Virkesmätning och Matrisfub

8mmfub (matrisfub)

178 inlägg 97102 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25206 Hej!
Jag skrev ”dagbok” här den 10 mars om ett årsmöte med Södra.
Motionären, som ifrågasatte fuskfubben, blev där bryskt och osakligt nertagen.
Motionären bad några dagar efter den 6 mars om skogsbruksområdets skrivelse med avslaget (som inte var utlagd i lokalen före behandling) samt en annan skrivelse. Han fick löfte om detta men det infriades inte.
Då kontaktade motionären medlemschefen på Södra, som skulle ordna protokollet med handlingar.
Så har ännu inte skett. I går när motionären påminde fick han besked från Södra om att skrivelsen med avslaget kommer inte att kopplas till protokollet.
Följden är att inga begärda handlingar till motionären kommit på ca 4 veckor.

Det kan noteras att när beslutet skulle tas på motionen inleddes det med fråga om SBO:ets avslag bifalles. Detta trots att ärendet handlade om hur motionen skulle bifallas eller avslås.
Mina tankar går till maktmissbruk. När så sker på årsmöte med motion, som är demokratins viktigaste forum, är det än mer anmärkningsvärt.

   TS
Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25382
Bertilsson skrev:Hej!
Jag skrev ”dagbok” här den 10 mars om ett årsmöte med Södra.
Motionären, som ifrågasatte fuskfubben, blev där bryskt och osakligt nertagen.
Motionären bad några dagar efter den 6 mars om skogsbruksområdets skrivelse med avslaget (som inte var utlagd i lokalen före behandling) samt en annan skrivelse. Han fick löfte om detta men det infriades inte.
Då kontaktade motionären medlemschefen på Södra, som skulle ordna protokollet med handlingar.
Så har ännu inte skett. I går när motionären påminde fick han besked från Södra om att skrivelsen med avslaget kommer inte att kopplas till protokollet.
Följden är att inga begärda handlingar till motionären kommit på ca 4 veckor.

Det kan noteras att när beslutet skulle tas på motionen inleddes det med fråga om SBO:ets avslag bifalles. Detta trots att ärendet handlade om hur motionen skulle bifallas eller avslås.
Mina tankar går till maktmissbruk. När så sker på årsmöte med motion, som är demokratins viktigaste forum, är det än mer anmärkningsvärt.


Var det klara och tydliga svar från mötesdeltagarna då?
Har för mig att det var ganska så tyst på frågan om motionen skulle bifallas... Och ett högt och tydligt JA på frågan om (som du skriver) "SBO:ets avslag bifalles"
Kommer inte ihåg exakt hur frågeställningen var.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25459
Zixten skrev:
Bertilsson skrev:Hej!
Jag skrev ”dagbok” här den 10 mars om ett årsmöte med Södra.
Motionären, som ifrågasatte fuskfubben, blev där bryskt och osakligt nertagen.
Motionären bad några dagar efter den 6 mars om skogsbruksområdets skrivelse med avslaget (som inte var utlagd i lokalen före behandling) samt en annan skrivelse. Han fick löfte om detta men det infriades inte.
Då kontaktade motionären medlemschefen på Södra, som skulle ordna protokollet med handlingar.
Så har ännu inte skett. I går när motionären påminde fick han besked från Södra om att skrivelsen med avslaget kommer inte att kopplas till protokollet.
Följden är att inga begärda handlingar till motionären kommit på ca 4 veckor.

Det kan noteras att när beslutet skulle tas på motionen inleddes det med fråga om SBO:ets avslag bifalles. Detta trots att ärendet handlade om hur motionen skulle bifallas eller avslås.
Mina tankar går till maktmissbruk. När så sker på årsmöte med motion, som är demokratins viktigaste forum, är det än mer anmärkningsvärt.


Var det klara och tydliga svar från mötesdeltagarna då?
Har för mig att det var ganska så tyst på frågan om motionen skulle bifallas... Och ett högt och tydligt JA på frågan om (som du skriver) "SBO:ets avslag bifalles"
Kommer inte ihåg exakt hur frågeställningen var.


Svaret på "avslaget" var så kraftigt, att det säkert markerade det lite onödiga för personer, som ville stöta motionen att ta risken att komma i onåd till SBO:et.
Jag har idag lyssnat på ett motionsfall, som också avslogs med samma propositionsordning där det verkade, som att det var färre som stöttade vid valet än vad som talat för motionen under diskussionen.
Det är därför det onödigt taktiska, som jag reagerat emot.
På SBO:mötet tyckte jag med min kunskap, att motionen bedömdes med för stor okunnighet vad gäller de ekonomiska konsekvenserna, som jag också försökt bevisa i detta forum.
Dessutom visar svaren i enkäten i inledningen på detta ämne, att skogsfolk tydligen tycker att medveten felbetalning inte skall accepteras på det sätt Vida, Södra och andra tillämpat i snart 2 år.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25462 I inledningen av denna vecka, var ingen av Remas nya mätutrustningar på Södra godkända för praktisk mätning i "nästan äkta fub".
D.v.s. fuskfubben dominerar nästan helt trots löfte att det skulle fungera vid nyår.
Bedömare tror att de sista utrustningarna med tveksamhet är klara till semestern.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25923 Hej!
Mitt budskap nu är inte uppmuntrande och kanske upplevs som något för bara en liten grupp. Men så här är läget en månad efter det årsmöte i Södra jag skrivit lite om tidigare.
Inget protokoll eller utdrag har kommit till motionären ännu.
Begärd kopia på skrivelsen med förtroenderådets avslag har inte kommit.
Det sista har lovats sen någon vecka och skulle ske genom att en förtroenderådsman skulle komma hem till motionärens fru (som står skriven för fastigheten) och förklara skrivelsen för henne. Jag undrar om denna handlingen enbart är tänkt som något vänligt.

Motionären var nyligen på ett södramöte där fuskfubben kom på tal. Jag framställdes då av södrapersonal som en man med fel kunnande.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26199 jag måste få få flika in och säga att , det är konstigt att det enligt "barometern" på forumet finns så stort stöd för din vetenskap,
men inte på ett möte ibland folk?? , är folk lika fega som här? .
det blir lite som en "slags sekt" , ingen vågar yppa ett ord :?: för dom är rädda för ev. okunnskap / o.s.v ... men det brukar inte kosta något att ifrågasätta saker och ting, :?: ....därför var alla skogsägare / entrepenörer med / utan avtal åt SÖDRA tysta under denna föreställning
jag ifrågasätter hur du kunde bli så utlämnad , ifrågasatt ..tydligen helt utan stöd, därmed är vi tillbaka på ruta 1 ... hur många här vet egentligen vad ni kört i verkligheten och hur det stämmer med avräkningen, och hur har det "mätts" ..

det är bara att inse fakta, det finns ingen annan branch som gör så mycket GRATIS , som i skogen... surt men sant :shock:

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26206 Kan vara som så att man tror på iden med att den vinsten Södra gör på att man får viss volym gratis från skogsägaren. Att man får del av den vinsten genom utdelningar och så.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26216 Kanonbra inlägg, nu skall jag se till att jag får betalt för rätt volym. Jag är beredd att jobba för rättvisan.
Jag säljer i Hälsingland, Dalarna, Härjedalen, Medelpad och Jämtland. (Har också bjudit in Norske skog en gång). Är det någon som vet hur mätningen går till i dessa områden? Skall jag ta kontakt med VMF eller köparna? Sitter med mätbesked från en avverkning till fast pris i m3fub i höstas där det står att det är travmätt vad menas med det? Omräkningstal?
Jag har sålt en till avverkning till fast pris per m3fub som kommer att avverkas i sommar, hur kontrollerar jag volymen där? OBS, det är inte sålt till någon förening.

Kan det vara så att matematikkunskaperna är för dåliga i skogsbranchen? Jag tycker att engagemanget fån skogsägarna i detta forum är svalt i denna fråga. Kan vara så att de inte förstått detta ännu? Eller är det mest entreprenörer i detta forum?

För Er som är med i Södra, gå ur föreningen, det finns andra som vill köpa virket. Jag skulle aldrig sälja en m3 till någon som bluffar.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26218 Såg precis på SDC:s hemsida att de skapar en VMK virkesmätningskontroll från 1 augusti och de söker en chef dit.
http://www.sdc.se/default.asp?id=1652&rub=Ledig
Man kanske skulle söka för att få ordning på detta?

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26222 Hittade det här på Skogsstyrelsens hemsida http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... anguage=SV
i deras föreskrifter om virkesmätning som de fått enligt Virkesmätningslagen.

5 § Virkesmätning skall utföras med omsorg. Vid mätningen får endast obetydliga systematiska fel förekomma. Om förhållandena inte medger omsorgsfull mätning, får mätningen inte utföras.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26224 Detta är ingen ny fråga, den diskuterades redan på 60 och70-talet då omläggning från manuellt arbete samt flottning till mekaniserade avverkningar med lastbilstransporter skedde. Mekaniserad avverkning samt biltransport medförde omläggning till längre timmer eftersom omkostnaden då sjunker per kubik räknat. Och den som hade timmerstockar med stor avsmalning per längdmeter ej fick betalt för hela stockens volym.

Det viktigaste vid virkesmätning är dock att en enhetlig standard hålls med liten avvikelse från idealet. Alltså att olika mätare mäter så lika som möjligt.

Om det sedan råkar vara så att ett omräkningstal mellan toppmätt och fastkubikmeter ger för liten fastkubik är det inte bra, men det viktiga är dock att den enhetliga standarden hålls. Viktigt är att spelreglerna inte mörkläggs. Så att alla är överens om hur det mäts.

Det är ju möjligt för leverantören att sälja till valfri virkesköpare, vissa betalar t.ex. mer för kort virke. Eller man kan också sälja det som brännved (då slipper man avdrag för rötat virke) eller bränsle till kraftvärmeverken. Framöver kommer det nor fler sortiment.

Jag tycker inte vi skall kritisera omräkningstalet alltför mycket detta är ett faktum som vi alla vet om. Industrins betalningsförmåga kommer inte att förändras p.g.a. detta. Viktigare är att se till den totala affärden i samband med att avverkningen görs upp. Jag syftar, förutom på prislistorna, på premier och drivningskostnader.

Vissa skogsföretag bjuder ju t.ex. på drivningskostnaderna bara för att komma över virket. Då hänger då inte jag upp mig på att omräkningstalet resulterar några % fel fastvolym.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26227 Om jag sålt till fast pris per m3fub så vill jag ha betalt för den levererade volymen.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26230 Timmer betalas ju i m3to i norrland. Varför skall du envisas med att sälja i m3f ?

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26232
Jasi skrev:Sitter med mätbesked från en avverkning till fast pris i m3fub i höstas där det står att det är travmätt vad menas med det? Omräkningstal?

Travmätt innebär ju att virkesmätaren har mätt virkesbilen trav. Längd x höjd x bredd, sedan bedöms fastvolym i %.

Alltså ett exempel för granmassaved; 4,45 x 2,32 x 2,31 = 23,8 m3tr x 0,55 = 13,1 m3f.
Längd = 4,45 m
Höjd= 2,32 m
Bredd= 2,31 m
Fastprocent = 55%

Detta kan ju bli lite godtyckligt eftersom människor är inblandade men det är ju branschens standard.

Jasi; Är även timmret travmätt ? Isåfall vilken fastprocent har man antagit ?

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26236 Ja rubbet är travmätt, jag vet inte vilken procentsats som är använd.
Anledningen till att jag säljer hela avverkningen som m3fub till fast pris är att kunna jämföra olika köpares bud. Då kan de göra massa eller timmer som de vill, men som sagt, jag vill ha betalt för rätt volym.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).