Virkesmätning och Matrisfub

8mmfub (matrisfub)

178 inlägg 97080 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
vastergarden  
#28001 Härjedalingen ger ett svar att inget bör säljas till Södra om de inte svarar. Det fnns andra bolag at sälja till på står han.
Detta löser dock inte de problem som 8 mm fubb innebär. I och med att denna sten har satts i rullning har även andra köparaktörer i södra Sverige hängt på detta fiasko.

786381

Varför agerar inte du som leverantörer eller entrepreörer mot detta fiasko.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28013
vastergarden skrev:Härjedalingen ger ett svar att inget bör säljas till Södra om de inte svarar. Det fnns andra bolag at sälja till på står han.
Detta löser dock inte de problem som 8 mm fubb innebär. I och med att denna sten har satts i rullning har även andra köparaktörer i södra Sverige hängt på detta fiasko.

786381

Varför agerar inte du som leverantörer eller entrepreörer mot detta fiasko.


Om Södra svarar och erkänner att 8 mm fubb är fel så följer säkert andra bolag med. För att få Södra att tala så kan en metod vara att inte låta dem få någon råvara. Eftersom jag ännu inte äger någon mark i Södras område så kan inte jag påverka mer. Verkar som att Ni är lite rädda för Södra eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28014
Jasi skrev:
Om Södra svarar och erkänner att 8 mm fubb är fel så följer säkert andra bolag med. För att få Södra att tala så kan en metod vara att inte låta dem få någon råvara. Eftersom jag ännu inte äger någon mark i Södras område så kan inte jag påverka mer. Verkar som att Ni är lite rädda för Södra eller har jag fel?


Varför ska man vara rädd för Södra för?

Avatar Fallback
vastergarden  
#28086 Under mer än ett år har bl.a undertecknad medlem försökt få förtroenderåd och den operativa avdelningen att agera mot detta fiasko i södra Sverige. Mängder med mailfrågor o telefonsamtal har gjorts och tagits.Årsmötesbeslut har tagits att tydligt avslå motion , trots tydligt erkännande av de två inblandade parterna att brister i innebörden av fubbtimmermätning fanns.
Trots utlovade bekräftelser har ännu ( 3 maj 2008) inte svar från ovanstående kommit.
Att inte erbjuda fubboperatörerna i södra Sverige någon råvaran verkar ju inte vara lösningen på problemet. Problemet är ju att följderna på detta förhastade införande av fubbmätning inte testades i mindre skala innan skarpt läge.
Du skriver att jag (Vi) är rädda för Södra. Utveckla gärna denna fråga.

786381

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28088
Zixten skrev:
Jasi skrev:
Om Södra svarar och erkänner att 8 mm fubb är fel så följer säkert andra bolag med. För att få Södra att tala så kan en metod vara att inte låta dem få någon råvara. Eftersom jag ännu inte äger någon mark i Södras område så kan inte jag påverka mer. Verkar som att Ni är lite rädda för Södra eller har jag fel?


Varför ska man vara rädd för Södra för?


Eftersom det inte går att få fram ett svar på 8 mm fubb från Södra så kan man misstänka en viss rädsla från medlemmarna. Medlemmen kanske inte får avsättning för sitt virke?

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28111 Lite blandat till er som skrivit nyligen.
Begärda handlingar efter Södras årsmöte 6 mars i Tranemo:
Inget material har kommit. Påminnelser görs ca varje vecka som inte på något sätt besvaras.
Motionären har valt annat spår direkt till Christer Segertseen (vice ordf). Även där är löfte givit den 14 april om svar men inget kommit ännu. Vad tycker ni?

Rädd:
Ja med de metoder som Södra använder mina yttrande från press tyder på att man vantolkar dem i Södrakretsar. Detta tycker jag är mycket felaktigt mot er skogsägare och entreprenörer.
- Södra och i viss mån andra köpare drar sej inte för att leka med er skogsägare. Med berått mod har man ex. gjort detta lättsinniga experiment med fuskfub i hundramiljonersklassen och säger ändå att man gjort något bra.
- Förtroendemän applåderar och skogsägare bara tittar på oegentligheterna.
- Jag vet att även köparna ofta läser på mina bloggar. Mina framställningar kommer säkert att vinklas ytterligare av dem.
- Eftersom inte något under 2.5 år varit osant/fel om fuskfubben har dock inte motparter ”fått vatten på sin kvarn”. (De kastar ut användbar mätutrustning och investerar mer än 15 milj. felaktigt. Bara kapitalkostnaden skulle kunnat ge mycket mer i skogsägarnas plånböcker.)
- Sanningshalt/noggrannhet i det jag framfört är ett resultat av programvara för apteringstester, som uppenbart saknas hos andra.
Personliga påhopp har jag fått uppleva både från Södra och från deras ”spökskrivare”.
- Det senaste tarvliga som Södra visat upp var mot motionären på årsmötet i Tranemo (Kinds SBO) senast. Dessförinnan var det bl.a. vid föreningsstämman i maj 2005 där två förtroenderådsordförande uttryckte sej kränkande och osant mot två personer, som framfört kritik. Flera mötesdeltagare vet jag reagerade men sa inget. ”Partipiskan” bedömdes för farlig.
- Kanske speglar antalet stämningar, som ovan nämnda part fått på sej, något viktigt.
- Notera att stämningar blivit betydligt vanligare i skogsbranschen. Är det inte bevis på ”klimatförändring”?
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28113 Åtgärder mot virkesköpare:
Vill ni agera mot köpare är det ni som måste ta initiativ och inte jag, som inte är skogsägare.
Zixten skrev ” Varför ska man vara rädd för Södra för?”
Beskriv för oss Zixten om du har något förslag på handling eller hur du ser på det som pågår!
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28542 Mina vänner och alla ni andra!
Jag önskar era synpunkter omkring fuskfub som hjälp åt mej till mötet med Skogsstyrelsen m.fl., som förvarnades om den 10 mars. Senast tisdag kväll behövs svaren!
Tänk till om era volymförluster p.g.a. fuskfubben. Även ni entreprenörer. Är de acceptabla?
Värdeförluster på 10 kr/m3fub och upp till 30 kr för vissa sortiment. Hur vill ni argumentera?
Vad kan jag framföra från er?
Vilka ord formar ni om bristerna som pågått i nästan 2 år och bevisligen kommer att fortsätta en tid innan de nya bristerna åtgärdats.
Tänk på Stora och Wedas lansering av ny förvillande teknik.
Vill ni ha ännu fler?
Jag är också orolig för hur det går med väl manuellhugget virke.
Vad händer med virke från maskiner, som numera kan mata nästan skadefritt?
Får inte dessa rädda bra bark/energi, som följer med till industri?

Ni som läst Skogsland idag har fått en mycket vinklad bild om vad som hänt. ”Nu är man stolt för vad man gjort” säger Södra när två av 10 mätstationer är i gång efter två års felaktig betalning. (Detta mål kunde Södra nått med mer heder i behåll genom test på ett eller två sågverk och successiv infasning.)
Inget nämns om vilka förluster, som verkligen förekommit med fuskfub speciellt på vissa köpares virke. Se ovanför här!
Alla besked i Skogsland om att fuskfubben på partinivå stämmer är ju felaktigt. Variationen har ni sett i utredning från VMR och jag har sett flera även senare. Jag saknar ord för det Skogsland gör nu. Vad tycker ni?
Notera dock att VMR säger att de inte godkänt fuskfubben för betalning.
Oförståeligt hur VMR- representanten bl.a. kunde säga att fuskfubben stämmer när de vet att det finns många som får fel ersättning för virket.
VMF Karlsson vågar ändå uttrycka att det återstår en hel del att lösa. Bra!
Men ”bubblan” får tydligen inte spricka.

Skriv! Framför ni era synpunkter i detta forum får fler stöd av dem och mer ventileras.
Ni kan även skicka era synpunkter direkt på min mejladress om ni föredrar det.
lennart.bertilsson1@telia.com
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28569
Bertilsson skrev:Åtgärder mot virkesköpare:
Vill ni agera mot köpare är det ni som måste ta initiativ och inte jag, som inte är skogsägare.
Zixten skrev ” Varför ska man vara rädd för Södra för?”
Beskriv för oss Zixten om du har något förslag på handling eller hur du ser på det som pågår!
Bertilsson


Zixten skall du inte svara Bertilsson? Eller jobbar du för Södra?

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28577
Bertilsson skrev:Ni som läst Skogsland idag har fått en mycket vinklad bild om vad som hänt. ”Nu är man stolt för vad man gjort” säger Södra när två av 10 mätstationer är i gång efter två års felaktig betalning.


Om man fått igång två mätstationer nu, och fått dom att funka, så borde det ju vara nära till att resten kommer igång!?
Eller mäter dessa stationer fel?

Om dom mäter rätt så är väl allt frid och fröjd nu?
Att det tatt två år är ju visserligen inte bra, men bättre sent än aldrig.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28578
Jasi skrev:
Bertilsson skrev:Åtgärder mot virkesköpare:
Vill ni agera mot köpare är det ni som måste ta initiativ och inte jag, som inte är skogsägare.
Zixten skrev ” Varför ska man vara rädd för Södra för?”
Beskriv för oss Zixten om du har något förslag på handling eller hur du ser på det som pågår!
Bertilsson


Zixten skall du inte svara Bertilsson? Eller jobbar du för Södra?


Jag jobbar inte för Södra, och är inte rädd för Södra heller.
Min far är medlem i Södra, och har aldrig fått några problem för att han gått emot dom när han tyckt att det blivit fel.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#28618 Hej,
Lite blandade spörsmål från mig, delvis ang planerat möte:

Givetvis ska nolltolerans på felmätning råda enligt mig.
Håller man långsiktiga affärsrelationer, mjuka värden osv högt som säljande part finns andra försäljningssätt om man vill tumma på mätningsnoggranhet.

Jag har tyvärr inte läst Skogsland, men anar att lobbyverksamheten för att "nu är övergångsperioden över" kommer vara stor, från Södras sida då. Det är viktigt att leverantörerna inte nöjer sig med detta, speciellt med tanke på att andra köpare hakar på matrisfubben och risken är att den mer och mer legitimeras.

Sedan tycker jag även det borde vara viktigt att från mätorganisationernas och köparnas sida ha en mycket hög trovärdighet.
Vem vet vart det skulle kunna sluta annars, leveranser som ligger på gränsen till mätningsvägran och vrakprocent, max knivtryck - barken i skogen istället. Ingen av parterna torde vilja hamna i sådana lägen.

Sedan kan man ju undra varför skillnaden verkar vara relativt stor mellan Sverige och Finland när det gäller virkesmätning, om man ska tro vad som skrivs så verkar ju betalningsgrundande skördarmätning vara populärt i öster, dessutom en liberalare syn på dubbskador, var finns skillnaden månne?

Nej, bibehållen längdkorrektion, timmermätning i m3to, baken mätt i m3fpb (ev m3fub plus pålägg för barkfunktion) minus timmerutbytet och betalt enligt gängse energisortiment samt större möjligheter till betalningsgrundande skördarmätning, det är lockande åsikter tycker jag!

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28645
Zixten skrev:
Jasi skrev:
Bertilsson skrev:Åtgärder mot virkesköpare:
Vill ni agera mot köpare är det ni som måste ta initiativ och inte jag, som inte är skogsägare.
Zixten skrev ” Varför ska man vara rädd för Södra för?”
Beskriv för oss Zixten om du har något förslag på handling eller hur du ser på det som pågår!
Bertilsson


Zixten skall du inte svara Bertilsson? Eller jobbar du för Södra?


Jag jobbar inte för Södra, och är inte rädd för Södra heller.
Min far är medlem i Södra, och har aldrig fått några problem för att han gått emot dom när han tyckt att det blivit fel.


Jag önskar att vi ska kunna ha en öppen diskussion där vi gemensamt kan utveckla oss. Vi har ännu inte tillräcklig kunskap i oss själva i denna gruppen. Min avsikt är att ge bättre möjlighet för skogsägaren, som oftast är den svagaste tillsammans med flertalet entreprenörer.
Som du Zixten nog förstått sker sådant, som inte känns OK. Eftersom du verkar ha bra placering vill jag att du svarar på min tidigare ställda önskan. Du svarade vår vän med synpunkter på sådant som ligger efter i tid mot det jag pekat på.
Notera min vetskap om bra och dåligt i Södra. Det är det bristfälliga vi vill påverka. Motionshanteringen är prioritet 1. Matrisfubben som ingen skördaredator kan använda nr 2.
Hoppas du vill hjälpa till.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28646
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Lite blandade spörsmål från mig, delvis ang planerat möte:

Givetvis ska nolltolerans på felmätning råda enligt mig.
Håller man långsiktiga affärsrelationer, mjuka värden osv högt som säljande part finns andra försäljningssätt om man vill tumma på mätningsnoggranhet.

Jag har tyvärr inte läst Skogsland, men anar att lobbyverksamheten för att "nu är övergångsperioden över" kommer vara stor, från Södras sida då. Det är viktigt att leverantörerna inte nöjer sig med detta, speciellt med tanke på att andra köpare hakar på matrisfubben och risken är att den mer och mer legitimeras.

Sedan tycker jag även det borde vara viktigt att från mätorganisationernas och köparnas sida ha en mycket hög trovärdighet.
Vem vet vart det skulle kunna sluta annars, leveranser som ligger på gränsen till mätningsvägran och vrakprocent, max knivtryck - barken i skogen istället. Ingen av parterna torde vilja hamna i sådana lägen.

Sedan kan man ju undra varför skillnaden verkar vara relativt stor mellan Sverige och Finland när det gäller virkesmätning, om man ska tro vad som skrivs så verkar ju betalningsgrundande skördarmätning vara populärt i öster, dessutom en liberalare syn på dubbskador, var finns skillnaden månne?

Nej, bibehållen längdkorrektion, timmermätning i m3to, baken mätt i m3fpb (ev m3fub plus pålägg för barkfunktion) minus timmerutbytet och betalt enligt gängse energisortiment samt större möjligheter till betalningsgrundande skördarmätning, det är lockande åsikter tycker jag!


Tack!
Tiden börjar bli knapp inför tisdag kväll, därför önskar jag fler synpunkter som ex. stärker eller utökar/nyanserar det Fredrik just skrivit.

Vad anser ni om att ingen skogsägare är inbjuden till mötet om fuskfubben framtid?
Notera vad VMR skrev i Skogsland, trots att de vet i förväg, att ca var 10:e leverantör får över 20 kr/m3fub i förlust!

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#28662 All heder åt dig Bertilsson som kämpar för skogsägarens sak fast du själv inte är skogsägare utan bara vill att det ska gå ärligt till!! Här i Gästrikland har mig veterligen inte matrismätning införts, men det kommer väl så småningom för här har vi STORA och Korsnäs som helt dominerar virkesmarknaden. Inte nog med detta, för priserna är så låga att en rejäl prishöjning måste komma snart. Kanske ryssarna ger oss gratisskjuts efter nyår.Mellanskog gjorde en andragallring i höstas åt mig,nära väg, medelstam ca 18cm brösthöjd. 240m3f alltså sex (6) fulla timmerbilar med släp, netto 60 000:- . Åk till Beijer och köp en last med list, foder och sockel så får du på 60 000:- på en vanlig bilsläpvagn.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).