. Avsmalning 7 mm/m på tall 40 dm och längre. Gran 8 mm/m på de flesta bitar.
- Storas egen TALLISTA styr till 47 dm i medellängd. Följaktligen måste långa stockar tas även i klart sämre avsmalning än på 90-talet när man bara vill ha 43 dm.
- Sannolikt är denna lista en av de som Stora tjänat pengar på. Inse det vanskliga i hur detta sker.
- Det skulle behövas högre genomsnittliga omräkningstal för detta virke!
- Det är som att idag betala en produkt enligt priser för ca 13 år sedan.
- Kan man lura skogsägare, att tro att det är rätt, så är det en god affär.
- För att göra vinst på fuskfub måste ni ha en avsmalning på första stock på ca 5-6 mm. Senare del av trädet har ju sämre avsmalning.
- Redan vid 9 mm kan förlusten bli 10-20 kr/m3fub.
- Om fördelningsaptering används förstärks normalt de "dyra" uttagen av längder i avverkningen.
- Mellanskogs inställning må därför ha ett erkännande.

En slutsats:
- Notera att timmerpriset är nerräknat från m3to med fasta omräkningstal (baserat på längd och diameter) !
- Weda o Stora vill nu inte betala för all fubvolym!
- Ett ologiskt tänkande sett mot följande; Båda säger att de med fuskfubben "nu i alla läge (avverkningar) kan ta de längder köparna vill ha" (även om inte avsmalningen är den lämpliga).
- Det kan innebära korta längder i god skog och långa längder även i kantträd och sämre skog.
- LÄS MENINGEN NÅGRA GÅNGER!!!

- Det är därmed även svårt att få rätta mervärdet på skog med god avsmalning.
- Trädens egna värde optimeras inte. Eftersom värdet på avverkningarna mellan APTERINGSLISTAN OCH BETALLISTAN ofta spreds på 20- 70 kr/m3fub tyder det på något ologiskt. Eller beror det på stora problem i kvaliteten på arbetet?
- Inget sågverk kan betala bra för skog och sen bara använda volymen/kvaliteten till 90% optimalt. Följden blir dålig betalningsförmåga.
- Överlever man ändå beror det på att man inte betalat ETT TILLRÄCKLIGT BRA PRIS FRÅN BÖRJAN!
- Så kan man göra om markanden har fel pris.
- Detta skapas indirekt med skogskooperationens låga pris och ev. efterlikvid sen. Likaså varierande och okända prispremier håller ner. Likaså visst importvirke etc.
- Bara tänk till så kommer slutsatserna. Läs en gång till. (Fast inte evigt.)
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27486 En kompletterande utbildning på Stora o Wedas fuskfub.
Fördelar:
1 Man vill kunna byta aptering utan att behöva byta/förhandla om pris. Detta har bara viss riktighet om prisnivån är lika och svårigheten i aptering är likartad. Med utbredd fuskfubbsmetodik kan detta missgynna avverkningarna med relativt stora förluster.
2 Man vill kunna byta apteringsinriktning under pågående avverkning.
Endast om punkt 1 infrias är vinsten här den väntade.
Med avslut på tydligt sätt kan av skördarens upparbetade strängar likaväl fungera som delning mellan olika apteringsförhållande.
3 Varje avverkning skall kunna användas till de köpare, som just vid avverkningstillfället vill ta emot virke. Bekvämt. Kan i bästa fall innebära att ett kortare köravstånd till såg kan ge vinst. Mot detta ska vägas att skogens kvalitet eller avsmalning passar till visst såg men den får inte virket. Följden blir inoptimering av skogen och lägre pris till leverantören.
Med 14 dagars lagring i skogen kan nya alternativ öppna sej.

Som synes finns det för och nackdelar i systemet.
Leverantören kan UTAN ATT HA RÄTT ATT KLAGA FÖRLORA 5- 50 kr/m3fub. Detta kan göra det till stor förlust när personer i avverkningsföretag väljer efter sitt företags intresse.
En liten del av leverantörerna kan anses tillhöra vinnarna och det är de som får volym gratis från suverän avsmalning. Men dessa borde inte sälja skogen till denna metod eftersom den inte nog premiera bästa skogen.
Den troligen ende vinnaren är den med normal skog, som får en aptering med riktigt korta längder.

Då säger vän av ordning att det kan uppstå ”samordningsvinster”. Ja något av detta blir det nog. Jag är dock först nöjd när det blir mer sådant än vad värdesänkning på skogen innebär.
Sverige och Ryssland har Europas lägsta virkespriser. Virkespriserna har inte stigit nämnvärt i stora delar av Sverige (undantaget norra Sverige) senaste 20 åren. Är det så att vinsterna uteblivit för skogsägarna trots ändrade mätformer, betalningsformer, klassningssystem etc. Får leverantörerna någon vinst av systemet denna gång?

Låt kritiken mot fuskfub höras högljutt. Det kan resultera i något bättre.
Att föreslå metoder, som inte kan användas i en enda skördare är bedrägeri, åtminstone när man påstår att det ger rätt värde, vilket gjorts.

Sätt pris på barken, betala för den.
Så länge sågcylindern är den i särklass värdefullaste ska den ha rätt prisnivå.
Sätt pris på flisen, betala för den.
Detta kan en dator klara. Manuellaptering får då använda liknande avsmalningsregler som gällt för m3to.
Resultatet kan i varje fall bli hantering i m3fub!
Varsågod och ha synpunkter på detta!
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27488 Åter har en vecka gått och inget av motionärens begärda material från Södras årsmöte i Tranemo 6 mars har kommit ännu.
Jag veta att flera påminnelser gjort till ordf. m.fl.
Det som händer är upprepning på vad som hänt i andra frågor av kritisk karaktär mot Södra.
Löften om svar från styrelseledningen lyser också med sin frånvaro.
När blir det medlemsstorm?
Jag undrar hur många som fattade innebörden av vad som stod i den begärda upplästa skrivelsen som lästes med osammanhängande betoning på årsmötet. Kanske var det så att inte förtroenderådet själv satt ihop den och därför var uppläsaren obekant med den. De kanske fått den "uppifrån".

Det återstår att se om ny skogsdirektör kan skapa ny anda i Södra.
För mer av fuskfubsproblem så kan det bli problem med virkesanskaffningen.
Den avgående direktören skrev hösten 2006 att jag gått vilse och inte visste vad jag skrev om när jag kritiserade fuskfubben. Sen dess har flera löftesbrott gjorts av Södra som är kända.
Allt verkar förlåtas av medlemmarna.
Kanske hade Södras rutinerade entreprenörer, som nu kastar in handduken behövt de 1-5% volym de avverkat gratis p.g.a. fuskfubben.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27540 Ingen som säger emot eller håller med när jag skriver sluta att sälja till Södra?

Tiger och samtycker eller?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27551 kan samtycka direkt, och kan ytterligare en gång totalsåga norrskog som sitter på en medlems pengar ca: 200 000 ... och inte betalar ut den?
och sedan är det frågan om man får det man skulle fått , eftersom norrskog tydligen sålt sk. massa / spröt timmer till finska UPM :?:

då kan man verkligen börja ifrågasätta vad f-n det är frågan om , för i den hamnen finns ingen mätning , bara våg ..

surt men sant, :wink: "det vi inte hinner idag , det tar vi imorrn.. och hinner vi inte då ? så ger vi fullständigt fan i det" ungefär så kan det kanske låta ... men nu j-vlar är det krig.. och alla mätbesked hittills pekar på att min skördardator gjort sitt och är bra kalibrerad, ... men vart är virket som fattas och hur mäts det ??? .. jag vet sedan tidigare att i findland har dom använt sk. vattenmätning , ..



nån som har erfarenheter av detta med vattenmätning av massan?

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27567
Jasi skrev:Ingen som säger emot eller håller med när jag skriver sluta att sälja till Södra?

Tiger och samtycker eller?


En skogsägarrörelse har många ansikte och jag är medveten om att det finns bra och dåliga enheter även där. Jag vet att många jobbar livet ur sej för den gamla skogsägarandan. Varför uppfattas vissa av dessa som obekväma och trycks ut.
I pressen ser vi några modiga personer, som framför kritik, som belyser de felaktiga sidorna i skogsägarrörelsen. Ibland är det också någon ljum person, som försvarar dem med argument typ någon hjälp de fått för länge sedan.
I stället för att "kvitta bort" dessa problem mot bra så måste felaktigheterna arbetas bort.
När skogsägarrörelsen folk så ofta uppträder som "bortskämda barn" är det tecken på att objektiviteten är för liten.
Hur fostras sådana "barn" som fått det för bra och bara ska ha.....?
Efterhand som kunnigheten minskar hos skogsägare och affärsmässigheten ökar i företagen blir sannolikt problemet bara större i hela branschen.
Ni som är medlemmar måste va de, som väljer bort det dåliga på aktivt sätt.
Bertilsson

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#27610 Hej,
Det är mycket och bra information du lagt ut Lennart, tackar!
Jag kan ha viss förståelse för att inköparorg. vill ha flexibilitet och fritt spelrum när det gäller att styra längder osv oaktat prislista till leverantör.
Men i och med att fuskfubben ingår tappar man förtroende + att det i viss mån ju redan finns ett liknande affärsavtal och det är ju att rotposter!
Denna variant känns konstlad och framför allt en källa till att röra till det för leverantörer, men det är kanske på detta sätt skog ska säljas, snabbt, enkelt och inga frågor?
Har leverantörerna det så gott ställt?

Sedan är ju "påslaget" mellan listorna för stort, det inger inte förtroende.

Och hur ersätts entreprenörerna i denna metod, när det finns flera listor?

Gällande avsmalning så har jag idag klavat tiotalet granstockar som ligger överst i en välta för leverans. Det är från ett relativt fint bestånd och jag mätte bara de stockar jag ansåg "finast". Resultatet vart ett medel på 9mm/m.
Endast 2 stockar under 8mm och de låg på 7mm/m.
Som sagt tidigare, inget vetenskapligt, men ett axplock ur verkligheten.

Sedan fick jag ett mail från en läsare på skogsforum som i februari skickade ett mail till VMF Qbera där denne frågade hur de ställer sig till 8mm-fubben. Han har inte fått svar ännu! Vi får väl se om detta kan bli en följetong likt motionssvaret i denna tråd...

Med tanke på att sågverken inte vill betala för grov avsmalning (vilket är förståeligt när de framför argumenten som de gör) och det genom detta skapar problem för dom själva kanske leverantörerna kan bilda en opinion för en gång för alla korrekt mätning (sågcylinder+bakved+bark)?

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27654
Bertilsson skrev:
Jasi skrev:Ingen som säger emot eller håller med när jag skriver sluta att sälja till Södra?

Tiger och samtycker eller?


En skogsägarrörelse har många ansikte och jag är medveten om att det finns bra och dåliga enheter även där. Jag vet att många jobbar livet ur sej för den gamla skogsägarandan. Varför uppfattas vissa av dessa som obekväma och trycks ut.
I pressen ser vi några modiga personer, som framför kritik, som belyser de felaktiga sidorna i skogsägarrörelsen. Ibland är det också någon ljum person, som försvarar dem med argument typ någon hjälp de fått för länge sedan.
I stället för att "kvitta bort" dessa problem mot bra så måste felaktigheterna arbetas bort.
När skogsägarrörelsen folk så ofta uppträder som "bortskämda barn" är det tecken på att objektiviteten är för liten.
Hur fostras sådana "barn" som fått det för bra och bara ska ha.....?
Efterhand som kunnigheten minskar hos skogsägare och affärsmässigheten ökar i företagen blir sannolikt problemet bara större i hela branschen.
Ni som är medlemmar måste va de, som väljer bort det dåliga på aktivt sätt.
Bertilsson

När nu begärda uppgifter "sölas" på detta sätt, undrar jag om Ni, som också var med på mötet i Tranemo vill agera och hjälpa till så att handlingarna kommer fram och det visas tecken på att demokratin finns i någon omfattning.
Meddela vad ni gjort och vad ni nu tycker!
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27883 En person på Södra sa att de pengar som förloras på fuskfub går in i företaget och blir vinst. Stannar man en stund på detta yttrande blir det en bekväm metod för företagen, som använder fuskfub. Södrapersonen tillfogade att efterlikvid ger sen medlemmarna värde efteråt. Detta har dock stora brister.
- Runt 25% av medlemmarna släpper till de största ”förlusterna” och får faktiskt minst tillbaka.
- 50% av leverantörerna får liknade resultat men något mindre starkt.
- 25% kan gå jämnt ut eller få en liten vinst utan att bidragit i princip något till ”efterlikviden”. Är detta rättvisa?
- Vissa virkesvärden försvinner ut i tomma intet eftersom apteringen blir felaktig med metoderna, som används i skördarna.
- Mannen på Södra sa att denna solidaritet är en förutsättning och naturlig handling av medlemmar i Södra.
- Då är det tydligt sagt att rättvis behandling är det även om vissa medlemmar fråntas upp till 20-30 kr på ett timersortiment. En man med kunskap kan se denna förlust hos skogsägare i förväg men ingen vill tydligen stoppa detta bland Södra, Vida, Derome eller andra företag, som använder fuskfub.
* Vill ni lägga synpunkter på det som skrivs här ska givetvis göra det. Ni kan också mejla direkt, som många gör.
* Enkäten i början har stannat av. Lägg en röst även du, om du inte gjort det!
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Vem bär ansvaret

vastergarden  
#27962 Demokratiska spelregler försöker undertecknad ständigt att föra fram i den idrottsliga ungdomsvardagen. Dessa spelregler måste dock ständigt "underhållas", dvs inget gratis erhålls.
Ca 2 månader efter föreningsårsmötet har ändå inga utlovade skriftliga svar på avslagen motion erhållits.
Undertecknad har svårt att se var problemet finns. Kanske är det en känslig fråga att detta resultat av fubbfiasko inte får läcka ut Problemet verkade vara att förtroenderåd o närvarande representanter från föreningen inte var tillräckligt insatta i det årsmötet avslog.
Vem bär ansvaret?
786381

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).