mån 12 jan 2009, 18:49#47430
Inom skogen är det i princip omöjligt att få jobb som nyutbildad förare, dels för att entreprenören i princip aldrig har råd att utbilda föraren under arbetets gång, har man inte full kapacitet från start är man en belastning.
Dessutom får man åt h*lv*t* för lite praktik/körning på utbildningarna, oavsett om man går gymnasie, skoglig utbildning på högskola/universitet eller KY.
Helst ska man ju vara 20 år och ha 20 års erfarenhet.
Jag körde skördare åt en entreprenör ett år, han vägrade betala ut sjuklön, drog ner på lönen, och när jag slutade så försökte han hålla inne två månaders lön för mig.
Ändå höll jag 70-90stam i timmen i förstagallring nere i Skåne (och det vet ju alla som varit där, att det står tätt där.
) med en 1070D med 745-aggregat.
Jag vet förstås inte hur andra presterar i jämförelse, och jag vet att min arbetskollega som jobbat på samma firma i 26 år höll ca 140stam i timmen, så jag tyckte jag presterade relativt bra i jämförelse, men tydligen dög det inte.
Vi hade ut en kille som skulle kolla besprutningen, hur vi förvarar rotstoppen, o.s.v. och skulle göra en fullständig inspektion av gallringen, och han skulle göra denna inspektion åt Södra.
Jag pratade lite med honom, och fick reda på att han faktiskt använt motorsåg ett par gånger, och läst mycket om skogen. Men han hade aldrig jobbat i skogen, kört maskin eller något sådant, och han utbildade sig till skogsmästare...
Så han ville åka med, så jag slängde ut kranen för att nå ett träd långt in, och tiltade hytten så det lutade duktigt, så han fick känna på lite...
Så våra inspektörer har noll skoglig erfarenhet.
Man går fem år på Sveriges Lantbruksuniversitet, men inte förrän nåt av de sista åren får man "prova på" att köra lite maskin.
Summan av kardemumman:
Stå på er, och besök entreprenörerna som tidigare nämnts, prata med dem, berätta för dom vad ni kan, och att ni inte är rädda för att prova på.
Men se till att jobba hos en entreprenör med gott rykte om sig, ta inte första bästa dåre!
Valmet 6600 TwinTrac -95, Moheda 155 4WD -01, Cranab 580 Combi 9,2m, eget hydraulsystem.