Virkesmätning och Matrisfub

Beröringsfri diametermätning skördare

224 inlägg 80585 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#151164
Engelthon skrev: Naturligt önskade jag också att man kunde byta ut VMF på industrin och kunna mäta allt i skogen så att småsågarna kunde få virke. Som lagen ser ut i dag så finns det inget utrymme för det och det skyddar dom stora. Men jag är orolig också att oseriösa skulle manipulera datorer i skördarna så att skumrasket skulle börja lura skogsägarna, då skulle du kanske få mera jobb Bertilsson.





Det finns små sågverk som inte har några problem med att hålla med ordentliga mätstationer. Anledningen till det är att dom har en i övrigt god ekonomi. Med mindre sågar menar jag alltså tio till tjugo anställda.
Jag var även och tittade på en liten såg som sköttes och ägdes av far och son. Dom tjänade rätt bra, och hade lätt att få tag på virke. Dom hade ingen virkesmätare naturligtvis. Dom sålde allt dom kunde producera...

Men det där med oseriösa och skumraskaffärer håller jag helt med. Risken är överhängade...

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#151166
plyshnalle skrev:
Engelthon skrev: Naturligt önskade jag också att man kunde byta ut VMF på industrin och kunna mäta allt i skogen så att småsågarna kunde få virke. Som lagen ser ut i dag så finns det inget utrymme för det och det skyddar dom stora. Men jag är orolig också att oseriösa skulle manipulera datorer i skördarna så att skumrasket skulle börja lura skogsägarna, då skulle du kanske få mera jobb Bertilsson.





Det finns små sågverk som inte har några problem med att hålla med ordentliga mätstationer. Anledningen till det är att dom har en i övrigt god ekonomi. Med mindre sågar menar jag alltså tio till tjugo anställda.
Jag var även och tittade på en liten såg som sköttes och ägdes av far och son. Dom tjänade rätt bra, och hade lätt att få tag på virke. Dom hade ingen virkesmätare naturligtvis. Dom sålde allt dom kunde producera...

Men det där med oseriösa och skumraskaffärer håller jag helt med. Risken är överhängade...


Hur skulle det kunna hända om man har oberoende kontrollanter som kommer oanmälda flera gånger per år och kontrollerar om maskinen mäter rätt eller att man tar stickprov på vissa partier från en viss skördare?

Nä nu tycker jag ni är lite paranoida och ser tomtar i varje buske.

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#151167
plyshnalle skrev:Utrustningen är bättre än den var på den tiden. Men fortfarande så har föraren ingen möjlighet att se sprötkvisten som är vänd ifrån honom, oavsett vilken teknik man använder. Det missas till och med när man använder måttband och motorsåg...


Om jag har förstått Bertilsson rätt så menas med ett beröringsfritt system att det skall skanna av stammen och ge en tre dimensionell bild av stammen som kan visa om det finns lyror och sprötkvist och krökar.
På det sättet kan man hitta dolda skador.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151178
Engelthon skrev:Det jag också önskar är ett lättare, billigare och effektivare aggregat.
Jag bad om förslag på vad ni önskar. Här kom några förslag, som baseras på entreprenörens önskemål.
Som skogsägare önskas säkerligen något som ökar värdet på skogens produkter.
Köparna borde önska i princip samma sak som entreprenör och säljare tillsammans. Att få högkoncentrerad produkt till sig, som i huvudsak ger vad som är tänkt utan justering, sprickor, skevhet etc.
- Alla önskar väll egentligen samma sak?

Inse att det är nog bara något olika prioritering beroende på vad i kedjan ni befinner er.
Vill ni sträva efter att 98% av skogens produkter är värdefulla?
Eller är det OK att 94% är OK och resten är produkt som justeras och förflyttas som kostar ungefär lika mycket som restvärdet?

Kan kontroller, som Mäki nämnde om, väcka inblandade tillräckligt för att systemet skall bli ett fall framåt?

Som jag ser det behövs det tro på att varje inblandad grupp gör sitt i utvecklingen från entreprenör till köpare. Om inte måste attityd ändras eller får hela branschen ta onödiga kostnader, som liknar vad vi har i vårt samhälle mot bråk och trubbel med återkommande kampanjer, försäkringar, poliser, medborgargarde, alkoholistvård etc.
Det är bara att välja. Eller att låta det vara som det är.
Begär inte att jag skall dra ett oskäligt lass. Det är er tur nu att ta ställning om ni vill ha förändring efter ca 10 års stillestånd i utvecklingen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#151417
Bertilsson skrev: Det är er tur nu att ta ställning om ni vill ha förändring efter ca 10 års stillestånd i utvecklingen!


Det har ju inte stått stilla. Utvecklingen går faktiskt rätt så fort, på gott och ont. Kanske inte alltid i den riktning som alla vill dock. Men den går absolut framåt...
Ett exempel är stamprissättningen som södra och sveaskog sysslar med. Rätt utveckling. Njae, inte enligt min och många andras mening. Men en utveckling...Maskiner och aggregat är säkrare i mätningen nu än vad dom var förr. Osv osv. Så tyvärr. Jag håller inte med dig. Utvecklingen står inte stilla....

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#151418
Mäki skrev:
plyshnalle skrev:
Engelthon skrev: Naturligt önskade jag också att man kunde byta ut VMF på industrin och kunna mäta allt i skogen så att småsågarna kunde få virke. Som lagen ser ut i dag så finns det inget utrymme för det och det skyddar dom stora. Men jag är orolig också att oseriösa skulle manipulera datorer i skördarna så att skumrasket skulle börja lura skogsägarna, då skulle du kanske få mera jobb Bertilsson.





Det finns små sågverk som inte har några problem med att hålla med ordentliga mätstationer. Anledningen till det är att dom har en i övrigt god ekonomi. Med mindre sågar menar jag alltså tio till tjugo anställda.
Jag var även och tittade på en liten såg som sköttes och ägdes av far och son. Dom tjänade rätt bra, och hade lätt att få tag på virke. Dom hade ingen virkesmätare naturligtvis. Dom sålde allt dom kunde producera...

Men det där med oseriösa och skumraskaffärer håller jag helt med. Risken är överhängade...


Hur skulle det kunna hända om man har oberoende kontrollanter som kommer oanmälda flera gånger per år och kontrollerar om maskinen mäter rätt eller att man tar stickprov på vissa partier från en viss skördare?

Nä nu tycker jag ni är lite paranoida och ser tomtar i varje buske.


Det är av gammal vana man blir lite lätt paranoid när man med egna ögon har sett virke stjälas av inköpare, entrepenörer och åkare. Det hände rätt mycket konstigt av "seriösa" aktörer efter stormarna... ¨
Problemet är inte lika utbrett idag. Men visst. Paranoid. Absolut. Det ligger i svenskens natur förstår du. Och framförallt så kan ju någon ha fått tag i ett mynt som egentligen skulle ha varit min.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151428
plyshnalle skrev:
Bertilsson skrev: Det är er tur nu att ta ställning om ni vill ha förändring efter ca 10 års stillestånd i utvecklingen!


Det har ju inte stått stilla. Utvecklingen går faktiskt rätt så fort, på gott och ont. Kanske inte alltid i den riktning som alla vill dock. Men den går absolut framåt...
Ett exempel är stamprissättningen som södra och sveaskog sysslar med. Rätt utveckling. Njae, inte enligt min och många andras mening. Men en utveckling...Maskiner och aggregat är säkrare i mätningen nu än vad dom var förr. Osv osv. Så tyvärr. Jag håller inte med dig. Utvecklingen står inte stilla....
Det är ett önskemål att vi i denna tråd försöker hålla oss till bättre mätning i skördare.
Jag baserar min bedömning omkring statusen på skördarna mätförmåga på bl.a. virkesvärdestesterna som Skogforsk gjort och som jag medverkade i och intill i 15 år.

Mätningen blir inte en mm bättre av trädprissättning etc. Det är bara ett nytt sätt att använda bristfälliga mått.

Mycket tyder på att vi har två vägar som pågår.
1 Den grupp av maskiner som klarar kontrollen som VMF gör. Detta arbete är nog utvecklande men många maskiner klarar inte att bli godkända. Ytterligare maskiner "hoppar av" eftersom det är så kostsam kontroll. En del av dessa "lever på ryktet" en stund ytterligare att de varit godkända av VMF.
Det är troligen bara några hundra maskiner i landet efter ca 9 års ansträngning.
Resultat från kontrollerna är omöjligt att få fram t.o.m. vid seminarier omkring vilka som är bäst eller sämst. Likaså omkring vilka aggregatmärken som bör uppmärksammas. (Klubb för inbördes beundran.)
2 En stor grupp maskiner kör som inget hänt med kontroll någon gång per vecka och "ett glatt leende" mot den som frågar om mätningen fungerar.

Uppmaningen upprepas: Vill ni ha förändring av utvecklingen omkring mätning i skördare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#151469 Om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag inte riktigt på skördarmätningen fullt ut i dagsläget. Det finns flera orsaker till det, varav du har själv nämnt flera. Kontrollerbarhet och öppenhet är två aspekter där det brister. Och det faktum att det är en ren partsmätning du pratar om är ytterligare en faktor som gör att jag inte tror att det riktigt kommer att slå igenom fullt ut. Det finns flera olösta frågor i skördarmätning som även jag är insatt i genom min proffesion.
Utvecklingen av skördaraggregaten och dess förmåga att mäta rätt står inte heller still Den rör sig framåt, men kanske inte så fort som vi vill. Jag är ingen ingenjör med specialkompetens i mätning i mobila aplikationer, och det är inte du heller. Tekniken för beröringsfri mätning finns inte idag att tillgå till en rimlig kostnad i ett aggregat, och det finns ingen seriös part med rejäla ekonomiska muskler som driver frågan idag och utvecklingen i dag. Dom experiment som utförts av tillverkarna är inte tillräckligt för att snabbt få fram ny teknik. Det är just vad jag kallade dom. Experiment.

I nuläget är inte tekniken helt mogen, men å andra sidan går utveckling rätt fort framåt inom dom flesta områden. så antagligen kommer den tekniken att nå ut på ett eller annat sätt till skogen också så småningom.
Dessutom så hänger skördarens mätförmåga intimt ihop med dom olika typer av prissättningar som finns inom skogsbruket. Man kan, rent tekniskt, diskutera själva aggregatets utformning och funktion. Men en sådan diskution blir av naturen väldigt tekniskt där vi måste gå in på dom olika parametrarna i själva aggregatets utformning och i detaljerna i datorns program och funktion för att kunna seriöst titta på en lösning av problemet. Ska man diskutera skördarmätning på den här nivån som vi faktiskt klarar av, så kommer affärsformen per automatik att ploppa upp med jämna mellanrum. För idag är det en del av dom hästhandlarmetoder som skogsbruket använder...

Hade vi pratat en tvågrepps skördare så hade det antagligen varit enklare. Rent teoretiskt, om vi nu ska tala om tekniska lösningar, så skulle man kunna sätta en sensor som känner av trädets rörelse och på det sättet få en längdmätning. Men det är osäkert om det går att få funktionellt i aggregatet. Det är ju väldigt utsatt.
Scannig med laser är en annan möjlighet. Men det tar plats. Dessutom så är dom erfarenheter som finns av lasermätning där det används inom skogsindustrin idag, att det är väldigt känsligt för smuts. För att värdena ska bli korrekta så måste det rengöras ofta. Och vi pratar om flera gånger per dag då.
Förhållandena i skogen är inte lättare, utan än mer komplicerad för att få till en fungerande, beröringsfri mätning.
Oron jag hyser för en sådan avancerad teknik är att det kommer att bli en ännu mer osäker funktion i skogen. Det fungerar ju inte speciellt bra på industrin, utan drifstörningar är vanlig på grund av bristande underhåll.
Problemen kommer inte att minska genom att flytta ut avancerad teknik i skogen...

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151471
plyshnalle skrev:Om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag inte riktigt på skördarmätningen fullt ut i dagsläget. Kontrollerbarhet och öppenhet är två aspekter där det brister. Och det faktum att det är en ren partsmätning du pratar om är ytterligare en faktor som gör att jag inte tror att det riktigt kommer att slå igenom fullt ut.
Det är i mindre omfattning partsmätning än när det sitter virkesmätare vid sågverk och mäter.

plyshnalle skrev:Dom experiment som utförts av tillverkarna är inte tillräckligt för att snabbt få fram ny teknik. Det är just vad jag kallade dom. Experiment.
Detta uppfattar jag som nedvärderande i orimlig uppfattning. Men det är din uppfattning. Med den uppfattningen är du inte någon som driver utveckling. Tråden handlar om hur vi vill driva en utveckling framåt.

plyshnalle skrev:Scannig med laser är en annan möjlighet. Men det tar plats. Dessutom så är dom erfarenheter som finns av lasermätning där det används inom skogsindustrin idag, att det är väldigt känsligt för smuts. För att värdena ska bli korrekta så måste det rengöras ofta. Och vi pratar om flera gånger per dag då.
Om du mins vad jag skrivit tidigare har jag avfört laser redan. Det finns annan teknik.
plyshnalle, du behöver inte ha lösning om du skriver på denna tråd. Det räcker om du seriöst uttrycker vad du har kloka utvecklande idéer om som behövs framåt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#151852 Det är väl det som är problemet bertilsson. När det kommer till den här tråden så är ideerna inte kloka. Eller det kanske är bra också på sätt och vis. Ett forum ska ju innehålla alla åsikter och ideer. Huvudsaken är att vi inte gör som man gör i skogsbolagen. Håller med varandra...

Den teknik du pratar om fungerar inte idag ens i fasta instalationer på ett tillfredställande sätt. Att få den att fungera i skogen är nog bara att glömma i nära framtid.
Jag vill vara med, och deltar i, drivande av en utveckling inom skogsbruket. Men jag är inte säker på att du är inne på rätt spår här.
Till att börja med så är inte en entrepenör mer fri mot uppdragsgivaren, dvs skogsbolaget, än en virkesmätare. Virkesmätaren är, i alla fall dom jag träffat, väldigt mån om att vara just opartiska. En entrepenör som går emot avverkningsledaren, eller ens framför sina egna åsikter, riskerar att bli av med körningen med följande konkurs. Jag har sett sådana exempel själv där man gör sig av med skickliga, men lite obekväma, entrepenörer. Det kan man inte göra på samma sätt med en virkesmätare.
Jag uppfattar vissa av dina inlägg och ideer som att du dels saknar saklig kunskap och grund för en del påståenden som du bestämt strider för, och dels att du snarare är bitter för någonting. Och det första är egentligen inte ett problem, det är sunt och nyttigt. Men det andra, om jag har rätt vilket jag hoppas att jag inte har, är tragiskt och naturligtvis i så fall en personlig förlust vilket jag i så fall beklagar.
När det gäller trådens ursprung så anser jag att det vore en stor vinst att lyckas med en beröringsfri mätning, men att det ligger rätt långt in i framtiden i dagsläget med den teknik som behövs. Dels på grund av kostnadsskäl att utveckla den, vi prata om hundratals miljoner i alla fall i forskning, inte ett par miljoner med ett par sensorer på ett aggregat och prova lite med.
Det jag skulle vilja se, och som man kanske kunde påverka genom opinion, är att det tas krafttag genom ett gemensamt forskningsarbete i ett tvärvetenskapligt samarbete för teknisk utveckling där flera vetenskapliga, statliga och ekonomiska instutioner, myndigheter och företag deltar. Jag tror personligen, utan att ha vetenskaplig eller saklig grund för åsikten, att det skulle vara det effektivaste sättet att driva den tekniska utvecklingen inom skogen. Där skulle naturligtvis aggregaten och medföljande mätning ingå. Det kan vara bättre att satsa rejält och ta en helhetssyn på tekniken och fram tills dess köra med det man har, än att komma med något som blir halvmessyrer..
Det finns idag möjlighet att röntga stockar, ultraljud har också testats. Men dom metoderna kan man inte kalla mobila eller effektiva ur produktionssynpunkt med bästa viljan i världen. Den scanning som sker i mätramar inne på sågar och mätstationer använder en kombination av laser och kameror. Men redan där har man problem att få dom tillförlitliga. I ett skördaragggregat krävs helt andra lösningar för att få en tillförlitlig mätning.
Så därför är jag tveksam om man ska driva just den frågan för hårt, det kanske vore bättre att lägga ned lite krut på att förbättra den mätning som vi ändå kommer att få leva med dom kommande åren?

En ide som jag tror på när det gäller mätning i skördaren, men det kanske inte hör hemma i den här tråden, är en större öppenhet med hela branschen.

Ta nu inte mitt inlägg som någon personlig kritik eller påhopp. För det är det inte. Det är bara en ärlig fundering...

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151862
plyshnalle skrev:Det är väl det som är problemet bertilsson. När det kommer till den här tråden så är ideerna inte kloka. Eller det kanske är bra också på sätt och vis. Ett forum ska ju innehålla alla åsikter och ideer. Huvudsaken är att vi inte gör som man gör i skogsbolagen. Håller med varandra...
Ditt uttryckssätt går illa åt en god ambition som du vet finns i botten och förslagen från mig har substans.
Det du skriver om bolag är en av ingredienserna som jag försöker ändra på via andra trådar på forumet. Vad gör du?

plyshnalle skrev:Den teknik du pratar om fungerar inte idag ens i fasta instalationer på ett tillfredställande sätt. Att få den att fungera i skogen är nog bara att glömma i nära framtid.
Jag vill vara med, och deltar i, drivande av en utveckling inom skogsbruket. Men jag är inte säker på att du är inne på rätt spår här.
Uppenbart har medverkande personer med känd kompetens sett någon form av provutrustning som presterar bättre mätresultat än gruppen med kompetenta mätningspersoner presterade med klave. Detta indikerar att fortsatta prov bör göras och uppmuntras.
Du uttrycker dig på sätt som borde innebära att du är forskare på övergripande plan i landet.
Om du inte är det bör du förklara dig varför du inte strukturerat ens kan välja ut någon utvecklingsdel med förbättringsförlag för skogsbranschen omkring virkets tillvaratagande, i stället för att allmänt trycka ner framförda ambitioner. Mäki har här på sätt som jag värdesätter varit en som uppmuntrar till åtgärder.

Behövs mer;
apteringskunskap?
bättre mätutrustning?
bättre apteringsinformation
bättre uppföljning?
bättre måttenheter?
bättre uppfyllande av avtal, kontrakt, löften etc?
Välj!
plyshnalle skrev:Till att börja med så är inte en entrepenör mer fri mot uppdragsgivaren, dvs skogsbolaget, än en virkesmätare. Virkesmätaren är, i alla fall dom jag träffat, väldigt mån om att vara just opartiska. En entrepenör som går emot avverkningsledaren, eller ens framför sina egna åsikter, riskerar att bli av med körningen med följande konkurs. Jag har sett sådana exempel själv där man gör sig av med skickliga, men lite obekväma, entrepenörer. Det kan man inte göra på samma sätt med en virkesmätare.
Åter kommer du med beskrivningar som tyder på att du inte vill göra något åt helheten. Du är flitig med att här skriva om strul, men om du är i branschen så skriv vad du gjort för att förändra.
Det du beskriver är översitteri och får tankarna att gå till vad maffia använder.
Att det förekommer som du skriver vet jag men åter nämner jag om hur viktigt det är att vi skapar en förändring i stället för att prisa det som finns som just är så dåligt så att bristerna kan användas av bolagen som förevändning för att hålla på med det bristfälliga systemet som nu pågår.
Jag vet att det krävs krafttag från skogsägare, entreprenörer m.fl. om inte bolagen skall bli straffri förklarade. Har det redan gått för långt genom att det är bolagen som sitter på positionerna där beslut tas?
Välj sida i denna tråden eller förklara varför du skriver som du gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#151973 Till att börja med tror jag att det i viss mån är ett missförstånd. Jag kanske uttrycker mig lite klumpigt, jag misstänker i alla fall att det är så. Jag ska försöka förklara vad jag menar.

1. Vi SKA inte vara helt överens. Det av flera anledningar.
För det första är inte sanningen så enkel så att någon sitter på facit. För det andra så kan jag, liksom förhoppningsvis du, ändra åsikt under resans gång. För det tredje så får vi möjlighet att skärpa argument, tankar och teknik genom just mothugg. Det är en viktig del i en kreativ diskution anser jag.

2. Jag har framfört tankar som är till nytta för utvecklandet av hela virkesbranchen. Det är en större öppenhet framför allt som jag vill slå ett slag för. Men det tillhör egentligen en annan tråd.

Bertilsson skrev
Behövs mer;
apteringskunskap?
bättre mätutrustning?
bättre apteringsinformation
bättre uppföljning?
bättre måttenheter?
bättre uppfyllande av avtal, kontrakt, löften etc?
Välj!

Jag håller med om allt detta.
Allt detta MÅSTE utvecklas.

Jag skrev tidigare:
Det jag skulle vilja se, och som man kanske kunde påverka genom opinion, är att det tas krafttag genom ett gemensamt forskningsarbete i ett tvärvetenskapligt samarbete för teknisk utveckling där flera vetenskapliga, statliga och ekonomiska instutioner, myndigheter och företag deltar. Jag tror personligen, utan att ha vetenskaplig eller saklig grund för åsikten, att det skulle vara det effektivaste sättet att driva den tekniska utvecklingen inom skogen. Där skulle naturligtvis aggregaten och medföljande mätning ingå.

Är inte DET ett förslag på hur vi gemensamt kan bidra till en bättre och snabbare teknisk utveckling av bland annat mätsystemet?
Jag anser det.

3. Jag vill vara med och förändra heleten. Men jag tror inte att din väg är riktigt den rätta. Åter igen är det sunt att vi båda står för olika sidor. Vi behöver inte vara överens om något alls. Men om du kan visa att jag har fel så ändrar jag mig gärna.

4. Bertilsson skrev

Du är flitig med att här skriva om strul, men om du är i branschen så skriv vad du gjort för att förändra.

En hel del faktiskt. Jag varken kan eller vill gå in på vad. Tyvärr så är det oftast som att slå huvudet blodig mot väggen. Man vill ofta skydda sig själv, sina affärer och sin ointagliga integritet.

5. Bertilsson skrev

Jag vet att det krävs krafttag från skogsägare, entreprenörer m.fl. om inte bolagen skall bli straffri förklarade. Har det redan gått för långt genom att det är bolagen som sitter på positionerna där beslut tas?

Tyvärr så är jag väldigt rädd för att det har gått precis så långt...

6. Jag tror att ända sättet att få till en faktiskt förändring, och inte bara låta det stanna i ett internet forum, är att skapa en demokratisk och öppen diskution som skapar en opinion inom skogsägarleden. Öppenhet. Ett fritt och demokratiskt forum för kreativa disputioner är ett utmärkt forum att börja i.

7. Jag anser, oavsett vad du säger, att en virkesmätare är minst (och oftast mer) opartisk än en entrepenör. Det ligger i systemets själva natur nämligen.

Jag hoppas att jag kunde klarera min ståndpunkt genom mitt inlägg på ett tydligare sätt.
I mångt och mycket håller jag med Bertilsson. Men inte på alla punkter.

Till sakens natur hör också att jag har en tendens att flumma ut i filosofiska tankar. Vilket gör att jag kanske inte alltid håller mig riktigt till ämnet.

Och du verkar bitter Bertilsson.. Sorry. Det är ärligt menat och inget elakt över den kommentaren. Bara sorgligt...
För jag är främst en människovän och humanist...

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#151975 Hmm... Jag tydligen inte stava ikväll. Under punkt tre så ska det stå helheten så klart. Inte heleten...

Håhå jaja. Tur att man inte går i skolan längre... :-P

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#151976
Bertilsson skrev:
Inse att det är nog bara något olika prioritering beroende på vad i kedjan ni befinner er.
Vill ni sträva efter att 98% av skogens produkter är värdefulla?
Eller är det OK att 94% är OK och resten är produkt som justeras och förflyttas som kostar ungefär lika mycket som restvärdet?

Kan kontroller, som Mäki nämnde om, väcka inblandade tillräckligt för att systemet skall bli ett fall framåt?



Jag tror att effektiva, opartiska kontroller som utförs av någon som INTE har någon koppling till skogsbruket att göra är det enda rätta. Det vill säga ingen intern kontroll från skogsbolagen eller något vmf.

Jag vill ju ha till att 100 % av skogens alla produkter är värdefulla på något vis.
Eftersom vi pratar virke här så gäller det naturligtvis trädet och inte estetiska, kulturella eller andra värden...

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152144 Tidigare inlägg från plyshnalle innehåller en hel del som ni skall stanna upp vid. Ni som vill påverka bör ta egna initiativ.
Ni som tycker det är bra mätning för industrin och att det är bra som det är förslår jag startar en egen tråd.
Denna tråd vill att det bör arbetas för bättre mätning . Tekniken har förbättrats senaste dussinet år som projekt pågått utan resultat. Se nya förutsättningar. Ni som bevisligen vet om detta bör kunna bidra mer än vad ni gör.

Det är nämnt om vissa problem som gör att vissa grupper och personer inte vågar agera. Därför väljer jag följande ur tidigare inlägg.
plyshnalle skrev:4. Bertilsson skrev

Du är flitig med att här skriva om strul, men om du är i branschen så skriv vad du gjort för att förändra.

En hel del faktiskt. Jag varken kan eller vill gå in på vad. Tyvärr så är det oftast som att slå huvudet blodig mot väggen. Man vill ofta skydda sig själv, sina affärer och sin ointagliga integritet.
Överväg anonymiteten som används på forumet. Är det positivt?
Försök att skriva ett krav till Skogsstyrelsen eller RMR eller VMF om ni är anonym med ex. ett svåridentifierat mejlkonto?
Jag tycker att det sliter att läsa vissa inlägg här där det ohämmat plockas ut något från en handläggning av miljondignitet där jag framställs som en onyanserad person. Vitsighet uttrycks som med svårighet kan kommenteras.
Att nämna dussinet fel gjorda i "miljonärendet" som kunde kopplas till personer som misslyckats där vore möjligt. Sannolikt skulle bolag behöva "sponsra" underentreprenörer och andra efter ett sådant avslöjande, för att de skulle klara sig.
Jag skriver detta eftersom jag tycker jag själv med öppen argumentation får bemötande som påverkar både min, tråden och Skogsforums genomslagsmöjlighet.

Med plyshnalles ord som grund föreslår jag att ni som tycker att er roll är så utsatt att ni inte kan agera själv utan att ta emot repressalier, bör gå samman med ett 50-tal och agera, innan det går som i Libyen där det tog 42 år att resa sig. (Se mest symboliken i dessa allvarsord.)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).