Virkesmätning och Matrisfub

Rotpost--Leveransrotköp

21 inlägg 33707 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotpost--Leveransrotköp

Sture Andersson  
#247346 Tänkte ta två exempel här för att se om jag förstått detta.

Om jag har två påster skog som båda innehåller 1000m3sk(likvärdig skog)

Den ena posten säljer jag som rotpost, får 500kr/m3sk

Den andra som Leveransrotköp och får 600kr m3fub

Jag har lärt mig att det skiljer 20%på volymen mellan m3sk och m3fub.

Får jag då samma betalning för skogen.

Känner mig inte säker på detta men om man ska jämföra olika bud så vill det till att fatta detta.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotpost--Leveransrotköp

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247353 Nej, det blir inte samma netto för dig. Vilket som ger med vet du inte förrän efteråt.

Rotposten får du 500 kkr betalt för i samma stund som kontraktet skrivs på. Köparen tar alla risker med det rotstående virket. Betalningsgrundande är stämplingslängden.

Leveransrotköpet betalas efter att virket levererats till industri. Betalningsgrundande är virke i prima kvalitet som levereras till industri. Det som skiljer jfm rotpost är att du får betalt för verklig volym vilken kan vara både högre eller lägre än den teoretiska siffran 1000 m3. Dock får man inte fullt betalt för död ved och rötskadad ved. Hur hög denna andel är vet man inte i förväg, det är alltså en risk som säljaren tar.

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

Sture Andersson  
#247357 Tack för svaret.
Men om vi utgår från att den verkliga volymen är 1000 m3sk.

Och det inget vrak är.

Blir det då samma betalning,men jag förstår hur du menar att ett leverasrotköp är mer osäkert

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

vastergarden  
#247377 herr oaforest. lite fel har du när du skriver att betalning sker efter verklig volym, varning för detta påstående,, det framgår inte
vilket omräkningstal från m3to till m3fubb som förekommer.
hur medellängden på timret ser ut.
hur är prislistan konstruerad(x diameter o längsdövermål) finns detta
om det finns all i posten, vilka barkavdrag görs

mm mm mm mm

Användarvisningsbild

Re: Rotpost--Leveransrotköp

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247389
Sture Andersson skrev:Tack för svaret.
Men om vi utgår från att den verkliga volymen är 1000 m3sk.

Den verkliga volymen 1000 m3sk kommer att vara betalningsgrundande för Rotposten. Då du väljer en annan kontraktsform så har du godkänt att andra måttenheter ska vara betalningsgrundande. Vanligen vid leveransrotköp så redovisas volymen i m3fub. För att komma fram till denna volym så mäts timmer i m3to samt massaved i m3fub.

Timmerstockarna mäts vanligen var för sig (10 cm innanför topp under bark samt längd). De betalas för den toppmätta cylinder som kan sågas, resten av volymen får man inget betalt för. Sedan omräknas detta till m3fub enlig teoretiska omräkningstal.

Massaveden betalas enligt travmätning och bedömd fastvolym. Kontroller sker stickprovsvis, då mäter man alla stockar i en trave, topp/rot och längd.

Då du väljer kontraktsformen leveransrotköp så överlåter du aptering till köparen. Detta låter kanske betryggande, men vad man glömmer är att köparen kanske väljer att göra långa timmerstocker. Detta påverkar den slutliga volymen som mäts in vid industri eftersom timmer betalas i enheten m3to (detta gäller även om det står m3fub i ditt kontrakt). Vid normal eller sämre skog så innebär långa timmer att den totala volymen minskar. Det är endast vid mycket fin skog som det är gynnsamt för den totala volymen att göra långa stockar.

Jag skrev längre upp att timmer mäts var för sig. Detta är inte säkert vid leveransrotköp, har hört att man istället mäter timmer på samma vis som massaveden (alltså travmätning med stickprov). Om detta är bra eller dåligt vet inte jag men det medför ännu en risk för att totala volymen blir något annat. Förmodligen är det bra om du har dålig skog med kraftig avsmalning.

Användarvisningsbild

Re: Rotpost--Leveransrotköp

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247397
vastergarden skrev:herr oaforest. lite fel har du när du skriver att betalning sker efter verklig volym, varning för detta påstående,, det framgår inte
vilket omräkningstal från m3to till m3fubb som förekommer.
hur medellängden på timret ser ut.
hur är prislistan konstruerad(x diameter o längsdövermål) finns detta
om det finns all i posten, vilka barkavdrag görs.

Jag kan hålla med om att det var en förenkling såtillvida att olika måttenheter gäller inom olika kontraktsformer, det bestämmer ju säljaren själv.
De parametrar du räknar upp ger alla var för sig en risk eftersom de påverkar den slutliga volymen.

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247430 Å andra sidan så är en rotpoststämpling som är klavad i brösthöjd och höjdberäknad efter div. teoretiska höjdkurvor ingen exakt vetenskap heller.
Ofta så blir det verkliga utfallet högre.

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

axwell  
#247454
Skogsola skrev:kogsola » Idag, 14:06
Å andra sidan så är en rotpoststämpling som är klavad i brösthöjd och höjdberäknad efter div. teoretiska höjdkurvor ingen exakt vetenskap heller.
Ofta så blir det verkliga utfallet högre.


Högre än vad och för vilken part ?

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247458 Det verkliga virkesutfallet blir större än det beräknade.

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

axwell  
#247466
Skogsola skrev:Det verkliga virkesutfallet blir större än det beräknade.


Då menar du högre volym och troligen ekonomiskt utfall för köparen?

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

jannee  
#247473 Rotköp har sina fördelar. Du vet med SÄKERHET vem som gett bäst pris, du vet när du får dina pengar, allra viktigast i dessa orostider är att du får verkligen dina pengar INNAN avverkning skett.
Avverkningsuppdrag eller leveransrotköp innebär en betydligt större risk.
Ett avverkningsuppdrag, tycker jag; är något säkrare än leveransrotköp.
Med detta menar jag att flera anbud kan tas in från sågverk eller andra intressenter.
Du kan få svart på vitt vad de betalar, och för vad, och dessutom få en total upparbetningskostnad, t.o.m denna inräknad i ditt slutliga pris.
Alltså nettopris för stock,kubb, massaved, flisved, vrak.
Lönar det sig med klentimmer eller bättre ta massaved (3 meters eller fallande)
Vilka längder är optimalt för din skog kontra sågverkets intressen.
Man ska ta för vana att kräva 70% av beräknat saluvärde INNAN avverkning påbörjas (eller bankgaranti).
Möjligheten att själv bekosta upparbetningen ska absolut inte förkastas. Stock (över18 cm) till ett sågverk. Kubb till ett annat och massaved till en tredje intressent.
Fördel är om man kan hitta någon som betalar bra fört kortlängder.

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

vastergarden  
#247477 på au au uppdrag är det skogsägaren som får stå för div förluster (skotning,fel i prislistan,fel i diameterintag) osv.....

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247489 Vid ett avverkningsuppdrag är det nästintill omöjligt att jämföra olika aktörers prislistor, sortiment, tillägg, avdrag och längkorrektioner. Så har man ingen som helst kontroll över om apteringen utförs enligt listorna. Avverkningskostnaden är den enklaste att jämföra så den brukar köparna subventionera och erbjuda avverkning för t.ex 50 kr om den egentligen kostar 100.

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

Sture Andersson  
#247563 Kul att jag fick igång en så bra diskussion,om detta.

Varför jag tog upp frågan är att man ofta hör vad andra fott när dom sålt virke, ex jag sålde

1000m3 fick 550 kr m3.Det låter ju jättebra men var det i m3sk eller m3fub eller m3to.

Detta har inte gott upp för mig förren på sista tiden ,skillnaden måste vara avsevärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotpost--Leveransrotköp

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247580 Är väl egentligen väldigt snårigt detta.
Ibland kan man få rabatt på avverkningskostnad, bättre pris eller i vissa fall "gratis" plantor, markberedning, röjning mm.

Så det är nog inte alltid den som säger att h*n fick 600kr metern har gjort bättre affär än den som "bara fick 500kr....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).