Skogsarbete

Vi söker skogsvårds personal!

85 inlägg 82549 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318107
jannee skrev:Jag är mer insatt i åkeribranschen och där har polska entreprenörer lagt ribban och den ligger INTE högt. De flyttar in i lastbilen och fakturerar runt 11kr/mil,


11:-/km? Eller är det utan lastbil?

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

jannee  
#318110 Mangan, Polska chaufförer/egna företagare fakturerar/KÖRD MIL och det är runt 11kr/MIL. Åkaren håller med dragbil/eller jämnlastbil + tillhörande påhäng.
Bulgarisk/Filippinsk motsvarighet får något mellan 2 till 7 kr/körd mil.
All säkerhetsutrustning, såsom varselkläder, skyddskor, hjälm, handskar, alla arbetskläder o.s.v. står chauffören för.
Den bulgar som nu i Lördags körde fel vid Norra Bredmossen Lillkyrka på sin väg till Frövi får med all sannolikhet stå för hela bärgningskostnaden (dras på hans lön) = 2800r/tim - ett jobb som kanske tar 3 till 5 timmar.
Sådan är den bistra verkligheten idag.
För övrigt finns det entreprenörer som fakturerar så lite som UNDER 50kr/mil för chaufför med dragbil. Dessa chaufförer får inte någon lön att räkna med/lika självklart försöker en del chaufförer dryga ut sin inkomst med "lite" smuggel eller stjäla diesel.
Stoppa fusket hade en blänkare som gällde Karlshams olja, vissa Filippinare hade bara tjänat runt 20 kr/arbetad timme = körtid.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318113
jannee skrev:Mangan, Polska chaufförer/egna företagare fakturerar/KÖRD MIL och det är runt 11kr/MIL. Åkaren håller med dragbil/eller jämnlastbil + tillhörande påhäng.


Okej, jag trodde polackerna hade egna bilar att köra med. Då lät 11:-/mil lite. ;)

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

jannee  
#318115 Du kan jämföra med vad en Svensk åkare med svensk bemanning behöver per mil för att det ska gå runt, =runt 80kr/mil för endast dragbil. Jämför sedan vad en taxiresa kostar/mil.
När du gjort den uträkningen bör du förstå vilken sits åkarna sitter i. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

vetinte  
#318119 Denna tråd skapades jan 2015.
Var en tråd som tog upp ämnet för flera år sen. "Röjning för 125-:/tim".
Detta pråblem är jämförbart med många andra brancher men fick inte jämföras då "för det är inte samma sak".........
Detta är skrattretande.
Hur många har "vacknat" pga denna tråd ?
Hur många såver fortfarande ?
Hur många brancher går samma öde till mötes ?
Sverige och Svensken är ett bedrövlit trött folkslag.
Sen ankommst till livet/verkligheten kanske vore en bra sammanfattning.
Tärningen är kastad för länge sen, snöbollen rullar redan varför stå emot nu !?
Konkurens är ju bra för Sverige och Svenska företag :)
(Finns iaf markägare som gör vinst på detta). Så skit i negativ diskusjon om "låga löner". Ni har ju velat ha det såhär. På riktigt. Utnyttja det för vinnings skuld istället o var glada över möjligheterna. Tjohopp.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#318122 Tror ni har tappat tråden nu. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

jannee  
#318132 Fick idag ett erbjudande om skogsröjning, har visserligen inget behov men ändå, priset var i alla fall 280kr/fakturerad timme.
Fortsätter det i denna stilen är det snart läge att inget göra, utan leja in för all skogsvård. :mrgreen:
Sedan helt utanför ämnet, ICA Kvantum annons, 49kr/kg för dansk fläskfilé och priset för motsvarande svensk 149kr/kg. Jag :oops:
Hur ska det sluta? :!:

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318237 Minst ADR 1.3 behövs också om man någon gång fraktar med sig bensin till arbetsplatsen...

Önskar att man kunde slå ihop alla utbildningar som behövs till en och samma istället för att ha 5 olika stycken som det är idagsläget när man jobbar åt de större markägarna.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

A.nahkala  
#319580 Tycker det är mycket gnäll på fel å vilkas fel det är att priser dumpas..
Men det är väl ändå företagarna som kan tillföra förändring?! Gör man inget ska man heller inte gnälla tycker jag, inte högt iaf.
Och vara snäll och arbetsvillig, att ställa upp 24/7 för arbetsgivare har jag inte fått ett skit för under dom åren jag jobbat, Tvärt om! det har varit bra på enstaka ställen under anställning, efter har man bara fått skit. Så varför ska inte jag kräva bra betalt för ett bra utfört jobb när jag ändå gjort så mycket mer utöver arbetstid för att vara en bra anställd? Visa vilja, ge det lilla extra för tiderna är pressade för företagarna.

så tycker det med certifieringar om det bidrar till en minskning i kassa arbetsgivare så bör det satsas på för det finns för många..

Sen TS du är väldigt vältalig, annonsen är i stort fullständig med info om tjänst och krav, men känns stöddigt skriven! du verkar kunna din sak men att skriva en annons på det viset väcker reaktioner, reaktioner som för focus från själva syftet med annonsen.
Nu är inte jag röjningsjobbsökande utan maskinförarjobbsökande men en annons skriven på det viset är en jag skulle avstå att söka. Stöddiga arbetsgivare gillas sällan.

För övrigt behövs ni röjare mycket! Jävlar vad ni underlättar i många fall.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#319914 Kassa arbetsgivare? Där är kanske en förklaring till att priserna är så dåliga?
Kassa arbetsgivare med usla anställningsvilkor, kan hålla lägre priser.
Kassa arbetsgivare med dåliga rutiner och bristfälliga kunskaper kan nog vara en anledning till att det hela tiden kommer nya krav på kompetensprov och utbildningar.

Stöddiga arbetsgivare behövs tyvärr till viss del. Uppfattas man som en snäll liten mes, då syns det i ansökningarna. Med en lite stöddig attityd sållar man bort dom som definitivt inte borde söka jobb i skogen. Kanske någon riktig stjärna med..

Certifieringen är en god tanke, men det finns tyvärr alldeles för många kryphål för de o-seriöse företagarna.

Det är alltid den arbetssökandes ansvar att ha rätt kompetens för sökt jobb.
Men arbetsgivarens ansvar att vidare utbilda anställd personal.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).