Virkesmätning och Matrisfub

Vrak o röta?

102 inlägg 51967 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13753 Om jag tolkar ditt resonemang rätt så drar VMf bort ca 5% pga att det finns den volymen i "provtravarna" som inte uppfyller köparens kvalitetskrav.

Det betyder ju att man inte skall skicka rensorterad frisk massaved, man bör alltid skicka med några % av sämre sort som annanrs skulle säljas som brännved.

Användarvisningsbild
Mangelu  
#13766
OAS-forests skrev:Om jag tolkar ditt resonemang rätt så drar VMf bort ca 5% pga att det finns den volymen i "provtravarna" som inte uppfyller köparens kvalitetskrav.

Det betyder ju att man inte skall skicka rensorterad frisk massaved, man bör alltid skicka med några % av sämre sort som annanrs skulle säljas som brännved.


Det är väl inte helt korrekt att säga att VMF drar bort ex. antal % vrak, men det är klart att VMF:s bedömning ligger ju till grund för detta.
Allting går ju via SDC (Skogsbrukets data central) i Sundsvall.

Tror att det fungerar på följande sätt...

Vi tar ett kollektiv och tittar 12 mån. tillbaka på de stickprov som har utfallit och ser att mottagningsmätningen ex. har vrakat 1% för lite i snitt jämfört med stickprovsmätningen.
Ditt parti mäts in på det aktuella kollektivet och bedöms innehålla 3% vrak vid mottagningsmätningen så blir ändå den slutgiltiga vrakprocenten på mätbeskedet 4%, eftersom kollektivet säger att det vrakas 1% för lite. Men kom ihåg att om stickproven säger att mottagningsmätningen vrakar för mycket så blir förhållandet omvänt.

Jag tror däremot att man lurar sig själv och andra stackare om man börjar att skicka en massa vrak i virkespartierna. För det kan faktiskt vara så att just den traven utfaller som stickprov, och jag kan tänka mig att travar med mycket vrak är svårare att bedöma. Därför tror jag att det blir lite fel tänk.

En sak till som man kan tänka på är att det finns ju många olika vrakorsaker. Och att röta naturligtvis är en av dom, men den stora boven idag tror jag är kvist och klyka.
Sen kan ju traven även innehålla fel så som... fel trädslag, lagringsröta, dimensionsfel mm.

Jag reserverar mig lite, men grovt så tror jag att det fungerar ungefär så här.

Och är jag inte helt ute och cyklar så tror jag att samma princip gäller även för volymen... men som sagt jag reserverar mig... :oops: :? :)

Avatar Fallback
m_guld  
#13958 Det funkar så du har helt rätt det är stickproven på dom olika kollektiven som styr andelen vrak i snitt.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14006
Ernst skrev:Har bläddrat lite i en av mina pärmar.

Av de senaste 14 mätbeskeden på massaved levererad till Södra, så var det bara ett som hade avdrag för vrak (0,5 m). Med tanke på att det inte fanns någon röta i veden, så är det avdraget ett för mycket, men ändå inte så farligt.

Har inte kollat längre bakåt i tiden, men vill minnas att under 1970 och 80-talet var det mer regel än undantag med någon % i avdrag.


Kollade igenom bakåt till -00 idag o hittade inget vrakat, allt levererat till Södra.

Magnus M

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14038 I södra Sverige används inte samma mätmetod med stickprov som i resten utan landet, utan istället travmätning med bedömd fastvolymprocent. Därav inget kollektivt vrakavdrag

Avatar Fallback

obligatorisk röta

Kurtan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14073 Har alltid varit så . 2-5 % på varje trave.
Har slutat att bry mig.
Kurtan..

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14074 Vad menar du med alltid?

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14077 Ni klagar mycket på Södra i södra Sverige men tydligen innebär det ändå en viss skillnad när det är skogsägarna som äger industrin.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14136 Samma här som för OAS-forest, har alltid fått vrakavdrag till och med fel trädslag trots att det varit manuellhuggit !!!!!!
Har nästan börjat att få förutfattade meningar om transporten från skog till industri för inte kan väl VMF vara såå partisk.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14842 Har jag förstått det här rätt så får man inget för massaved som vrakas. Det blir biobränsle eller något annat. Varför får man inte betalt för det som vrakas????
Jag får betalt för grot och stubbar. Får inte jag betalt för vrak vill jag kunna sälja det till någon som behöver det till biobränsle!
I framtiden kommer biobränsle att bli mer efterfrågat, för dom som säljer mycket skog där det dessutom vrakas 3-5% förlorar åtskilliga tusenlappar.
Är det inte läge för ett uppror mot detta???? Starta en namn insamling och protostera!!!!!!!!!!

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14843 det blir ju vrakat för att det inte uppfyller kraven.. sotera du rätt och det är rätt hugget så blir det ju inga vrak..

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14847
T24X4 skrev:Har jag förstått det här rätt så får man inget för massaved som vrakas. Det blir biobränsle eller något annat. Varför får man inte betalt för det som vrakas????
Jag får betalt för grot och stubbar. Får inte jag betalt för vrak vill jag kunna sälja det till någon som behöver det till biobränsle!
I framtiden kommer biobränsle att bli mer efterfrågat, för dom som säljer mycket skog där det dessutom vrakas 3-5% förlorar åtskilliga tusenlappar.
Är det inte läge för ett uppror mot detta???? Starta en namn insamling och protostera!!!!!!!!!!


Jag håller med, vi bör ju åtminstone få betalt för bränslepriset. Vad ligger bränslepriset till industri på? Kan kanske ligga på 150 kr/m3f.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14858
OAS-forests skrev:
T24X4 skrev:Har jag förstått det här rätt så får man inget för massaved som vrakas. Det blir biobränsle eller något annat. Varför får man inte betalt för det som vrakas????
Jag får betalt för grot och stubbar. Får inte jag betalt för vrak vill jag kunna sälja det till någon som behöver det till biobränsle!
I framtiden kommer biobränsle att bli mer efterfrågat, för dom som säljer mycket skog där det dessutom vrakas 3-5% förlorar åtskilliga tusenlappar.
Är det inte läge för ett uppror mot detta???? Starta en namn insamling och protostera!!!!!!!!!!


Jag håller med, vi bör ju åtminstone få betalt för bränslepriset. Vad ligger bränslepriset till industri på? Kan kanske ligga på 150 kr/m3f.

fattar fotfarande varför man ska ha betalt för vrakd massaved? om du sålt skogen som avverkningsuppdragdet vill säga du har låtit en entrprenör hugga ner skogen åt dig så om vrak procenten överstigen en vis procent (kan inte den i huvudet) så får entreprenören böta så då får du ju pengar ändå om jag inte har helt fel..

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14897 Den massaved som vrakas får man inte betalt för. Däremot måste man betala för transport till inmätningsplatsen samt även för huggning och framkörning till väg. Man blir alltså skyldig på den volym massaved som vrakas.

För säljaren vore det bättre om den vrakade volymen aldrig sändes iväg till industrin utan lämnades vid avlägget. Volymen bränsleved kunde avyttras på andra sätt.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14940
OAS-forests skrev:Den massaved som vrakas får man inte betalt för. Däremot måste man betala för transport till inmätningsplatsen samt även för huggning och framkörning till väg. Man blir alltså skyldig på den volym massaved som vrakas.

För säljaren vore det bättre om den vrakade volymen aldrig sändes iväg till industrin utan lämnades vid avlägget. Volymen bränsleved kunde avyttras på andra sätt.

ok..
men det är ju ingen entreprenör som med vilja skicka iväg virke som blir vrakat för entreprenören får ju inte heller betalt.. det som blir vrakat bero ju till störst del av att det är mäniskor om gör arbetet oen miss blir det jku alltid.. vönder på frågan lite. vad tycker du sågverken o massa bruken ska göra med dom bitarna som dom inte vill ha in??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).