Virkesmätning och Matrisfub

Lära sig använda mätverktyg.

5 inlägg 9249 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lära sig använda mätverktyg.

skogsrisen  
#154356 Hej i vintern!
Var kan man lära sig användningen av mätverktyg för virkesmätning?
Det är väl relaskop,klave mm jag tänker på så kan man ha lite hum själv hur stor del timmer man skeppar iväg.
Vad tycker ni som utför detta, är det svårt att behärska?
Vilket sätt används när man mäter in rotposter eller skogsbruksplaner?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lära sig använda mätverktyg.

kallen  
#154357 På rotposter används klave och höjdmätare.
Planer relaskop och höjdmätare.

Du behöver någon typ av höjdmätare för att få ut kubiken.

Vet dock inte var man kan läsa om det men kan stå instruktioner i gallringsmallarna. Annars borde skogsstyrelsen ha material.

Avatar Fallback

Re: Lära sig använda mätverktyg.

MNskog  
#154379 Det finns en lärobok som användes i undervisningen på skogsbruksskolorna. Den hette Skogsuppskattning Skogsinventering av Sven-Erik Westman och Christer Karlsson.
Annars står det även mycket i Praktisk skogshandbok.
Ett lämpligt instument att börja med är höjdmätaren "Ludde" som jag tror att Skogma säljer.
Den är billig och är både höjdmätare och relaskop.

Avatar Fallback

Re: Lära sig använda mätverktyg.

mashun02  
#154401 För att svara på den andra delen av frågan:
Klave är enkel att använda, som ett skjutmått, min är elektronisk och sätts i brösthöjd välj trädslag och tryck.

Höjdmätaren är också enkel dock dyr, ( ca 3800) men den är snabb, har ganska mycket skog och gillar roliga prylar. Men den siktar du på toppen och trycker av så får du höjden. kan även mäta avstånd och lutning.

relaskopet bör man alltid ha i fickan. Bara ta upp sätta en del mot ögat och titta genom den andra. Min är en enkel modell från skogma, tror det var 59:- den har både "Pinne" som och "klyka" i vissa ljus om hösten ser man dåligt med klykan. Men principen är att sätt ena delen mot ögat andra sträcks ut och siktas mot träd med kedjan/snöret sträckt. Sikta på ett träd om det täcker hela ytan skall trädet räknas. Gör om så genom att snurra ett varv på stället och räkna alla träd runt omkring. då får du grundytan. mycket bra verktyg.

Nästa del är att införskaffa borr för att kolla tillväxten. vill ju optimera gallringar och slutavverkningarnas tidpunkt

Avatar Fallback

Re: Lära sig använda mätverktyg.

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168435 http://www.virkesmatning.se/default.asp?id=1205
Här hittar du det mesta du kan behöva veta för att mäta en stock.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).