Virkesmätning och Matrisfub

Rätt aptering?

38 inlägg 23778 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

masterchief  
#120105 Nu har man iofs bara 3 möjligheter till målning, så någon Van Gogh är man inte i skördaren.
Rött, blått eller både rött o blått.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120440 De som visar det bästa resultatet är de som ebjuder färgmärkning i min region. Har googlat och det är fakta.
Varför kör inte alla med färgmärkning, En liten peng och man vinner kortsiktigt men allt förtroende för entreprenören är borta!
naturligtsvis ebjuder en seriös entreprenör det.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120444
Skogsola skrev:
Skogsrå skrev:Förutom virke gömt i snö, höga stubbar ect på hygget , för även skogsägarna stå för lassutfyllnad. När man fyller ut ett lass massaved, med klentimmer t.e.x. Detta noteras inte av VMF när det kommer fram till en mätstation utan blir billig råvara för industrin.


Stress som orsakar slarv och t.ö.m. fusk det må vara en sak. Men om åkaren fyller massavedslasset med klentimmer så är det ren stöld och bör vara värt en egen tråd om det förekommer.


Nej, det är inte stöld utan vårdslös hantering utav virket! Dock är det givetvis för djävligt att sådant inträffar och sådant ska självfallet anmälas till virkesköpare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120445
masterchief skrev:Nu har man iofs bara 3 möjligheter till målning, så någon Van Gogh är man inte i skördaren.
Rött, blått eller både rött o blått.


Det borde väl gå att få fram några färger till på framtidens aggregat, så att fler sortiment kan märkas ut?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Rätt aptering?

masterchief  
#120459
zorran skrev:De som visar det bästa resultatet är de som ebjuder färgmärkning i min region. Har googlat och det är fakta.
Varför kör inte alla med färgmärkning, En liten peng och man vinner kortsiktigt men allt förtroende för entreprenören är borta!
naturligtsvis ebjuder en seriös entreprenör det.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Jag har färgmärkningen på ena maskin och skulle gladeligen köra med det om tillverkaren fått det att fungera 😡
Som det är nu så fungerar det 2 träd och skruva en halvtimmer, tror markägarna gynnas mer av att man kör utan än om man går till Ebberöds bank 😈
Ska bli intressant att se hur det fungerar på maskin som är på ingång....
Ett helt anant system dock på maskin som är på ingång så det är hopp....

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120462 Ecolog aggregatet som mina huggare kör med verkar måla bra. Det blir i mesta laget med färg så att det spiller i rotänden på nästa stock men vet man om det så är det inga problem. En egenhet att det målar även på små massabitar. Antagligen för att de är vrakade som massa så att datorn tror att de är energived.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

ponsse beaver  
#120532 sps451 funkar kanon rottnes595 funkar inte.

Avatar Fallback

Re: Rätt aptering?

Solhemsskog  
#120557 färgmärkning i all ära, men de viktiga är att skördarföraren har ett bra upplägg på sorteringen i skogen... och ibland får man dessutom känslan av att vissa skotarförare litar blint på färgmärkningen istället för att titta på vad man egentligen har i gripen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).