plyshnalle skrev:Det är väl det som är problemet bertilsson. När det kommer till den här tråden så är ideerna inte kloka. Eller det kanske är bra också på sätt och vis. Ett forum ska ju innehålla alla åsikter och ideer. Huvudsaken är att vi inte gör som man gör i skogsbolagen. Håller med varandra...
Ditt uttryckssätt går illa åt en god ambition som du vet finns i botten och förslagen från mig har substans.
Det du skriver om bolag är en av ingredienserna som jag försöker ändra på via andra trådar på forumet. Vad gör du?
plyshnalle skrev:Den teknik du pratar om fungerar inte idag ens i fasta instalationer på ett tillfredställande sätt. Att få den att fungera i skogen är nog bara att glömma i nära framtid.
Jag vill vara med, och deltar i, drivande av en utveckling inom skogsbruket. Men jag är inte säker på att du är inne på rätt spår här.
Uppenbart har medverkande personer med känd kompetens sett någon form av provutrustning som presterar bättre mätresultat än gruppen med kompetenta mätningspersoner presterade med klave. Detta indikerar att fortsatta prov bör göras och uppmuntras.
Du uttrycker dig på sätt som borde innebära att du är forskare på övergripande plan i landet.
Om du inte är det bör du förklara dig varför du inte strukturerat ens kan välja ut någon utvecklingsdel med förbättringsförlag för skogsbranschen omkring virkets tillvaratagande, i stället för att allmänt trycka ner framförda ambitioner. Mäki har här på sätt som jag värdesätter varit en som uppmuntrar till åtgärder.
Behövs mer;
apteringskunskap?
bättre mätutrustning?
bättre apteringsinformation
bättre uppföljning?
bättre måttenheter?
bättre uppfyllande av avtal, kontrakt, löften etc?
Välj!
plyshnalle skrev:Till att börja med så är inte en entrepenör mer fri mot uppdragsgivaren, dvs skogsbolaget, än en virkesmätare. Virkesmätaren är, i alla fall dom jag träffat, väldigt mån om att vara just opartiska. En entrepenör som går emot avverkningsledaren, eller ens framför sina egna åsikter, riskerar att bli av med körningen med följande konkurs. Jag har sett sådana exempel själv där man gör sig av med skickliga, men lite obekväma, entrepenörer. Det kan man inte göra på samma sätt med en virkesmätare.
Åter kommer du med beskrivningar som tyder på att du inte vill göra något åt helheten. Du är flitig med att här skriva om strul, men om du är i branschen så skriv vad du gjort för att förändra.
Det du beskriver är översitteri och får tankarna att gå till vad maffia använder.
Att det förekommer som du skriver vet jag men åter nämner jag om hur viktigt det är att vi skapar en förändring i stället för att prisa det som finns som just är så dåligt så att bristerna kan användas av bolagen som förevändning för att hålla på med det bristfälliga systemet som nu pågår.
Jag vet att det krävs krafttag från skogsägare, entreprenörer m.fl. om inte bolagen skall bli straffri förklarade. Har det redan gått för långt genom att det är bolagen som sitter på positionerna där beslut tas?
Välj sida i denna tråden eller förklara varför du skriver som du gör.