Virkesmätning och Matrisfub

Beröringsfri diametermätning skördare

224 inlägg 80814 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#147484
Knegarn skrev:Sen vill jg bara säga VAFFAAN mäki :D :D jag försöker ju förklara grundtanken med systemet här och först sen hade jag tänkt ta upp att vi även har klentimmer, sparr, slipmassa, svarvstockar mm..
att du drar fram det kortet redan gör ju bara att bertilsson slår handen för pannan o tänker NEEEJ DETDÄR LÅTER JÄTTEEDÅÅLIGT!!!

nu e de kört igen med att få bertilsson att lyssna på ett halvår minst!!


Nå vi kan ju ha olika syn på saker :geek: vårt sätt är inte optimalt på något sätt.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147489
Knegarn skrev:att du drar fram det kortet redan gör ju bara att bertilsson slår handen för pannan o tänker NEEEJ DETDÄR LÅTER JÄTTEEDÅÅLIGT!!!

Tolkade jag Mäki på fel sätt?
Jag tyckte det var en bra information även om den var väntad i ett normalt skogsbruk. Jag Tror ni har några ytterligare sortiment, liksom vi.

Min avsikt med denna tråden, har varit att öppna ögonen för en beröringsfri mätning.
Med sådan följer fördelar som gör att färre kan skylla på att det görs så mycket fel så mina är bagateller. Tänk på uttrycket "någon annan kan göra det men ingen gör något".
Att försöka borde vara en skyldighet.
Motsatsen stör mig.

Men tråden handlar om beröringsfri mätning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

snubblaren  
#147517 Nu kanske jag låter som en idiot men skulle man inte kunna ta och sätta dia mätningen på hjulen istället för det är väl ingen större fara om de mordhåller trädet? :)

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#147524 Finns nog aggregat som har dia mätning på matarhjulen. Jag har haft både agg med knivmätning och agg med hjulmätning, och jag tycker att det är betydligt mindre kalibreringsjobb med knivmätning. Det beror ju till stor del på att stammarna blid olika hårda på olika årstider och vid olika temperaturer, detta gör att dubbarna på matarhjulen sjunker olika djupt i virket beroende på om det t.ex. är fruset eller inte. Men med knivmätning så glider ju knivarna alltid på barken och den diametern ändrar ju inte så mycket beroende på väderleken. Men nog mäter agg med hjulmätning bra också, men man måste hålla mera koll på dom. Har haft 3 ponsse agg med bandmatning och ett ponsse med hjulmatning och ett keto med bandmatning och med dessa har jag inte haft några som helst problem att få mätningen att stämma inom lagens ramar!! Men en beröringsfri metod skulle nog vara riktigt skoj bara man får den skapad till ett vettigt pris!!

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#147532 Med för högt matarhjuls tryck så ökar bränsleförbrukningen och om det slirar till så gräver det djupt. (mordhåller)

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147538
Mäki skrev:Med för högt matarhjuls tryck så ökar bränsleförbrukningen och om det slirar till så gräver det djupt. (mordhåller)
Detta är ett av skälen till att vi bör sikta till beröringsfritt. Då behövs inte de hårda upplyftande krafterna i knivarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Knegarn  
#147558 Nej vårt system är inte optimalt men dock många gånger bättre änn sveriges och det fakto att vi mäter väldigt exakt här kan inte frångås!

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#147559
Knegarn skrev:Nej vårt system är inte optimalt men dock många gånger bättre änn sveriges och det fakto att vi mäter väldigt exakt här kan inte frångås!


Stämmer men nog måste ett system som skulle kräva mindre provmätningar betala sig ganska snabbt om man tänker på hur mycket tid man lägger på provmätning och kalibrering.

Hur detta system skall se ut i praktiken vet jag inte och om jag skulle veta skulle jag inte jobba med att köra maskin med dom svältlöner som gäller inom skogen jämfört med industrin.

Men åsikter och förslag till förbättringar det har jag.

Avatar Fallback

16bBeröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147746 Det anses att dagens mätning i skördare är så bra att mer ambition har liten betydelse.
Jag visar här kontrollstammar från en finsk skördare som ansågs ha god förmåga att mäta in virke för vederlagsmätning.
viewtopic.php?f=37&t=11546&start=45#p147459
Resultatet är ändå på dessa träd bättre efter en veckas ”svensk kontroll” än vid premiärkörning direkt efter ankomst.
Obs! Ändå är 6 mått i form av extremt felmätta mått borttagna. Även ett mått utanför acceptabel avvikelse borta. Följaktligen är var 10:e mått "oförsvarligt".

Är ni nöjda med denna mätning som har spridning på 3 cm runt rätt mått?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Knegarn  
#147755 Jag ser även stora problem med beröringsfri mätning, det finns nämligen delade stammar och stora kvistar som skulle bli inmätta fel. man ska ju nämligen inte få betalt för en kvist eller, även om den är exakt inmätt?
Bertilsson visar här en stam som ingen av oss vet hur den har sett ut, den kan ha varit väldigt oval eller grenad eller andra faktorer som gör att det blir FEL inmätt OAVSETT mätningsmetod, Man kan doppa den i vatten och mäta den exakta volymen, MEN då mäts ju även dåligt kvistade kvistar och annan mossa på stammen vilket säkert blir flera miljoner kubik över hela världen samt ENORMA förluster för antingen köpare eller säljare!!
Ponera nu att du har denhär stammen som bertilsson mäts in som 10 procent mer virke änn den verkliga volymen sen kommer 10 st normala tammar och dom mäts in som tex. 0,2 procent mindre änn verkliga volymen! då spelar det ju noll roll om vissa blir fler om slutvolymen på partiet är exakt rätt???

Är ni inte nöjda med att det kan bli så bra? en spridning på 0 till 1 procent på hela er avverkning?

Avatar Fallback

17 Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147966 Jag beskrev omständigheter vid kontrollmätningen av den finska Ponssen i inlägg
viewtopic.php?f=37&t=11546&st=0&sk=t&sd=a&start=60#p147746
Sen visas den på diagrammen i inlägg viewtopic.php?f=37&t=11546&start=45#p147459

40% av måtten var utanför+- 4 mm
Medelfelet var 0.2 mm.

Det skulle vara intressant att få era synpunkter på resultaten från den kontrollen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Knegarn  
#147974 Du får ju synpunkter hela tiden! Problemet är bara att de egentligen inte är nått problem!! Med tanke på alla andra större problem i världen med svält och förödelse så är ju apteringsbiten och volymkontrollen obetydlig! den funkar i det stora hela väldigt bra. Ännu bättre i finland.
Synd att du snöade in dig på virke, du skulle ha haft möjlighet att bli en världsförbättrare med din personlighet!
Att du kämpar för rättvisa innom virkeshandel är väldigt bra för jyst den sektorn, men du kan ju knappast förvänta dig att nån ska brinna lika mycket för detaljer som dig?
Dessutom använder du dig av en approach som bara retar upp folk (även dom som tycker som dig) så därför är det inte så många som orkar debattera.
Detta är då min åsikt, den är lika fel som din.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148012 Som jag ser det idag så är diametermätningen inget bekymmer.
Däremot är längdmätningen en sak som fordrar en hel del kalibrering,där kanske nån typ av beröringsfri mätapparatur skulle underlätta.
Systemet med separat mäthjul med pulsgivare lanserades nångång början av 80-talet,minns att ÖSA hade det redan på 705-tiden ( klinga och separata virkesfickor )
Speciellt grantimmer så lever barken sitt eget liv så ibland får man kalibrera längden flera ggr / vecka.

Ok,dagens maskiner mäter kanske inte rätt till 100,00 % hela tiden,men nästan samtliga finska maskiner ligger inom intervallet plus/ minus 2% på årsbasis.

Är inte ni svenska skogsägare nöjda med sådana siffror :?:

Som det är nu är ni fullkomligt rättslösa,ni har ingen som helst koll på hur mycket virke som försvinner ur era skogar,på sin höjd får ni en "slutmätning" där det då oxå meddelas att så och så många % vrakas och det får ni ingen som helst ersättning för :!:

Dessutom skänker ni bort barken gratis,industrin gör grova pengar på gratis energi :!:

Sen era lapptäcken till prislistor,jag tror inte ett dugg på att det behöver vara så där invecklat,jag har på känn att det sitter X antal "datanissar" på kontoren och gör sej viktigare än vad dom är,sånt där onödigt folk sanerades bort här redan på 90-talet.

Bertilsson skriver om att maskinerna mäter fel diameter,för att vi ska kunna prata om fel ska ni åtminstone börja mäta PÅ bark,och inte som nu använda nån tabell som "någon" har gjort upp för olika områden.

Visst,ett enskilt träd kan mätas lite fel i aggregatet,men redan den kurva som satt i maskinen när den levererades är så bra att det hålls inom 4% volym

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148085
Knegarn skrev:Du får ju synpunkter hela tiden! Problemet är bara att de egentligen inte är nått problem!! Med tanke på alla andra större problem i världen med svält och förödelse så är ju apteringsbiten och volymkontrollen obetydlig! den funkar i det stora hela väldigt bra. Ännu bättre i finland.
Synd att du snöade in dig på virke, du skulle ha haft möjlighet att bli en världsförbättrare med din personlighet!
Att du kämpar för rättvisa innom virkeshandel är väldigt bra för jyst den sektorn, men du kan ju knappast förvänta dig att nån ska brinna lika mycket för detaljer som dig?
Dessutom använder du dig av en approach som bara retar upp folk (även dom som tycker som dig) så därför är det inte så många som orkar debattera.
Detta är då min åsikt, den är lika fel som din.
Du uttrycker din bestörtning över min uttrycksförmåga i dessa sammanhang.
När jag nu saknar din kapacitet att informera så är kanske en framkomlig väg via dig i stället.
Vill du informativt beskriva varför värdesättningen av hela timmerstocken med bark, som sker i Finland, är bättre än värdesättningen av hela timmerstocken i Sverige men priset mestadels baserat på volymen under bark?

   TS
Avatar Fallback

Re: 17 Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148087
Bertilsson skrev:Jag beskrev omständigheter vid kontrollmätningen av den finska Ponssen i inlägg
viewtopic.php?f=37&t=11546&st=0&sk=t&sd=a&start=60#p147746
Sen visas den på diagrammen i inlägg viewtopic.php?f=37&t=11546&start=45#p147459

40% av måtten var utanför+- 4 mm
Medelfelet var 0.2 mm.

Det skulle vara intressant att få era synpunkter på resultaten från den kontrollen.
Mina skäl för en bättre mätning med beröringsfri mätning är att jag ser det viktigt att varje stock är tämligen rätt mätt.
Kontrollen på den finska Ponssen som varit godkänd i Finland har på måtten utanför 4 mm en förlust på drygt 5 kr/m3 med konventionell prislista med fallande pris från grovt till klent. Nästan inga mera priskorrigerade grovlekar i prislistan. Inte heller några speciella prishöjda längd intervall som skall sökas.

Detta är 250.000 kr/år vid avverkad volym på 50.000 m3.

Notera ändå att denna maskin är 5% bättre än kravet Södra har för mängden mått inom +-4 mm!

Tror ni att något av detta kan räddas med beröringsfri mätning?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).