Virkesmätning och Matrisfub

Är SLU partiskt....

811 inlägg 236112 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285801 Skogsforskaren skriver
"Ett systematiskt fel innebär att man konsekvent över- eller underskattar, inte att det ibland blir si och ibland så."
Bra att du tar till dig felen enligt min beskrivning på kortlängder och långlängder när de begärs på specifika prislistor.
Det är min och andras uppfattning att det är SYSTEMATISKA FEL, som jag beskrev på ALLA kortlängder i tidigare inlägg, när en köpargrupp har dessa prislistor som kan var mycket omfattande.
Det är samma sak på långlängderna som får betalt för ca 8 mm/m men har 9 till 10 mm/m i verkligheten.
Det sista är mer regel än undantag som jag ser hos nästan alla virkesköpare som jag ser krav och prislistor ifrån. Därför har vi avsiktligt apterat kortare virke för att undvika att få lämna gratisvolym. Men jag förstår nu alltmer att skogsägare får inte det bäste virkespriset och köparen får inte de längder som behövs bäst.
Därför är jag intresserad av att få bort matrisfub som ger dessa nu bevisade fel.
SLU visade ju medelförlust på några kronor redan vid 42 dm i medellängd.
Varför satte inte SLU:s personal ner foten när dom såg alla dessa frågetecken,va dom styrda av andra eller fick dom inte se allt objektivt ,var det någon annan part som dolde fakta?
 

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

Skogsforskare  
#285802 Upprepning, ännu en gång, under ett nytt nickname. Men det finns inget nytt i sak.

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285824 Borde ni inte undra varför skogsforskaren inte bemöter ett sakligt inlägg istället raljerar han om helt ovidkommande saker.
allt jag skriver finns skrivet om på Sdc sida och i slu studien.jag har bemödat mig att läsa dessa sidor.
men istället för att läsa själva så super ni in allt från en som uppger sig för att va skogsforskare men inte vill visa vad han har presterat från det hållet.vad är hans kunskap igentligen
mitt nästa alias kommer bli nobelpristagaren.

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

Skogsforskare  
#285826 Skogogräv,

Du kan ju börja med att läsa igenom hela tråden från början. Alla dina "frågor" är redan ställda av Bertilsson (oftast flera gånger) och är redan antingen besvarade, eller så är de retoriska frågor, dvs påståenden formulerade som frågor, och som därmed inte går att besvara.
Om du efter att ha läst igenom alla 770 inläggen har kvar någon sakfråga så är du välkommen att ställa den.

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

Tosca  
#285856
Admin@skogsforum skrev:Jag har läst SLU rapporten nu ikväll (inte lusläst hela). Om vi ska komma framåt igen kommer här två frågor: Tolkar jag rätt i att rapporten faktiskt ger förslag om en justerad toppformtalmatris utifrån den nya datan de behandlar (mot den som togs fram 99)? Och om så är fallet; är det en "ny" matris som används idag eller används 99 års modell?

Kom det fram några svar på detta?

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

Skogsforskare  
#285859 Nej, SLU-studien konstaterar att toppformtalsmatrisen "skulle kunna" korrigeras 0,6% men säger samtidigt att det är rimligare att korrigera mätningen i mätramarna. Avslutningsvis konstaterar man att:

"En möjlig vidareutveckling av matris-fub vore stocktypsuppdelning. Eftersom stocktyp kan detekteras med relativt hög noggrannhet av mätramarna vore det förenligt med automatisk mätning."

Man skulle då ha separata toppformtal för rotstockar och övriga stockar. Om detta har gjorts vet jag inte. Men det man kan konstatera är att träd normalt har både rotstockar och övriga stockar, så felen utjämnas även på trädnivå.

Det man måste komma ihåg är att toppformtalsmatrisen infördes som ersättning för det enda formtal som tidigare använts för toppmätt volym av gran. Matrisfub är alltså inte en ersättning för mätramsfub utan för toppmätt volym.

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

Skogsforskare  
#285875
skogogräv skrev:Frågor behöver vi inte backa så långt för att ha obesvarade,läs frågorna i inlägg igår 21,51 islutet. Igår 22,10 finns nåra till.Sen att du inte har några kommentarer på att SLU är partiska är lite konstigt tycker jag efter som det är det tråden handlar om.

Det är författarna till studien som ansvarar för hur den är gjord. Inte SLU eller någon annan, utan de som står som författare.
Forskare redovisar sina studier genom att publicera dom. På vilket sätt skulle vi "sätta ner foten"? I vilket sammanhang, hos vem eller var? När du gick i skolan fanns det kanske en lärare eller rektor som kunde "sätta ner foten" och bestämma, men så fungerar inte världen. Vi som forskar vid universitet är inga poliser eller kontrollanter av hur virkesköpare uppför sig.
Sen har jag tidigt i tråden förklarat att varje enskild forskare är själv ansvarig för det man publicerar, inte SLU som universitet. Så även om en enskild forskare skulle vara partisk i en studie så innebär inte det att hela SLU med sina knappt 3000 anställda är partiskt.

Användarvisningsbild

Re: Är SLU partiskt....

Fredrik Reuter  
#286035 Hej alla,
Jag har nu rensat i den senaste inläggen i denna tråd.
Några inlägg kanske kommer tillbaka men det tar tid att gå igenom och dela/migrera/editera så ha överseende med detta.

Sedan måste vi höja nivån i debatten i denna tråd.
Vi kan inte gång på gång hamna på sidospår där två läger kastar smuts på varandra. Skärpning tack!

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

y edström  
#289294 På flera veckor har anonyme "Skogsforskaren" inte förklarat sig omkring de felaktiga yttranden han fällt på denna och flera andra trådar.
Vår gamle skogsägare Sandén har på detta forum förklarat de fel som hänt när Vida gallrade hos honom. Denna förklaring är gjord inlevelsefullt med innersta tankar och känslor. Det visar tydligt hur kränkt han känt sig, när fel för flera hundra tusen drabbat honom. Detta fel förnekar Skogsforskaren.
Genom att följa Skogsforskarens tidigare inlägg här på forumet, upplever jag att han påstår det som skrivits om våra avverkningar är fantasier och grova gissningar. Att påstå detta, sprider felaktigheter om vad som verkligen har hänt.
Jag anser att efter Sande´ns framställning, att Skogsforskaren genom lång tystnad inte försökt skaffa sig tillräckliga besked från oss som drabbats av undermåliga arbeten och fel. Tvivelaktigheter finns ju även från Skogsforskarens och hans påhejares skrivningar på forumet. Detta har det utan saklighet och känsla, skrivits många aggressiva och felaktiga inlägg om.
Många av dessa texter, har Skogsforumets administratör tagit bort. Trots detta, finns dock besvikelse och skada hos oss skogsägare kvar.
Jag hoppas ändå, att många inlägg med visade bilder, delar av redovisning och skrivelser om vad som hänt har nått ut till forumets läsare. Detta som bevis. Förhoppningsvis återupprepas inte detta hos oss skogsägare i framtiden.
Ta lärdom av ovanstående.
Vi har alla tre skogsägare, vägrats uppgifter från avverkning och maskiner under lång tid rån tre stora köpare.
Två av dessa köpare i södra Sverige, förhalade information i 3-6 månader. En köpare i södra/mellersta Sverige ljög i 1.5 år innan uppgifter kom. Informationen fanns dock i dess skördare hela tiden. Ovanstående är väl klara tecken på att fel har förekommit? Detta kan ni skogsägare lära er av.
Vi fick också negativa konsekvenser av matrisfubb upp till 30 kr/m3fubb.
Personal bekräftar fel som finns med matrisfubb och anser att det inte går att jämföra m3fubvolym från skördare. Detta mot volym från mätsedel, när statiska omräkningstal används.

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

Robertberg  
#289296 Vad har Vidas gallring hos Sandén att göra med denna tråd angående SLU?
Sandéns fall diskuteras i en annan tråd här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289302 Är Bertilsson och den anonyme "y edström" samma person?

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

Skogsforskare  
#289313
y edström skrev:- - - Genom att följa Skogsforskarens tidigare inlägg här på forumet, upplever jag att han påstår det som skrivits om våra avverkningar är fantasier och grova gissningar.

Det vore bra om du läste vad jag skrivit istället för att "uppleva" vad du tror att jag påstår.
Jag har kritiserat Bertilssons vidlyftiga kommentarer om allt möjligt, men jag har inte kommenterat Sandéns eller någon annans affärer i detalj. Min kritik har riktat sig enbart mot Bertilssons sätt att påstå allt möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Är SLU partiskt....

anersimyra  
#289317
Mangan skrev:Är Bertilsson och den anonyme "y edström" samma person?
Språket är minst sagt misstänkt lika.. :smile: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289322 Oavsett om det är y edström eller Bertilsson som postar så är det samma tugg hela tiden. Att Sandén anser sig blivit lurad. Jag förstår inte vad det har att göra om SLU är partisk eller inte! Bara för att ett antal skogsägare gör dåliga affärer så betyder det inte att SLU måste vara skyldig. Vissa förstår inte att tråden handlar inte om skogsägare som anser sig blivit lurade utan om SLU är partisk eller inte.


För ni som inte förstår ordet partisk så lägger jag in en länk

http://sv.wiktionary.org/wiki/partisk

partisk

orättvis; som i strid mot reglerna stödjer den ena parten gentemot den andra

Avatar Fallback

Re: Är SLU partiskt....

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289509 Era upprepade gissningar om, att jag är y edström är fullständigt fel. (Det borde Admin kunna verifiera.)
Åter yttrar ni er med felaktigt underlag.

Sandéns brev har funnits här från början, när debatten pågick här, därför kunde väl Y Edström lägga sin text här? Dessutom har Skogsforskaren här skrivit ett tjog inlägg, där min fakta från skogsägares avverkningar ifrågasatts i syfte att bortförklara mina inlägg ytterligare.

Några yttrande från anonyme Skogsforskaren nämns här. En del är borttagna av Admin:
"det allra mesta han påstår helt enkelt är fel och bygger på felaktiga antaganden och grundförutsättningar, som gör det jättesvårt att reda ut alla irrgångar."

"Det är väldigt likartat innehåll i trådarna om Södra, Holmen och Vida. Enskilda skogsägare har, enligt Bertilsson, blivit lurade på stora summor pengar, det har skett svarta affärer, förolämpning, misshandel, han antyder korruption, osv, men inte i något fall har det tydligen lett till rättsliga åtgärder, trots att det enligt Bertilsson finns gott om skriftlig bevisning och oftast har funnits vittnen (dvs Bertilsson)."

"Att det finns skogsägare som är missnöjda med nånting betvivlar jag inte, men för att kunna hävda att det handlar om avsiktliga försummelser och trakasserier krävs mer än bara åsikter från några missnöjda skogsägare."

- Detta är typiskt sätt från Skogsforskaren. Att kalla skogsägarnas upplevelse som "missnöje" är kränkande, när det handlar om hundratals tusen kr som förlorats.

"Du har antagligen rätt, och det är därför jag misstror det mesta han skriver även i andra trådar."

Skogsforskaren påstår frekvent, att jag slirar på fakta både här och där, utan att han bemöter den fakta jag skrivit, speciellt på Vida, Södra och Holmentråden. Genom upprepning förväntas hans obevisade påstådda osanningar bli "sanning".

- Alla tre skogsägarna har nyligen till mig nu framfört sin olust för forskning och Skogsforskaren.
- Sandén sa i går:"Jag ger mig "faen" på att Skogsforskaren inte ens vågar komma och titta i skogen".
- En skogsexpert, som haft kontakt med Skogsforskaren, sa i telefonkontakt vem Skogsforskaren är. Skogsforskarens agenda är känd från flera sammanhang.

- Va rädd om värdet av information här och på andra forum.
- Om ni tvivlar om sanningen, så sök den på sätt som är normalt och inte genom att framföra gissningar.
- Inse att om inte de utpekade företagen kunnat motbevisa text, bilder och visade kopior etc. under alla år, så har stor substans funnits i de många beskrivningarna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).