Virkesmätning och Matrisfub

kubikfråga

18 inlägg 21489 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kubikfråga

gnuttas  
#165036 Hej!
Behöver hjälp med en sak. Jobbar inom trädgårdsskötsel i kommunen och har precis tagit ner 4 björkar. Tänkte försöka sälja veden i stället för att låta kommunen elda upp den. Är absolut okunnig om hur man räknar ut kubik på en trave.

Den är 3*4*1 UNGEFÄR. Det blir ju 12 men sen finns det ju massa luft och den är ju lite oregelbunden om man säger så...

Har bifogat en bild. Behöver ju bara ungefärligt mått. Vad kan det röra sig om? 5 kubik, 10??????

/D



   TS
Avatar Fallback

Re: kubikfråga

skogstok88  
#165056 skulle tipa på 3 m3

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

valmet862  
#165067 håller med skogstoken :lol:

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

Skogstinsen  
#165106 Mer än 3, jag säger 5m3.

Användarvisningsbild

Re: kubikfråga

Mäki  
#165107 Vilken sorts m3 talar ni om?
Jag använder fast på bark och tippar att över tre är det aldrig med tanke på hur grova rotblocken är så skulle jag säga 2,5 m3fpb vilket ger 0,625fpbm3 per träd.

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

New holland patu  
#165125 Sälj det som 12 m3 travat/Lösmeter det är ett vanligt handelsmått på ved.

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

Blivande snickare  
#165160 ELLER så säljer du det till sämre vetande stassare som 20m3 travat :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

gnuttas  
#165182 tackar för svar

   TS
Avatar Fallback

Re: kubikfråga

foton  
#165185 " gnuttas" Bry dej inte om vad dom säger, dom vill vara roliga. Men jag är säker på när den högen är klyvd och du har sålt den så är inte den personen kompis med dej längre. ( det ser ut att vara arbetsamt. )

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165190 Sälj den dyrt som 12kubik och håll god min

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

Blivande snickare  
#165196 Det var lite det jag menade :smile:

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

nalle34  
#165211 Se min länk till kundskap direkt. Sen kan du gå vidare till om du vill verktyget volymen hela trädet.
Rätt liten björk du tog ner =) Min bror får björk bitar som är i topp 130cm av en som fäler björkar och andra farliga träd. I år var dom bitarna bara 85cm i topp. Ibland blir det att klyva med motorsågen =) Vedklyven orkar INTE. (liten el vedklyv) mvh nalle http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... ttenheter/

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

nalle34  
#165212 Se min länk till kundskap direkt. Sen kan du gå vidare till om du vill verktyget volymen hela trädet.
Rätt liten björk du tog ner =) Min bror får björk bitar som är i topp 130cm av en som fäler björkar och andra farliga träd. I år var dom bitarna bara 85cm i topp. Ibland blir det att klyva med motorsågen =) Vedklyven orkar INTE. (liten el vedklyv) mvh nalle http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... ttenheter/

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

tomas81  
#182898 om jag ska sälja en travad ved hög, hur mäter jag hur mycket ved jag har att sälja?

Avatar Fallback

Re: kubikfråga

volvo_buster  
#182899 Mät Längd x Bredd x Höjd
Ex 5m lång trave X 3,10m långa bitar x 1m hög = 15,5m3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).