Skogsarbete

Vi söker skogsvårds personal!

85 inlägg 82070 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315439 Om facken kan det skrivas både ris & ros.. Dom har i princip samma målsättning som företagen. Målet är sunda företag som kan utvecklas och skapa arbets tillfällen.

Att en grön ungdom skulle tjäna stora pengar på ackords röjning är inte troligt, om det inte fuskas rejält.

Jag har alltid varit "snäll" och erbjudit avtalsenliga TIM LÖNER.
Det har varit mycke snack om att det skulle vara orättvist. Killen som har 200 timmars erfarenhet tycker att han borde tjäna mer än killen med 170 timmar. Osv..
Killen som jobbade en vecka förra säsongen ville ha mer betalt än killen som började nyss. Trots att killen som började nyss, har jobbat 14 säsonger hos en annan firma.

Jannee skrev att killen med lönebidrag hade lite rätt i sin inställning. . :?:
Jag trodde att lönebidrag var ett hjälpmedel för att få ut vissa grupper i arbetsmarknaden. En kompensation till arbetsgivare för nedsatt arbets förmåga e.x.
Om en långtids arbetslös kommer till en arbetsplats och bara "sitter av tiden", då visar inte denne att han/hon kan utföra en arbetsuppgift.
Hur stor är chansen att lomma in i arbetsmarknaden då?
Som mest tror jag att man kan få 80% i lönebidrag. (Tror.)
Är det då inte rimligt att begära av en andtälld att utföra lite mer än 0% ?
Jag måste ju trots allt betala 20% av lönen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315441
jannee skrev:En seriös arbetsgivare har ALLTID en god relation till arbetstagarens fack, i.o.m.d. är allt tjabb borta.


I den bästa av världar.. :???:

Har en god relation till facket.

Problemet är att arbetstagare och fack mång gånger inte har en god relation.
Känns faktiskt lite bakvänt att jag som arbetsgivare många gånger får försvara fackets regler gentemot arbetstagare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

jannee  
#315442 Hfab, det finns företag som ENDAST vill ha lönebidragsanställda, konkurrerar ut de seriösa.
Många lönebidragsanställda saknar motivationen till just det arbete de blivit pådyvlade och de får inte ett skvatt mer i lön om de jobbar eller inte - inte f*n skulle jag då gynna en redan besutten företagare.
Har själv en gång i tiden jobbat som klubbordförande och huvudskyddsombud på ett medelstort åkeri (50 chaufförer). Detta var ingen direkt dans på rosor, framförallt inte de första åren. Dock varefter arbetsgivaren kom underfund med att han tjänade på att ha en god relation med mig (facket) blev det till slut riktigt bra. Vi chaufförer var ute efter att tjäna pengar, vilket också var arbetsgivarens mål.
Arga hundar skäller bra men jagar inte bättre för den sakens skull. En nöjd chaufför gör oftast ett betydligt bättre jobb än en missnöjd - när åkaren väl tagit till sig detta uppstod sällan några problem.
Tror att samma fenomen gäller alla branscher. Visar arbetsgivaren uppskattning för det resultat man gjort ger det en positiv feeling tillbaka.
All uppskattning behöver för den sakens skull inte synas i lönekuvertet finns många andra sätt en arbetsgivare kan visa uppskattning. Många gånger är det bara för arbetsgivaren att gå till sig själv - hur skulle han själv vilja ha det.
Vill dina röjare bara köra med Stihl eller använda Strandklinga - låt dem då göra det, o.s.v.
Sedan detta med dessa påtvingade utbildningar, i mitt tycka ska arbetsgivaren bekosta detta - det är han som får betalt för att hans anställda har dessa utbildningar.
Är det bara inom skogsnäring och transport arbetstagaren ska stå för vidareutbildningar som de enligt lag blir påtvingade.

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

SHR  
#315509 Röjning är ett roligt arbete. Hade jag haft möjlighet hade jag sökt, tyvärr är skolan i vägen till hösten.

Det kanske vore en idé att slänga iväg ett mejl till någon naturbruksskola? Några ansvarstagande avgångselever kanske känner sig manade till att söka.

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

anersimyra  
#315518 Ett problem kan kanske vara att boendeform inte finns beskrivet.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315542 Tyvärr är det inte så att entreprenörer får betalt för att hålla utbildat folk. Ersättning idag är på samma nivå som för tre år sedan. Då hade vi lägre utbildnings krav.

Ska arbetsgivare verkligen tillhandahålla boende? Ska A G stå den kostnaden också?
L
Jag tjänade ca4000 kr brutto/ person förra säsongen. Ca 6 månader.
Jobbade ca45% med service och logiskt kring röjarna.
Om jag då betalar boende och några utbildningar, då går det inte ens jämt ut.

Tyvärr hinner jag inte jobba mer än 100% vid sidan av röjnings logistiken. Så med krav på betalda utbildningar och fritt boende blir det ett ganska magert resultat.

Därför söker jag utbildat folk med vana av arbetet.
Enkel matematik. Kan jag spara in några tusen per person, så kanske jag tjänar en slant. Dessutom finns en liten möjlighet att ha råd att betala lite bättre löner.

Att en entreprenör skulle kunna betala det en röjare verkligen förtjänar, det håller jag för högst osannolikt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

anersimyra  
#315551
hfab skrev:Tyvärr är det inte så att entreprenörer får betalt för att hålla utbildat folk. Ersättning idag är på samma nivå som för tre år sedan. Då hade vi lägre utbildnings krav.

Ska arbetsgivare verkligen tillhandahålla boende? Ska A G stå den kostnaden också?
L
Jag tjänade ca4000 kr brutto/ person förra säsongen. Ca 6 månader.
Jobbade ca45% med service och logiskt kring röjarna.
Om jag då betalar boende och några utbildningar, då går det inte ens jämt ut.

Tyvärr hinner jag inte jobba mer än 100% vid sidan av röjnings logistiken. Så med krav på betalda utbildningar och fritt boende blir det ett ganska magert resultat.

Därför söker jag utbildat folk med vana av arbetet.
Enkel matematik. Kan jag spara in några tusen per person, så kanske jag tjänar en slant. Dessutom finns en liten möjlighet att ha råd att betala lite bättre löner.

Att en entreprenör skulle kunna betala det en röjare verkligen förtjänar, det håller jag för högst osannolikt
Självklart ska du som entreprenör inte betala för boende, det ska kunden göra. Folk " utifrån " som bor i husvagn, vandrarhem, eller annat boende torde ha rätt till traktamente som självklart räknas in i priset på entreprenaden. Vi entreprenörer skulle likt arbetstagarna behöva en egen " fackförening " som förhandlar fram bättre betalt, inte minst med tanke på alla utbildningskrav.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

jannee  
#315554 Vill personen i fråga verkligen arbeta med skogsarbete, röjning manuellhuggning, stormkapning o.s.v. skaffar sig den personen säkert de behörigheter som behövs, kosta vad det kosta vill.
Nu är det ont om sådana och då får nog entreprenörerna krypa till korset och eventuellt vara behjälplig med de kort som kan behövas.
Finns säker personer som är lämpade för arbete som hfab erbjuder, de kanske drar sig för startkostnaden, vet inte hur länge de senare vill hålla på o.s.v.
Blev erbjuden att köra asfalt för några år sedan, tackade nej p.g.a. att jag inte hade kursen, arbete på väg, åkaren replikerade då, den betalar jag + full lön under utbildningen.
Hfab kostnaden för dig är avdragsgill, medan den eventuellt anställde får betala med skattade pengar = en dj**la skillnad.
Jag som lönearbetare måste se saker och ting i hur det fungerar för arbetsgivaren, å andra sidan måste arbetsgivaren göra sammalunda när det gäller arbetstagaren.
Angående boendefrågan är det väl ALLTID upp till den anställde, man får väl ta sig till jobbet bäst man gitter, restid eller km ersättning är något jag varken fått eller efterfrågat, är väl i byggnadsvängen de kan få både och om de inte blir projektanställda.

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Peteflamingstar  
#315561 OT men ändå... som jag ser det är problemen att vi entreprenörer i skogen fortsatt ska jobba för samma ersättningar som har gällt i många år nu, samtidigt som kraven på oss med utbildningar, certifiering osv ökat. Jag som ensam i firman har dessutom problem med facket att jag inte får ta de jobb jag vill, leva den fria livsstil jag vill ha. Nu gör jag andra jobb också förutom skogsarbete men det är rent ut sagt skit att man ska motarbetas av ett fackförbund.

Användarvisningsbild

Re: Vi söker skogsvårds personal!

svampbob  
#315565
hfab skrev:Tyvärr är det inte så att entreprenörer får betalt för att hålla utbildat folk. Ersättning idag är på samma nivå som för tre år sedan. Då hade vi lägre utbildnings krav.

Ska arbetsgivare verkligen tillhandahålla boende? Ska A G stå den kostnaden också?
L
Jag tjänade ca4000 kr brutto/ person förra säsongen. Ca 6 månader.
Jobbade ca45% med service och logiskt kring röjarna.
Om jag då betalar boende och några utbildningar, då går det inte ens jämt ut.

Tyvärr hinner jag inte jobba mer än 100% vid sidan av röjnings logistiken. Så med krav på betalda utbildningar och fritt boende blir det ett ganska magert resultat.

Därför söker jag utbildat folk med vana av arbetet.
Enkel matematik. Kan jag spara in några tusen per person, så kanske jag tjänar en slant. Dessutom finns en liten möjlighet att ha råd att betala lite bättre löner.

Att en entreprenör skulle kunna betala det en röjare verkligen förtjänar, det håller jag för högst osannolikt


Att endast ha 4000 kr netto på 6 månader låter inte bra. Jag skulle aldrig ta risken att anställa under sånna förutsättningar riskerna är alldeles för stora i förhållande till chanserna. Är det inte bättre att jobba själv än att lägga så mycket kraft på en anställd för 4000 kr.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315566
Peteflamingstar skrev:OT men ändå... som jag ser det är problemen att vi entreprenörer i skogen fortsatt ska jobba för samma ersättningar som har gällt i många år nu, samtidigt som kraven på oss med utbildningar, certifiering osv ökat. Jag som ensam i firman har dessutom problem med facket att jag inte får ta de jobb jag vill, leva den fria livsstil jag vill ha. Nu gör jag andra jobb också förutom skogsarbete men det är rent ut sagt skit att man ska motarbetas av ett fackförbund.


Inte alls Off topic. Det är precis det de handlar om!

De fåtal personer som kan tänka sig att arbeta med säsongs arbeten vill givetvis ha en liten löne ökning varje år. Det missunnar jag dem inte.
Jag som entreprenör vill gärna tjäna pengar också. Det är liksom det som är meningen med att driva företag...
Intresse organisationerna vill se mer utbildningar, som kostar pengar.
Bolagen vill ha högre kompetens, men till samma pris som tidigare.
Ekvationen går inte ihop.

Jag fick preliminära bokslutet idag.
Personalkostnaderna ökar.
Ägare lön står oförändrad.
Omsättningen oförändrad.
Resultatet? Det behövs ingen Professor för att räkna ut..

av anersimyra » Idag, 06:34
Självklart ska du som entreprenör inte betala för boende, det ska kunden göra. Folk " utifrån " som bor i husvagn, vandrarhem, eller annat boende torde ha rätt till traktamente som självklart räknas in i priset på entreprenaden. Vi entreprenörer skulle likt arbetstagarna behöva en egen " fackförening " som förhandlar fram bättre betalt, inte minst med tanke på alla utbildningskrav

Är det lösningen? En fackförening för entreprenörer? Kan vi få till en fackförening med nog mycket muskler för att rubba skogsbolagen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315567 anersimyra och jannee kanske är inne på rätt spår.

Det finns folk som vill jobba med röjning men saknar nödvändiga utbildningar.
Dom vill inte ta kostnaden själv, för dom vet inte om dom vill jobba nog länge för att tjäna in kostnaden. Från arbetsförmedlingen får dom ingen hjälp.
Arbetsgivaren vill inte ta kostnaden, för det krävs en anställd som jobbar riktigt bra och länge för att tjäna in kostnaden. Och arbetsgivaren har ingen garanti för att den anställde ens gör en hel säsong.

Priserna är för pressade helt enkelt.

Då löser vi problemet genom att ta in utländska gäst arbetare, fixar ett billigt boende till dom, tar betalt för boendet, betalar lägsta möjliga ackord, uppmuntrar dom att jobba 6 dagar i veckan gärna 7. Arbetarna tycker att dom tjänar bra och entreprenören kan ta mindre betalt för sina tjänster.

Jag skulle kunna erbjuda 6 dagars vecka, 12 timmars arbets dag, 600kr/ha och boende på golvet i en nedlagd skola.

Men det kommer förhoppningsvis aldrig att ske.
Om jag inte kan erbjuda drägliga arbetsvilkor, så ska jag inte syssla med röjning.

Sen finns det alltid några som tycker att det är odrägligt att måsta ARBETA för att få lön. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315569 Nä & hur kul är det att skicka ngn på utbildning för att sen bara jobba en vecka o sen tacka för sig o säga att de va visst inget för mej....
Hade en sån på golfbanan jag är på. Han jobbade en månad på hösten först & sa att det va ju kul. Skicka honom på 2 utbildningar samma vinter & när våren kom så sluta han.
Orsak?? Vi börjar klockan 6 när säsongen börjar. & se de passade inte honom.
Hade visst inget med röjning o göra men förstår arbetsgivare som sitter i samma sits.

Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

hfab  
#315570
svampbob skrev:

Att endast ha 4000 kr netto på 6 månader låter inte bra. Jag skulle aldrig ta risken att anställa under sånna förutsättningar riskerna är alldeles för stora i förhållande till chanserna. Är det inte bättre att jobba själv än att lägga så mycket kraft på en anställd för 4000 kr.


Brutto!

Nu är det ju så att jag trivs i skogen, därför jobbar jag själv ca 90-100% på årsbasis.
Om jag inte gjorde det skulle jag aldrig ha råd med anställda. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi söker skogsvårds personal!

jannee  
#315572 Tyvärr går det nog åt det hållet som hfab fruktar. Här nere lejde stiftet in entreprenörer (från Lettland). Kostnaden för stiftet var 300kr/arbetad timme. INGET ont om letterna, de gjorde ett enormt bra jobb. Grimslöv skogstjänst har röjare men de tar 330 kr/tim de är också duktiga men inte alls i samma klass som letterna.
Jag är mer insatt i åkeribranschen och där har polska entreprenörer lagt ribban och den ligger INTE högt. De flyttar in i lastbilen och fakturerar runt 11kr/mil, fri loss och lastning, ingen väntetidsersättning, inget ob eller några traktamenten.
En del av de utländska byggnadsarbetarna i Värtan (Stockholm) tjänade runt 40kr/tim, 12 timmars arbetsdag 7 dagars vecka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).