Virkesmätning och Matrisfub

Beröringsfri diametermätning skördare

224 inlägg 80599 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148105 Först måste vi väl komma överens om att virket ska mätas PÅ bark lr ;)
Spelar väl ingen roll hur man mäter om man ska omvandla den inmätta diametern via nån konstig barktjocklekstabell :?:
Jämför tex med en banan :!:
Här i FIN köper vi bananer med skalet PÅ,( skalet ingår i priset),när vi kommit hem och ska äta bananen skalar vi bort skalet och äter innehållet.
Hur gör en svensk sågverksägare i matbutiken :?:
Skalar bananen innan vägning och stjäl skalet genom att stoppa det i fickan för att ta hem det till komposten :?:

Eller finns det skalkoefficienter i grönsakshyllan :?:

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148114
Simba skrev:Först måste vi väl komma överens om att virket ska mätas PÅ bark lr ;)
Spelar väl ingen roll hur man mäter om man ska omvandla den inmätta diametern via nån konstig barktjocklekstabell :?:
Jämför tex med en banan :!:
Här i FIN köper vi bananer med skalet PÅ,( skalet ingår i priset),när vi kommit hem och ska äta bananen skalar vi bort skalet och äter innehållet.
Hur gör en svensk sågverksägare i matbutiken :?:
Skalar bananen innan vägning och stjäl skalet genom att stoppa det i fickan för att ta hem det till komposten :?:

Eller finns det skalkoefficienter i grönsakshyllan :?:
Kan man säga att du blandar ihop bananer och stockar?
Får du mer eller mindre banankött att äta för samma pris, beroende på om skal är med eller utanför vikten?

Jag förutsätter att du tidigare på denna tråd sett hur jag vill ta fram värdet på stock med beröringsfri mätning.
Att så kategoriskt säga att det finska sättet att betala timmer på bark är oantastligt, det kan nog ha sina brister.

Är vi överens om att stockens sågbara del (närmast tänkt som toppcylindern) har det högsta värdet och utgör den absolut största volymdelen i stocken? Vi sätter volym och pris till 100.
- Utanför detta finns mantelvolym i form av ved som mestadels blir massaflis. Den utgör ungefär 20-22% ytterligare volym mot de 100 vi nämnt. Priset på detta sätter jag till 60% av timret.
- Utanpå finns bark som på oskadad gran är ca 10% ytterligare. Priset är jag något osäker på men volymmässigt tror jag det kan sättas till 45% av timret.
Med detta vill jag peka på att priset på timmer i m3fub eller m3fpb är en "mix". Denna mix kan en god beröringsfri mätning räkna ut på varje stock.

Följaktligen är en sönderslagen bark svår att prissätta eller virket kommer från barktjock kustnära skog, när timmer får sitt pris.
Även mantelvolymen påverkas av avsmalningen på virket man köper. Mixen är svår. Vad vi vet är att skall "bra skog" med tätvuxna fiber och liten avsmalning få rätt värde, skall det sällan säljas till "vanlig prislista".

Eftersom aggregat behandlar stam och bark olika blir mätningen beroende på omständigheter som flera nämnt här tidigare. Därför vill jag ha beröringsfri mätning så tidigt i kedjan som möjligt.
Nästan enbart barken försvinner vid körning i olika riktningar. Detta tas inte hänsyn till ens i Finland. En god beröringsfri mätning kan "tolka" vad som är bortskavt, och bedöma tjockleken på bark.
Vill ni ha förhoppningar om en god ny mätning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#148120 Du har en poäng där Bertilsson.
Om man kunde få till en beröringsfri mätning i skogen, och en relevant prislista i förhållande till vad som faktiskt kan utvinnas skulle alla tjäna på det. Även industrin..

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#148180 Angående bortskavd bark så kan jag berätta att Motomit mäter diametern första gången stammen matas genom, sedan om matarhjulen gör att barken släpper och man t.ex. backar tillbaka några dm till en kortare längd så mäter inte datorn diametern på nytt "under bark" utan den använder dom första mätpunkterna som är på bark (då den ännu satt kvar) och korrekta.
En någorlunda hyffsad skördarchaufför får nog aggregatet att mata genom en stam utan att knivarna skalar bort bark, får han inte det så kanske han behöver utbildas i ämnet. Men det finns väl ingen frisk företagare i Finland som kör med ett barkande aggregat eftersom han får betalt enligt mätlistan, och då hamnar han ju att skota mer virke än han får betalt för! Eftersom barken tar en hel del utrymme på skotarlasset så skulle inte jag köra ut den gratis iaf.
Försök skicka ett föremål som är 50*50*50cm stort med en transportfirma, sedan paketerar du det i en förpackning som är 70*70*70cm. Försök förklara sedan för lastbilsföretagaren att den som skall ta emot paketet bara kommer att använda ett förmål som har måtten 50*50*50cm och att du därför kommer att betala honom för transporten av ett föremål med dom måtten! Fast han egentligen måste köra ett föremål som kräver 70*70*70cm av hans lastutrymme! Jag misstänker att du får söka ett annat alternativ till transport...

Och eftersom det inte finns ett enda aggregat på marknaden som faktiskt mäter en stam UNDER BARK så varför envisas ni att mäta på det viset då!?? Stammen har ju faktiskt bark på sig, varför envisas ni med att förneka detta faktum då!??

Ingen av oss här i Finland försöker påstå för dig Bertilsson att vårt system att mäta virke på är felfritt, MEN det är absolut fördelaktigare för både skogsägare och entreprenör än ert system i Sverige. Därför tycker jag att ni skulle kunna använda er av detta system i väntan på ett ännu bättre och noggrannare mätsystem har blivit utvecklat. Det kan ju ta många år innan det kommer ut ett sånt system på marknaden (om det någonsin kommer), och medan ni sitter och väntar på det så hinner skogsbolagen lura av er en sjuhelvetes massa kubik!! Men det är ju upp till er...

Det finns inget perfekt mätsystem men man kan ju åtminstone välja det system som är "minst dåligt"! Eller??

Det finns ju inte heller något perfekt system för att värma upp era hus heller, men inte väljer ni väl alla att värma era hus med direkt el i väntan på det perfekta systemet!?? Nej ni väljer ju ett "mindre dåligt" alternativ, som t.ex. ved eller bergsvärme osv.

Ett beröringsfritt mätsystem låter bra, det kan jag erkänna. Men som entreprenör så har jag insett att mera avancerad teknik inte alltid är till fördel. Ju mer elektroniska prylar man stuvar in i aggregatet desto mer saker är det som kommer att gå sönder, för faktum är att det kommer att gå sönder förr eller senare. Då är det mycket billigare att reparera en mekanisk pryl än en elektronisk pryl, maskintillverkare brukar ha en tendens att ta riktig jävla mycket betalt för saker som innehåller kretskort!! En mekanisk pryl som går sönder kan man kanske t.o.m. svetsa själv och då kostar det bara några elektroder och lite tid (och tid har man ju som entreprenör oändligt av :wink: ).
Så man måste överväga hur mycket ekonomisk fördel man faktiskt får med detta system mot dom ekonomiska extra utgifterna som skapas för entreprenören!! När någon sedan kommer och visar ett sånt system som inte drabbar mig negativt, varken ekonomiskt eller användarvänligt, så kommer jag att skaffa ett sånt på min nästa skördare.

PS. jag kommer även då att ta betalt för den jävla barken som jag är tvungen att köra ut ur skogen... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Knegarn  
#148188 Här är väl ett typiskt exempel på "en bertilsson"

Var har jag påstått att JAG är bra på att förklara nånting överhuvudtaget?? jag är säkert om möjligt ännu sämre än dig. och har säkert lika dålig approach som dig. Mina åsikter är som sagt säkert lika dåliga som dina. Men dom är ju som sagt bara åsikter.

Jag tycker att förklaringar till varför vårt system att mäta och vårt system att aptera är bättre har förklarats av mina finska kollegor här men säg gärna till om du vill att jag utvecklar nånting mer.













Bertilsson skrev:
Knegarn skrev:Du får ju synpunkter hela tiden! Problemet är bara att de egentligen inte är nått problem!! Med tanke på alla andra större problem i världen med svält och förödelse så är ju apteringsbiten och volymkontrollen obetydlig! den funkar i det stora hela väldigt bra. Ännu bättre i finland.
Synd att du snöade in dig på virke, du skulle ha haft möjlighet att bli en världsförbättrare med din personlighet!
Att du kämpar för rättvisa innom virkeshandel är väldigt bra för jyst den sektorn, men du kan ju knappast förvänta dig att nån ska brinna lika mycket för detaljer som dig?
Dessutom använder du dig av en approach som bara retar upp folk (även dom som tycker som dig) så därför är det inte så många som orkar debattera.
Detta är då min åsikt, den är lika fel som din.
Du uttrycker din bestörtning över min uttrycksförmåga i dessa sammanhang.
När jag nu saknar din kapacitet att informera så är kanske en framkomlig väg via dig i stället.
Vill du informativt beskriva varför värdesättningen av hela timmerstocken med bark, som sker i Finland, är bättre än värdesättningen av hela timmerstocken i Sverige men priset mestadels baserat på volymen under bark?

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#148243 Personligen kan jag inte se att den finska varianten är bättre eller sämre än den svenska, och viss mån numera även baltiska, varianten. Den är mer annorlunda med andra förutsättningar än bättre eller sämre.
Lurad blir nog inte svensken mer än finnen heller. Båda blir ungefär lika blåst på volymerna. Och i båda länder förekommer det att även köpare och industri blir blåsta eller gör förlustaffärer med virke, vilket jag själv har sett.
Jag har uppfattat det så att det handlar om olika affärs modeller som används.
Om man ska kunna förklara och förstå varför detta ämne upprör så mycket så måste man nog ta till psykologi. Det vill säga den allstädes närvarande tanken hos bönder och markägare att dom blev blåsta och kanske hade kunnat tjäna ett par kronor eller euro mer om dom gjort på något annat sätt.
Och tro nu inte att skogsbolagen lider av mindre förföljelse mani. Det finns inga virkesaffärer som är så krångliga och där man är så livrädda att bli blåsa på ett par liter ved som en internaffär mellan två avdelningar inom samma skogsbolag där man har olika budgetar... Jo, jag har praktexempel på det också men nämner inga namn....
Samma typ av diskution finns om dessa sönderkörda vägar som förekommer i skogen. Beror det på det elaka skogsbolaget som lurar skjortan av folk, den inkompetenta åkaren som kör sönder bondens motorväg med ett elakt flin, eller den snåla bonden som inte bygger en riktig väg för att han inte vill betala?

När dom stora drakarna gemensamt bestämmer sig för att ändra affärs system så blir det skördarmätning i sverige också, och då har inte markägaren ett skvatt att säga till om i den övergången.

Skyttegravarna är grävda och vi går på minerad mark där båda sidor hävdar att dom har rätt med en intesitet som gränsar till religiös fanatism.

Men jag tror nog att verkligheten är lite mer nyanserad än så.

Speciellt på småtimmarna när sömnlösheten träder in och det är lögn att somna om...

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148265
Bertilsson skrev:
Simba skrev:Först måste vi väl komma överens om att virket ska mätas PÅ bark lr ;)
Spelar väl ingen roll hur man mäter om man ska omvandla den inmätta diametern via nån konstig barktjocklekstabell :?:
Jämför tex med en banan :!:
Här i FIN köper vi bananer med skalet PÅ,( skalet ingår i priset),när vi kommit hem och ska äta bananen skalar vi bort skalet och äter innehållet.
Hur gör en svensk sågverksägare i matbutiken :?:
Skalar bananen innan vägning och stjäl skalet genom att stoppa det i fickan för att ta hem det till komposten :?:

Eller finns det skalkoefficienter i grönsakshyllan :?:
Kan man säga att du blandar ihop bananer och stockar?
Får du mer eller mindre banankött att äta för samma pris, beroende på om skal är med eller utanför vikten?

Jag förutsätter att du tidigare på denna tråd sett hur jag vill ta fram värdet på stock med beröringsfri mätning.
Att så kategoriskt säga att det finska sättet att betala timmer på bark är oantastligt, det kan nog ha sina brister.

Är vi överens om att stockens sågbara del (närmast tänkt som toppcylindern) har det högsta värdet och utgör den absolut största volymdelen i stocken? Vi sätter volym och pris till 100.
- Utanför detta finns mantelvolym i form av ved som mestadels blir massaflis. Den utgör ungefär 20-22% ytterligare volym mot de 100 vi nämnt. Priset på detta sätter jag till 60% av timret.
- Utanpå finns bark som på oskadad gran är ca 10% ytterligare. Priset är jag något osäker på men volymmässigt tror jag det kan sättas till 45% av timret.
Med detta vill jag peka på att priset på timmer i m3fub eller m3fpb är en "mix". Denna mix kan en god beröringsfri mätning räkna ut på varje stock.

Följaktligen är en sönderslagen bark svår att prissätta eller virket kommer från barktjock kustnära skog, när timmer får sitt pris.
Även mantelvolymen påverkas av avsmalningen på virket man köper. Mixen är svår. Vad vi vet är att skall "bra skog" med tätvuxna fiber och liten avsmalning få rätt värde, skall det sällan säljas till "vanlig prislista".

Eftersom aggregat behandlar stam och bark olika blir mätningen beroende på omständigheter som flera nämnt här tidigare. Därför vill jag ha beröringsfri mätning så tidigt i kedjan som möjligt.
Nästan enbart barken försvinner vid körning i olika riktningar. Detta tas inte hänsyn till ens i Finland. En god beröringsfri mätning kan "tolka" vad som är bortskavt, och bedöma tjockleken på bark.
Vill ni ha förhoppningar om en god ny mätning?


Jo,jag förstår ditt resonemang,du pratar om toppmätt,det sättet att mäta timmervolym sattes i sopcontainer oxå i början av 90-talet.

Allting mäts i fast m3 på bark,dvs skogsägaren får samma pris för mantelytan som toppcylindern ( oxå barken :D )

Som jag skrivit tidigare så använder vi en typ av prislista,dvs sågen styr till dom längder och toppdiametrar som är bäst för tillfället,MEN då måste man beakta det att det finns lämpliga längder att använda så att vi har möjlighet att köra ner till mintimmerdiametern.
Problem kan uppstå om tex grantimmer med toppdiam. 185mm är eftertraktat,då kan det va svårt att få en timmerlängd till,detta har lösts genom att få en extra speciallängd typ 310 så man kan utnyttja hela timmerdelen.

Givetvis försöker våra listor göra stockar med kraftig avsmalning korta.

Och ännu anser jag att den befintliga diametermätningen är tillräckligt noggrann :D

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148266
finskpinne skrev:Angående bortskavd bark så kan jag berätta att Motomit mäter diametern första gången stammen matas genom, sedan om matarhjulen gör att barken släpper och man t.ex. backar tillbaka några dm till en kortare längd så mäter inte datorn diametern på nytt "under bark" utan den använder dom första mätpunkterna som är på bark (då den ännu satt kvar) och korrekta.
Denna metod har nog varje datortillverkare. Några har inställningsmöjlighet för hur lång sträcka det kan backas för att behålla måtten. Det är ju så att det borde behövas backas p.g.a. att grenar kommit mellan kvistknivarna och gett dålig kvistning och fel diameter. Dessa måste mätas om ifall volym och aptering skall bli riktig.



finskpinne skrev: Eftersom barken tar en hel del utrymme på skotarlasset så skulle inte jag köra ut den gratis iaf.
För att enas om vissa saker skriver jag följande.
Jag utgår ifrån att det förhandlas fram en högre arbetsersättning per m3 om sortiment volymsätts i andra mått i Finland än m3fpb. Ex. m3fub, m3to eller travat mått.




finskpinne skrev: Stammen har ju faktiskt bark på sig, varför envisas ni med att förneka detta faktum då!??
Se ovan.

finskpinne skrev:Ingen av oss här i Finland försöker påstå för dig Bertilsson att vårt system att mäta virke på är felfritt, MEN det är absolut fördelaktigare för både skogsägare och entreprenör än ert system i Sverige. Därför tycker jag att ni skulle kunna använda er av detta system i väntan på ett ännu bättre och noggrannare mätsystem har blivit utvecklat. Det kan ju ta många år innan det kommer ut ett sånt system på marknaden (om det någonsin kommer), och medan ni sitter och väntar på det så hinner skogsbolagen lura av er en sjuhelvetes massa kubik!! Men det är ju upp till er...
Vi har olika målsättning i denna fråga där några av er från Finland fokuserat på barken, som det största problemet. Ni som följt mina skrivningar på andra trådar vet att jag förespråkat betalning på bark också. Den metod jag talade om i går, som skulle ge separat värde för varje del av stocken, skulle kunna ske med finsk noggrannhet redan i våra skördare idag, när de apterar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148268
finskpinne skrev: Därför tycker jag att ni skulle kunna använda er av detta (finska) system i väntan på ett ännu bättre och noggrannare mätsystem har blivit utvecklat. Det kan ju ta många år innan det kommer ut ett sånt system på marknaden (om det någonsin kommer)
Här ser jag den stora skillnaden i våra ambitioner.
Jag är långt ifrån nöjd med dagens mätning. Tyvärr.
Mätningskulturen går åt två håll. Vissa maskinförare medverkar i noggrann kontroll. Medan andra går åt motsatt håll och kör billigare. Några hävdar att de har köpt dataklave, men den ligger hemma i garaget.
- Min avgörande ambition baseras på vederhäftiga yttrande från skogsägare som har kontakter både till storföretag och utvecklare. Jag själv har en son som är programmerare inom styr och reglerbranschen som också bekräftar vad som är möjligt med program och "lästeknik" idag. Jag kan en hel del själv om programmering genom tillverkning av program som i viss omfattning gör mer än Skogsforsks program.

finskpinne skrev:.... och medan ni sitter och väntar på det så hinner skogsbolagen lura av er en sjuhelvetes massa kubik!! Men det är ju upp till er...
Det finns uppenbart bevis för att skogsbolagen gör just vad du skriver. Därför behövs det inlevelse från alla i branschen att inse att bolagen vill ha dagens metodik där de kan skylla på dålig mätning i skogen och därmed behålla den ganska partiska VMF-mätningen där så många fel kan försvinna för köparen.
Skogsföretagen bromsar utveckling av god beröringsfri mätning och vad den kan föra med sig i ökat skogsvärde.
Detta har jag skrivit om i de första inläggen på denna tråd. Ni som tycker att dessa miljoner är värd att sträva efter kan börja göra något konkret, som lyfter fram utveckling av god beröringsfri mätning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#148300 Den här tråden har ju spårat ur helt och hållet till ett ämne som vi har diskuterat många gånger här på forumet förut, och jag tycker inte vi kommer speciellt mycket längre i den diskutionen (skördarmätning vederlagsmätning). :lol: Vi är alla lika envisa... :wink:

Så jag tycker vi ska försöka gå tillbaka till det som tråden handlade om från början, alltså en beröringsfri mätning med skördaren!! Är det nån som har en konkret idé att komma med hur det skulle kunna genomföras!?? Med hjälp av vad t.ex. laser eller annat!??

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#148302 Det är skitsvårt i toppen på en kran. Jag tror inte på suoeravancerade lösningar...
två ryssar med ett måttband?
:lol:

Avatar Fallback

18 Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149018 Senaste ATL har en artikel där Danske Bank bl.a. föreslår att det skall endast vara måttenheter som kan användas såväl i skogen som i köparledet.
Detta instämmer jag högljutt i. Nuvarande matrisfub/fuskfub borde försvinna ur virkeshandeln eftersom den inte kan användas i skogen. (Det är ett sätt att manipulera de flesta skogsägarna och entreprenörerna.) Det är framtaget från början som halvmesyr när inte mätstationerna kunde mäta med sektionsmätning. Sen har det blivit kvar eftersom köparna tjänar pengar på detta.

In med skördarmätning och god beröringsfri mätning så kan vederlagsmätning med fastmåttsmätning i skogen ge ett mervärde som många inte kunnat föreställa sig.

Det skulle också bli en upprensning bland en del andra jippo som införts.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#149021 Jag förstår inte riktigt detta med beröringsfri mätning.

På sågtimmer är topp diametern avgörande vad jag får ut av stocken och det är det jag i första hand tjänar pengar på. Det som kommer under det är sågspån, sågflis och bark.

På massa och energi funkar vanlig travmätning.

Jag har ingen aning om vad ett beröringsfritt aggregat går lös på men det är nog en stor investering och frågan är om skogsägaren och entreprenören kommer att tjäna på det i förlängningen. Jag har svårt att se prisbilden kommer att ligga kvar på dagens nivå utan den blir nog justerad.

Sedan funkar det att köra flerträd på ett sådant?

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149027
Engelthon skrev:Jag har ingen aning om vad ett beröringsfritt aggregat går lös på men det är nog en stor investering och frågan är om skogsägaren och entreprenören kommer att tjäna på det i förlängningen. Jag har svårt att se prisbilden kommer att ligga kvar på dagens nivå utan den blir nog justerad.

Sedan funkar det att köra flerträd på ett sådant?
Jag väljer att endast beröra prisbilden nu.
Vissa komponenter försvinner som finns idag. Komponenter är enligt framlagda skissningar överkomliga och blir säkert billigare tills tillverkning sker. Totalkostnaden blir lägre för entreprenören.
En enig bransch har skissat nyttan av detta länge men nu bromsas det av starka intressen som vill tjäna pengar genom dagens monopol.

Läs alla mina förklaringar i tidigare inlägg för besked om betydelsen av beröringsfri mätning!

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#149031
Bertilsson skrev:
Engelthon skrev:Jag har ingen aning om vad ett beröringsfritt aggregat går lös på men det är nog en stor investering och frågan är om skogsägaren och entreprenören kommer att tjäna på det i förlängningen. Jag har svårt att se prisbilden kommer att ligga kvar på dagens nivå utan den blir nog justerad.

Sedan funkar det att köra flerträd på ett sådant?
Jag väljer att endast beröra prisbilden nu.
Vissa komponenter försvinner som finns idag. Komponenter är enligt framlagda skissningar överkomliga och blir säkert billigare tills tillverkning sker. Totalkostnaden blir lägre för entreprenören.
En enig bransch har skissat nyttan av detta länge men nu bromsas det av starka intressen som vill tjäna pengar genom dagens monopol.

Läs alla mina förklaringar i tidigare inlägg för besked om betydelsen av beröringsfri mätning!


Om aggregatet blir billigare är det ett stort incitament.
Nu har jag bara skummat igenom det du har skrivet. Tyvärr lite tungläst ibland :grin:

Det jag funderar på är om det är en revolution eller inte? På dig låter det som om det vore revolutionerande. Nu är det ett trögt system skogsbranschen så jag förstår motståndet om det inte ger ett mervärde till industrin.
Nu ligger mervärdet hos skogsägaren och entreprenören som jag förstår (Du får rätta mig om jag har fel). Och då är nog motståndet kompakt.

En fråga till! Blir det någon konflikt med SDC och VMF med detta mätsystem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).