Skogsarbete

Någon som har jobb åt oss?

19 inlägg 6841 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47258 Har ni hört med dom som sköter inskolningar dom hade många tips och gav referenser när jag gick ut i alfta..
Kanske erbjuda sig att köra helger ett tag eller nått? Men som sagt många är fega i skogen nu

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

OlaE  
#47430 Inom skogen är det i princip omöjligt att få jobb som nyutbildad förare, dels för att entreprenören i princip aldrig har råd att utbilda föraren under arbetets gång, har man inte full kapacitet från start är man en belastning.
Dessutom får man åt h*lv*t* för lite praktik/körning på utbildningarna, oavsett om man går gymnasie, skoglig utbildning på högskola/universitet eller KY.

Helst ska man ju vara 20 år och ha 20 års erfarenhet.
Jag körde skördare åt en entreprenör ett år, han vägrade betala ut sjuklön, drog ner på lönen, och när jag slutade så försökte han hålla inne två månaders lön för mig.

Ändå höll jag 70-90stam i timmen i förstagallring nere i Skåne (och det vet ju alla som varit där, att det står tätt där. :wink: ) med en 1070D med 745-aggregat.
Jag vet förstås inte hur andra presterar i jämförelse, och jag vet att min arbetskollega som jobbat på samma firma i 26 år höll ca 140stam i timmen, så jag tyckte jag presterade relativt bra i jämförelse, men tydligen dög det inte.

Vi hade ut en kille som skulle kolla besprutningen, hur vi förvarar rotstoppen, o.s.v. och skulle göra en fullständig inspektion av gallringen, och han skulle göra denna inspektion åt Södra.
Jag pratade lite med honom, och fick reda på att han faktiskt använt motorsåg ett par gånger, och läst mycket om skogen. Men han hade aldrig jobbat i skogen, kört maskin eller något sådant, och han utbildade sig till skogsmästare...
Så han ville åka med, så jag slängde ut kranen för att nå ett träd långt in, och tiltade hytten så det lutade duktigt, så han fick känna på lite...
Så våra inspektörer har noll skoglig erfarenhet.
Man går fem år på Sveriges Lantbruksuniversitet, men inte förrän nåt av de sista åren får man "prova på" att köra lite maskin.

Summan av kardemumman:
Stå på er, och besök entreprenörerna som tidigare nämnts, prata med dem, berätta för dom vad ni kan, och att ni inte är rädda för att prova på.
Men se till att jobba hos en entreprenör med gott rykte om sig, ta inte första bästa dåre! :grin:

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

Axl  
#48544 Kan ni inte få köra på rakt ackord åt någon entreprenör som ligger efter med skotningen? Förmodligen får man inte anställa någon så men ni behöver ju inte berätta för facket...

Avatar Fallback

Re: Någon som har jobb åt oss?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48577 Själv hoppade jag in nu i september som färsking genom en annons just i detta forumet och det har gått kanon, men det gör väl en hel del att man har ett par kanonbrabra killar som tror på en.

Själv så hade jag ingen utbildning så att säga, mer än att man hade koll på lite pinnar efter 2.5 år i timmerbilen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).