Virkesmätning och Matrisfub

8mmfub (matrisfub)

178 inlägg 96787 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30440 VMR Virkesmätning och redovisning med sitt Virkesmätningsråd skall
enligt deras website

VMR är skogsnäringens forum för virkesmätningsoch
redovisningsfrågor. VMR verkar för en gemensam,
enhetlig, rättvis, relevant och effektiv virkesmätning
och virkesredovisning samt för effektiv
infrastruktur inom angränsande delar av råvaruflödet.
VMRs verksamhet finansieras via virkesmätningsföreningarna
vilka även utser ledamöterna i rådet för
virkesmätning och redovisning (VMR-rådet).

I VMR:s verksamhetsberättelse från 2006 så står

Det konstaterades att den m3fub -volym som presenteras på mätbesked och i VIS baseras på
omräkning från toppdiameter ub och längd via fasta omräkningstal till m3fub.
Omräkningstalsmatriserna bygger på material insamlat under mitten på 1990-talet och är
identiska för VMF Syd och VMF Qbera. VMF Nord har till skillnad från de andra VMFen
klassberoende omräkningstal. Den via omräkningstalen beräknade fub-volymen kan
behäftas med systematiska fel om timmerfångsten styrs mot extremt kort eller lång
medellängd eller koncentreras till ett fåtal längder.


Om du sedan läser i Skogsstyrelsens föreskrifter §5

5 § Virkesmätning skall utföras med omsorg. Vid mätningen får endast
obetydliga systematiska
fel förekomma. Om förhållandena inte medger
omsorgsfull mätning, får mätningen inte utföras.

och Virkesmätningslagens §1-3

Virkesmätningslagen (1966:209)

1 § Virkesmätning, som avser sågtimmer av barrträd eller massaved och som är ämnad att ligga till grund för beräkning av vederlag för virket, skall utföras enligt föreskrifter som skogsstyrelsen meddelar.

Konungen äger förordna att visst slag av virke skall undantagas från tillämpningen av denna lag eller att lagen skall omfatta även virke av annat slag än som anges i första stycket.

2 § Med virkesmätning avses i denna lag bestämmande av virkets stycketal, dimensioner, volym eller vikt samt bedömande av virkets beskaffenhet och lämplighet för avsedd användning.

3 § Bryter någon uppsåtligen eller av oaktsamhet mot 1 § dömes till böter.

Vad håller de på med?
Är du skogsägare?
Förstår du ovanstående?
Vad skall du göra?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#30442
Jasi skrev: Den via omräkningstalen beräknade fub-volymen kan
behäftas med systematiska fel om timmerfångsten styrs mot extremt kort eller lång
medellängd eller koncentreras till ett fåtal längder.



Hej,
Det är ju klockrent!
I Skogslandsartikeln säger ju också VMR klart och tydligt att de inte godkänt fuskfuben som betalningsgrundande!

Mycket bra info för övrigt Jasi, tack!

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30489 jag måste berömma "jasi" för hans sätt att se på saken som en påläst virkesleveratör / skogsägare o.s.v .. det förvånar mig att jag är den ende som visat unikt intresse för denna tråd, i denna "region" ?? .. är folk fega eller opålästa? ... jag fortsätter att provocera ett minst sagt kännsligt ämne, som kommer med nya mätningen här inom en snar framtid :wink: .. "alla vill ju ha pääningan" ..men det intresset är svagt enligt mig :lol:

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30524
"spindeln" skrev:jag måste berömma "jasi" för hans sätt att se på saken som en påläst virkesleveratör / skogsägare o.s.v .. det förvånar mig att jag är den ende som visat unikt intresse för denna tråd, i denna "region" ?? .. är folk fega eller opålästa? ... jag fortsätter att provocera ett minst sagt kännsligt ämne, som kommer med nya mätningen här inom en snar framtid :wink: .. "alla vill ju ha pääningan" ..men det intresset är svagt enligt mig :lol:


Tack, väntar bara på att kategorin om virkesmätning skall publiceras. Då blir nog intresset större. Jag har några tankar som jag vill testa där.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30526 Hej! Jag faller in i kören som hyllar Jasi. Föst lite annat.
Min uppfattning är att i den förändring, som sker i vårt samhälle är stundtals bra men utvecklingen utnyttjas alltmer av någon part. Det finns de ”som surfar på vågen” och älskar att slicka grädden av tårtan för andra.
Mina skrivningar på denna tråden belyser hur virkesköpare tillskansar sej värde från er skogsägare p.g.a. fuskfubben.
Notera att dessa köpare säger att de tror inte att något fel föreligger.
Hela tjänstemannakåren faller in kören.
Sen kommer som ex. förtroendemannakåren i Södra och ekar samma sak utan att veta nästan något.
Dessutom jamsar ”myndigheter” in kören.
Varför betalar ni skogsägare för detta?

Jag har en tid fått insikt i hur slarvig avverkning och virkeshantering gett virkesköpare felaktiga vinster. Åter är det värde tagna från okunniga skogsägare.
I ATL tisdagen den 10:e och fredagen den 13:e var det artiklar om hur ATA i Moheda slarvat. På tisdag den 17:e kommer mer i ATL. Jag har mycket god insikt i detta fall och om inte det blir lösning för skogsägarna kommer jag att bjuda på många ex. av fel, som ni kan varnas för.
Synd att ingen köpare profilerar sej som en genomärlig part och tar marknadsandelar.
90% av marknaden ”kör innekurvan” och om ingen skogsägare upptäcker något fel blir det ”gratisvirke”.
Va inte godtrogna även i detta, som vissa virkesköpare tillämpar.

Ett tack till Jasi, som ligger i som en hund i en benhög. Jasi har i vår tråd presenterat en del material ni kan använda. Kanske har något skrivet av mej och andra också innehåller sådant som är användbart för agerande från Er. Varför inte ta texten Jasi presenterat och ringa skogsstyrelsen och VMR genast.

Jag väntar också något från Zixten när han nu fått lite tid att undersöka fuskfubskonsekvenser.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30528 Tack till dig också Bertilsson, du har mycket kunskap och erfarenhet, men vi behöver bli fler. Varför inte alla skogsägare och alla entreprenörer? Häng på.

Användarvisningsbild
masterchief  
#30529 Jag hänger på, men känner mig ganska ensam som entrepenör :oops:
Ska bli skönt när den nya avdelningen på forumet om det här ämnet öppnas.
Lättare att samla ihop det då.
Nu är det en tråd här under timmer, och en under skogsfastigheter, som jag skrivit en del oftopic hur jag upplever den här frågan som entrepenör...
För alla som missat så är jag skogsägare också 8)

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30530 Åter har jag testat en prislista, som en på tråden skickat. Det är en vanlig lista, som ger 14 kr/m3fub i förlust. Testen görs med dagens skördareaptering och sen betalning enligt SDC.
Det är åter en lista, som avviker från de 43 dm, som omräkningstalen representerar.
Som ni ser är förlusterna mellan 12 och 33 kr/m3fub när jag testar.
Hur kan ni va passiva när vi inte hittar en enda lista, som är nere på de förluster, som accepterats enligt en enkät där 95% bara accepterade ett nollsummaspel? Inte ens de mest tolerantas krav är vi nära.
Hur kan ni som jobbar på ”myndigheter” och besöker detta forum vara så ”passiva”? Varför testar ni inte objektivt på det sätt jag kan göra på erkända trädbanker?

Jag har skickat frågor till Skogsstyrelsen, VMR och VMF för flera veckor sedan. Jag har påmint om krav på svar. Men ingen svarar. Det måste tolkas som att det är någon ”strategisk tystnad”.
Vi vet att det i dokument från VMR är nämnt om de fel jag påtalar och Jasi plockat fram och som numera många förstår. Varför hymlas och bedras skogsägare?
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30534
Bertilsson skrev:Hej! Jag faller in i kören som hyllar Jasi. Föst lite annat.
Min uppfattning är att i den förändring, som sker i vårt samhälle är stundtals bra men utvecklingen utnyttjas alltmer av någon part. Det finns de ”som surfar på vågen” och älskar att slicka grädden av tårtan för andra.
Mina skrivningar på denna tråden belyser hur virkesköpare tillskansar sej värde från er skogsägare p.g.a. fuskfubben.
Notera att dessa köpare säger att de tror inte att något fel föreligger.
Hela tjänstemannakåren faller in kören.
Sen kommer som ex. förtroendemannakåren i Södra och ekar samma sak utan att veta nästan något.
Dessutom jamsar ”myndigheter” in kören.
Varför betalar ni skogsägare för detta?

Jag har en tid fått insikt i hur slarvig avverkning och virkeshantering gett virkesköpare felaktiga vinster. Åter är det värde tagna från okunniga skogsägare.
I ATL tisdagen den 10:e och fredagen den 13:e var det artiklar om hur ATA i Moheda slarvat. På tisdag den 17:e kommer mer i ATL. Jag har mycket god insikt i detta fall och om inte det blir lösning för skogsägarna kommer jag att bjuda på många ex. av fel, som ni kan varnas för.
Synd att ingen köpare profilerar sej som en genomärlig part och tar marknadsandelar.
90% av marknaden ”kör innekurvan” och om ingen skogsägare upptäcker något fel blir det ”gratisvirke”.
Va inte godtrogna även i detta, som vissa virkesköpare tillämpar.

Ett tack till Jasi, som ligger i som en hund i en benhög. Jasi har i vår tråd presenterat en del material ni kan använda. Kanske har något skrivet av mej och andra också innehåller sådant som är användbart för agerande från Er. Varför inte ta texten Jasi presenterat och ringa skogsstyrelsen och VMR genast.

Jag väntar också något från Zixten när han nu fått lite tid att undersöka fuskfubskonsekvenser.
Bertilsson


Ja nu sluter vi alla upp och skickar våra frågor till VMR och Skogsstyrelsen. De har ju betalt för att hjälpa oss till rättvisa.

Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30539 Jag kommer också att ta kontakt med VMFR
om fuskfuben.
Vi som leverera virket får en lista från uppköparen
det VMFR har uppmät, hur ärlig är det??.
Skiljer det mot VMFR lista??

ska vi lita på uppköparens räkning eller :?: :?: :?: :?:

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#30549 Hej,
Härligt med engagemang och god anda!
Apropå omräkningstal och felvolymer:

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... x?id=11242

Vad tror ni, är detta enbart applicerbart på VMF:s verksamhet (som ju ångar på med konventionell m3to mätning)?
Partier som mätts med fuskfub har ju bevisligen legat utanför dessa toleransnivåer.

Fuskfuben har ju blossat upp i en tråd under kategorin Skogsfastigheter, det kan bli lite rörigt, men kategorin för virkesmätning (den kommande) ska väl snart vara igång, så vi får ha tålamod tills dess.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30571
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Härligt med engagemang och god anda!
Apropå omräkningstal och felvolymer:

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... x?id=11242

Vad tror ni, är detta enbart applicerbart på VMF:s verksamhet (som ju ångar på med konventionell m3to mätning)?
Partier som mätts med fuskfub har ju bevisligen legat utanför dessa toleransnivåer.

Fuskfuben har ju blossat upp i en tråd under kategorin Skogsfastigheter, det kan bli lite rörigt, men kategorin för virkesmätning (den kommande) ska väl snart vara igång, så vi får ha tålamod tills dess.


Ja, helt rätt, det är precis sådana föreskrifter som myndigheterna har som vi skall luta oss mot för att få rättvis mätning.
Någon här måste väl ha blivit drabbad av felaktig mätning ala fuskfub? Varför inte prova ovanstående?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#30594 Hej,
I och med att en ny kategori för virkesmätning skapas låses denna tråd.
All information, fortsatt diskussion etc finns här:

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=2682

Genom att skapa en ny kategori för virkesmätning och fuskfub renodlas informationen och förhoppningen är att det ska bli lättare att söka information, bilda sig uppfattningar och diskutera vidare!

Denna mycket informationsrika och intressanta tråd har växt såpass att det börjat bli svårt att skapa sig information snabbt och med överblick. Länken ovan är därför ett försök att förenkla och skapa förutsättningar för att kunna lägga i ytterligare en växel i ämnet.

Posta på!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).