Virkesmätning och Matrisfub

Mäta fuktkvot med multimeter

4 inlägg 6791 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mäta fuktkvot med multimeter

BjörnM  
#305876 Vad jag förstår så är en fuktkvotsmätare för timmer bara en ohmmeter med anpassad skala. Dvs den mäter den elektriska ledningsförmågan hos träfibrerna.

Så för att slippa köpa en fuktkvotsmätare bör man kunna slå i ett par spik i stocken, till ett visst djup och med ett exakt avstånd mellan dem, mäta resistansen i ohm mellan spikarna med en vanlig multimeter, och sedan gå in i en tabell beroende på trädart och läsa av fuktkvoten i stocken?

Någon som känner till mer om detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Mäta fuktkvot med multimeter

Jim_the_one  
#305877 Låter lite krångligt, om det inte är nåt som du ska mäta ofta på samma ställe.

Kolla på conrad.se vill minnas att dom har prisvärda mätare.

Användarvisningsbild

Re: Mäta fuktkvot med multimeter

Camwood  
#306185 Tänk på att en fuktkvotsmätare mäter dåligt i virke som ligger vars fukt ligger ovan fibermättnadspunkten. Det gäller även om det är för kallt.
Dom flesta mätare är kalibrerade för fur och gran.
För att kalibrera en fuktkvotsmätare så är torrviktsmetoden den bästa.

Användarvisningsbild

Re: Mäta fuktkvot med multimeter

hnoor  
#325538 till ett visst djup och med ett exakt avstånd mellan dem, mäta resistansen i ohm mellan spikarna med en vanlig multimeter,










______________________________________________
We offer guaranteed success for learnalanguage learn latin exam with help of latest certification learn greek online and practice questions and the exams of French Yabla ccie security German.about

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).