Virkesmätning och Matrisfub

8mmfub (matrisfub)

178 inlägg 97106 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26242 Jaha, då förstår jag.
Jag är ingen expert på virkesmätning, men min far var virkesmätare under 40 år så jag har snappat upp ett och annnat.
Vid travmätning så bedöms fastvolymprocenten, erfarna mätare blir duktiga på detta vilket också följs upp då så kallade "provtravar tas ut".

Typiska fastvolymprocenttal är;
Björkmassa: 45-50 %
Barrmassa: 53-58 %
Timmer: 60-70 %

Som du ser så finns ett spann, därför bör du alltid begära ut redovisning av antagen fastvolym-%. Om det är stora volymer som sålts på detta vis så bör du absolut begära att de skall ta ut "provtravar" i ditt pari för att få bra referens. De måste tas med tätare intervall än vad VMF:s instruktioner säger (tror att de tar ut ca 2% provtravar slumpvis).

En provtrav medför att alla stockar mäts in manuellt eller på bana där lämgd och diametr mäts automatiskt och räknas om till fastkubikmeter. Denna volym jämförs därefter med den bedömning som virkesmätaren gjort vid travmätningen.
Vad kallas den försäljningsform du beskriver är det leveransrotköp eller ?

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26246 Ja det är leveransrotköp. Holmen nämner inte det i sina köpformer men de går med på det. Det här är från Fiskarhedens hemsida

Leveransrotköp

En avverkningsform där vi som köper virket utför avverkningen. Prissättningen är ett i förväg överenskommet kubikmeterpris i m3fub (fub=fastmeter under bark). Priset gäller över samtliga sortiment exklusive rötved. Volymen mäts in vid industri av oberoende part, t ex en virkesmätningsförening.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26248 Holmen är ju bra å ha å göra med, De har utfört ett gallringsuppdrag åt mig nu i vinter. Jag skall återkomma med detaljer kring det ekonomiska resultatet då jag fått slutavräkningen.

Skogsbolagen vill ju gärna köpa rotposter eller leveransrotköp eftersom de då slipper stockmätningen av VMF. Virke som kommer till industrin från deras egna skogar samt från leveransrotköp stockmäts ju inte. Det är bara travmätning som även sköts av VMF.

Jag har hört en siffra om 10-12 kr/m3f i kostnad för stockmätning och detta får ju skogsbolagen betala för leveransvikre och avverkningsuppdrag. Dock är det bara 2% av timmerpriset så det är ju ingen stor kostnad om man har fint timmer.

Användarvisningsbild
masterchief  
#26255
Jasi skrev:Ja det är leveransrotköp. Holmen nämner inte det i sina köpformer men de går med på det. Det här är från Fiskarhedens hemsida

Leveransrotköp

En avverkningsform där vi som köper virket utför avverkningen. Prissättningen är ett i förväg överenskommet kubikmeterpris i m3fub (fub=fastmeter under bark). Priset gäller över samtliga sortiment exklusive rötved. Volymen mäts in vid industri av oberoende part, t ex en virkesmätningsförening.

Hos Bergs inräknas rötveden.
Kan bli stor skillnad om granbeståndet är mer rötskadat än beräknat.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26258 Vilken intensiv dag med inlägg på detta ämne.
Jag har inte bra svar till så många men något försöker jag med
Zixten skriver om att Södrafolket förlitar sej till efterlikvid. Ja så kommer en del pengar tillbaka. Det är väl dock inte lika ineffektivt som att ge grisen fläsk men en del pengar försvinner i felaptering, som ingen får nytta av. De värdena kunde brukats bättre av branschen. Två timmars arbete (någon 1000 lapp) kunde löst allt (100 milj i förlust).
Det allvarligaste, som jag ser det, är dock att Södras medlemmar med fullständig tystnad legaliserar att virkesköpare får använda den felaktiga fuskfubben, som Södra erkänner är fel och spenderar 20 milj. för att komma ifrån. Byte av fungerande mätutsrustningar kunde skett mer i takt med att de varit använda tillräckligt och ny teknik fungerat. Så har inte skett och det kostar er skogsägare pengar.

Ni som säljer er volym till fast pris:
Begär produktionsuppgifter från skördarna. Det ger er en viss kontrollmöjlighet och bevis på kvalitet på mätning. Det skapar också bättre kvalitet i arbetet när avverkare vet att uppgifter skall studeras av virkesägaren.
Eftersom ni delvis tappar kontroll på aptering bör ni få betalt för allt avdrag och vrakvolym, alternativt över viss procent.

Viktigt:
Kräv att klausulen om skiljenämnd stryks i kontraktet. Den är omöjlig för en liten leverantör att klara en tvist ekonomiskt. Dessutom finns inte rätt till att överklaga. Dessutom hittar de stora köparna bättre hjälp och accepterar inte vilken skiljeman som helst. Rättshjälpen är inte lika intresserad av detta.

Ett inlägg nyss accepterade omräkningstal, som kanske är lite fel:
Vill vi börja acceptera att den starka parten dribblar med flera/många otydliga metoder vid betalningen?
Var är vi då på väg?
Skall ni acceptera att varje skogsägare skall förhandla om pris på sin leverans?
Varför skall bara entreprenören plikta med skadestånd om han fått någon tiondels procent för mycket fel. Eller fått någon cm för djupa hjulspår.
Skall vi sluta att optimera och göra så gott det går?

Kostnad för virkesmätning:
Det låter mycket med 10-12 kr/m3to. År 2000 kostade mätningen för timmer ca 6 kr enligt VMF SYD:s redovisning.

Mejla 'jan-olov.backe@skogsstyrelsen.se' och tyck till om fuskfubben. §5 var tydlig i deras mätningslag. Tack för tipset. Det var han som aviserade möte och jag bad er om hjälp med ståndpunkt i "barometern". Det är helt tyst. Jag blir kanske inte ens inbjuden.

Det blev mycket från Bertilsson nu.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26260 Bertilsson, jag håller i princip med dig att det är fel att industrin räknar med en idealavsmalning på 8 mm/m. De flesta stockar har större avsmalning än så vilket medför att skogsägaren får ge bort flisvolym samt att entreprenören ej får betalt för att hantera denna volym.

Dock anser jag att du ställt frågan lite fel. Detta ger väl ingen medveten förlust på timmret för leverantören. Industrin betalar för den cylinder som går att såga till plank och bräder.
Resten blir flis, en restprodukt som det är bra avsättning på idag och medför att sågverksägaren får bättre lönsamhet. Därigenom kan sågverksägaren betala bra för nytt timmer han köper in och har möjlighet att konkurrera med andra köpare och lägga bra bud till leverantören (eller entreprenören).

Detta är en realitet att den bästa timmerskogen är rak och fin med liten avsmalning, ingen nyhet för mig. Sådan skog värderar man ju mer också då man lägger in anbuden på skogsfastigheter.

Jag vill inte vara alltför kritisk till ditt engagemang men jag tycker istället för att ifrågasätta denna idealavsmalning så bör vi jobba för att de nya prislistorna blir enklare att jämföra med varandra.

Slutligen; det viktigaste är att virkesköparna betalar fler kr/m3 för timmret. Så att leverantören (eller entreprenören) får ett större netto på virkesförsäljningen (eller hanteringen).

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26341
OAS-forests skrev:Bertilsson, jag håller i princip med dig att det är fel att industrin räknar med en idealavsmalning på 8 mm/m. De flesta stockar har större avsmalning än så vilket medför att skogsägaren får ge bort flisvolym samt att entreprenören ej får betalt för att hantera denna volym.

Dock anser jag att du ställt frågan lite fel. Detta ger väl ingen medveten förlust på timmret för leverantören. Industrin betalar för den cylinder som går att såga till plank och bräder.
Resten blir flis, en restprodukt som det är bra avsättning på idag och medför att sågverksägaren får bättre lönsamhet. Därigenom kan sågverksägaren betala bra för nytt timmer han köper in och har möjlighet att konkurrera med andra köpare och lägga bra bud till leverantören (eller entreprenören).

Detta är en realitet att den bästa timmerskogen är rak och fin med liten avsmalning, ingen nyhet för mig. Sådan skog värderar man ju mer också då man lägger in anbuden på skogsfastigheter.

Jag vill inte vara alltför kritisk till ditt engagemang men jag tycker istället för att ifrågasätta denna idealavsmalning så bör vi jobba för att de nya prislistorna blir enklare att jämföra med varandra.

Slutligen; det viktigaste är att virkesköparna betalar fler kr/m3 för timmret. Så att leverantören (eller entreprenören) får ett större netto på virkesförsäljningen (eller hanteringen).


I en del vill jag precis som du.
Synpunt på enkelhet:
Grovlek, längder, avsmalning, kvalitet och frekvens skador påverkar virkets värde. En värdespridning på 2 – 50 % finns p.g.a. detta. Jämförelse kräver många faktorer varje gång. En betalning efter en något för liten avsmalning är bl.a. en generalisering av art, som min kunskap inte vill kännas vid.

Kort svar här under. Mycket mer är skrivet på sid. 1 o 2 i detta ämne.
Pengar virkesköparen tjänar används kanske som beskrivits ovan. Men ofta går pengarna först till den egna sidan i virkeshandeln innan skogsägaren får vad den släppt till.
Min uppfattning är att virkeshandeln inte ska utnyttja vissa virkesleverantörer avsiktligt, som inte kan värja sej för problemet. Så sker med nuvarande fuskfubsvarianter, som kastas fram i markanden i takt, som gör att ingen hinner med i bedömning och kontroll. Forskningen säger att ni skogsägare får bevaka er rätt i marknaden eller välja annan handelspartner. (Tänk så enkelt!)
Först min syn på flisvärdet jämfört mot ”plankvärdet”. Flis och energivärdet har ökat fortare än plankvärdet men även det har stigit senaste tiden. Därför tjänar ni betydligt mest pengar på att optimera plankvärdet.
Ex. säger ALLA virkesköpare att vi inte kan betala samma pris för virke med stor avsmalning som för liten avsmalning vi får klart mindre sågvara.
Av detta skäl anser jag att ni har nytta av korrekta betalningsmetoder och att befintliga avverkningsresurser kan tillämpa dessa metoderna.
Några betalningsmetoder att fundera omkring:
1 Norrlandsfubben apteras och betalas i m3to. Redovisning i ”ungefärlig” m3 fub enligt matrisvärdena. Checken blir rätt men bristfällig volymuppgift mot leverantör och entreprenör.
2 Sydsvenska fuskfubben apteras i ”maskinfub” (tämligen äkta) men den har inga konsekvenser av avsmalningsförluster på volym. Apteringen blir mycket bristfällig. Betalning sker efter matris/8 mmfubb på gran. Checken blir fel upp till 30 kr/m3. Volymen blir mycket fel mot leverantör och entreprenör.
Mätning och betalning i "nästan äkta fub" är aviserat. Samtidigt sägs i flera forum att "någon form av bestraffning efter avsmalning" måste till.
3 Ny variant är också i gång i ”Svealand” med något obestämd apteringsmetod (i m3to). Betalning i matrisfub efter förenklad prislista. Volymen blir inte helt rätt mot leverantör och entreprenör. Brister i vad som gällt vid apteringen.
4 Så finns individuell förhandling varje gång med stor variation på pris, volymgrund och utförande. Ex. rotpost eller till fast värde på någon faktor. Den starkaste parten tar oftast hem ”spelet”. Inte så stora möjligheter att hävda fel efteråt för säljaren Det var kanske en affärsuppgörelse, som saknar klart regelverk.

Har ni sett någon förståelig konsekvensbeskrivning på ny betalningsmetod från den som infört denna eller från Skogforsk etc?
Verkar detta så enkelt att fakta inte behövs?
Är ni nöjda med detta?
Påverkar ni på skogskvällar, skogsdagar, årsmöten?
Skriver ni debattartiklar?
Ni får vad ni medverkar till.
- Bertilsson

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26412 Jag håller med dig i vissa delar men jag tänker inte ändra på min övergipande inställning i frågan.
Nu tror du kanske att jag företräder skogsindustrin. Det gör jag inte. Jag jobbar i en annan bransch. Jag är också skogsägare ca 100 ha prod.

Bertilsson du är bra, jag gillade din artickel i ATL angående jämförelser mellan olika prislistor. Det är bra att det finns människor med engagemang som driver den svagare partens intressen. :!:

Bertilsson jag har två frågor som jag vill att du driver;
1 kan du inte ordna så att vi får tillbaka stockprislistan, då blir det mycket enklare att jämföra mellan olika virkesköpare.
2 Jag vill ha betalt per stock och inte per någon beräknad medelstock som inte finns (beräknas ur medellängd och medeldiameter per kvalité).

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26417 Flikar in med ett litet exempel från idag. Åkte o tog en gran i ett hörn på mitt skifte som jag sparat lite på för att såga till husbehov. Ganska fina granar på ca 100 år. Jag sågar det mesta i 3m längd men tog andra stocken 4m. Den höll 41cm/ub i grovändan o 37,5cm i topp. Det blir 8,8mm/m . Totalt blev det 1 4m stock, 6 3m stockar, 2 3m massabitar o toppen var 3m. Trädet var alltså 31m. Bland traktens finaste bestånd o ändå räcker det inte till :shock: .

Magnus M

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#26492 Det var kul att tråden fått nytt liv!
Intressant att få reella värden Magnus, jag ska försöka klava gran som ligger på avlägg hos oss och presentera här också. Lägg gärna in ni andra också, kanske inte så vetenskapligt, men ändock ett stickprov från verkligheten!

Vi får hoppas Skogsstyrelsen återkommer i frågan Lennart, annars kan man börja bli orolig...

Jag personligen röstade på noll % medvetet fel i omröstningen i denna tråd. Jag skulle kunna tycka allt annat är ett misslyckande både för Sveriges skogsägare och uppfyllandet av lagen för virkesmätarna om jag förstått det rätt.

M.a.p "gratisleveranser" Sveriges skogsägare gör årligen (vrak/kollektiv, bark, bak, och nu fuskfubb) skulle man vilja vara lite snarstucken och teorisera om vederlagsmätning i skördarn; timmermätning i m3to, bakveden mäts i m3fub minus timret och betalas som gängse energisortiment, massan och/eller bioenergi-rundvirke i m3fub plus en omvänd barkfunktionspåslag med betalning för barken enl gängse energisortiment för allt rundvirke.

Oj vad sniket det blev på slutet... 8)

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26502 Håller på att kolla barkpriset. Siljan har bjudit ut osorterad bark i annons.
Säljaren var upptagen men ska ringa upp.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26514
Admin@skogsforum skrev:Det var kul att tråden fått nytt liv!
Intressant att få reella värden Magnus, jag ska försöka klava gran som ligger på avlägg hos oss och presentera här också. Lägg gärna in ni andra också, kanske inte så vetenskapligt, men ändock ett stickprov från verkligheten!

Vi får hoppas Skogsstyrelsen återkommer i frågan Lennart, annars kan man börja bli orolig...

Jag personligen röstade på noll % medvetet fel i omröstningen i denna tråd. Jag skulle kunna tycka allt annat är ett misslyckande både för Sveriges skogsägare och uppfyllandet av lagen för virkesmätarna om jag förstått det rätt.

M.a.p "gratisleveranser" Sveriges skogsägare gör årligen (vrak/kollektiv, bark, bak, och nu fuskfubb) skulle man vilja vara lite snarstucken och teorisera om vederlagsmätning i skördarn; timmermätning i m3to, bakveden mäts i m3fub minus timret och betalas som gängse energisortiment, massan och/eller bioenergi-rundvirke i m3fub plus en omvänd barkfunktionspåslag med betalning för barken enl gängse energisortiment för allt rundvirke.

Oj vad sniket det blev på slutet... 8)


Lite av mina synpunkter.
Vrak, avdrag kan ändå påverkas av leverantören när han ansvarar för avverkningen. Dock finns vrak för "friska" fel som kunde betalas korrektare. För närvarande finns nollpris för metallvrak.

Bark:
Mät virket på bark så blir det intressant att hantera virket skonsamt med lönsam bioenergi till industri. Dessutom blir mätningen bättre. Därmed också styrning till postning bättre. Då skulle barken få värde. Tekniken finns men köps inte därför att entreprenörerna har inte pengar och skogsägarna uppmuntrar inte kvalitet.

Därmed sätter jag punkt för "biprodukter" i denna lina som handlar om omräkningstalens konsekvenser för gratisvolym.
Hälsningar Bertilsson

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#26523 Hej,
Ja, det vart en liten sidsteppning från min sida, vi håller oss till matrisfubben i denna tråd, men ville försöka se det hela i ett större perspektiv.

Ang motionssvar från Södra:
Kan inte riktigt förstå varför svaren från dem ska sitta så långt inne...?
Misskött ärende i allmänhet är väl dock ingen underskattat kommentar...

Sedan vart det ju intressant läsning att VMR upprättar VMK (!?)
En positiv synvinkel på detta skulle kunna vara att de skönjar mer kunskap hos leverantörerna framgent.
En negativ synvinkel på det hela skulle kunna vara att de garderar och "kvalitetssäkrar" på detta sätt vissa förfaranden som kan vara föremål för ifrågasättande (tänker då främst på matrisfubben) framgent... :roll:

Till sist, Lennart; har du några enkla tips till tillvägagångssätt om nu nån på forumet (likt Magnus) vill mäta sitt eget virke och göra enkla stickprover hur matrisfubben verkar utifrån deras skog?
Tänker då om det finns några speciella regler för hur 8mm-fubb räknas fram på en stock...

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26577
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Ja, det vart en liten sidsteppning från min sida, vi håller oss till matrisfubben i denna tråd, men ville försöka se det hela i ett större perspektiv.

Ang motionssvar från Södra:
Kan inte riktigt förstå varför svaren från dem ska sitta så långt inne...?
Misskött ärende i allmänhet är väl dock ingen underskattat kommentar...

Sedan vart det ju intressant läsning att VMR upprättar VMK (!?)
En positiv synvinkel på detta skulle kunna vara att de skönjar mer kunskap hos leverantörerna framgent.
En negativ synvinkel på det hela skulle kunna vara att de garderar och "kvalitetssäkrar" på detta sätt vissa förfaranden som kan vara föremål för ifrågasättande (tänker då främst på matrisfubben) framgent... :roll:

Till sist, Lennart; har du några enkla tips till tillvägagångssätt om nu nån på forumet (likt Magnus) vill mäta sitt eget virke och göra enkla stickprover hur matrisfubben verkar utifrån deras skog?
Tänker då om det finns några speciella regler för hur 8mm-fubb räknas fram på en stock...


Svar:
Rotbit mäts 5 dm från rot och i topp. Märk att dessa har mycket fubvolym som ingen tänker på.
På övriga bitar mäts enklast från en ända på stocken och fram till sista hela meter om inte biten är 31, 30 eller 49 dm. Givetvis dela diameterskillnaden i mm med antal meter.

Träd som "härskar" i beståndet brukar ha avsmalning 9 mm eller mer.
"Behärskade" träd har ofta klämts och har den bästa avsmalningen. Dessa utgör dock ofta mindre volymandel i beståndet.

Vill ni träna ögonmått för avsmalning skall ni aldrig mäta kortare sträcka än 2 m. Förslagvis från toppändan eftersom det är den ni kan påverka diametern med vid utdragning av längd.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26842 Jag har nämnt om motionsbehandlingen på Södras årsmöte i Tranemo i detta forum 10/3, 2/4 och 9/4.
Ännu har inte protokollsutdrag eller den begärda skrivelsen kommit till motionären trots 6 veckor sen mötet.
Nog stärks funderingarna om varför ärendet forcerades på mötet. Södra har stora problem att få mätningen i "nästan äkta fub" att fungera.
Yttrande efteråt från Södra signalerar inte normal medlemservice.
Tempot liknar transport i gående från Växjö och man ligger över där varje natt. (Förlåt min ironi.)
Administratören för detta forum, får kanske inrätta en undersökning bland er, om när ni tror att svar kommer från Södra.
Ett alternativ kan va svar på nästa årsmöte.
Många medlemmar och andra frågeställare, som i syfte att påverka Södra ställt frågor har inte fått svar på många månader och år.
Tänk så mycket tid det går åt när inte problem åtgärdas.

Det aviserade möte om fuskfub som jag nämnt om verkar torka in. Kanske har de läst era svar i inledningen på dena tråd i forumet.
Jag får inte svar när jag efterlyser planer för mötet.
Indikationer från folk i branschen tyder på att fuskfubben får inte stoppas. Vad som är på gång i mellansverige kommer snart i press.
Bertilsson

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).