Skogsarbete

Angående timpeng i skogen

58 inlägg 28083 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Angående timpeng i skogen

anersimyra  
#292660 Finns inte koja på arbetsplatsen bör absolut restiden ingå i arbetstiden, dock lever skogsbruket i detta fall kvar i föreställningen att arbetstiden ska förläggas på plats mellan 0700-1600 även när koja inte finns tillgänglig.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292670 Nu är ju Windsor f-skattare så han är ju fri att debitera lite som han vill. Ska han börja diskutera detaljer som exakta arbetstider och kojor så kan skatteverket få för sig att han är anställd och dra in f-skattesedeln.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Windsor  
#292676 Koja har jag fått köpa en egen, det var ingen som ville hålla kojor till entrepenörerna. Mil ersättning eller kompensations debitering på fakturorna för körning till och från arbetet va ett rakt nej.
Jag kör hemifrån mellan 6-6.30 och brukar komma hem vid 5 snåret. Så där blir många timmar till och från arbetet, förlorad tid som dessutom kostar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292681 Det rakaste är ju att öka din timdebitering så att det täcker all oavlönat kringarbete. Sen är det en sak att få uppdragsgivarna att acceptera det. Skaffa flera olika kunder. Att som företagare ha en enda kund är aldrig bra.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

isteskog  
#292687 Jag tar ut 300kr/tim+reseersättning när jag konsultar åt markägare. Har även gjort det när jag gjort jobb genom skogsbolag. Inga problem att få ut reseersättning hitills.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292694 Vad tar du för reseersättning?

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

isteskog  
#292698 18.50kr/mil

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Aleksandra.Polen  
#292701 Hej

Vi kan erbjuda skogsarbetare för 150- 160k i timmen inklusive allt skatt, försäkring och fakturor.

Våran personal är mycket enfaren.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

jannee  
#292703 Hur mycket får den stackars polacken i näven när alla skatter och avgifter är avdragna?
NEJ FY FAN FÖR SÅDANA FÖRETAGSNISSAR.
Det är tack vare sådana som dig jag har mist MITT jobb.
Hade du haft någon som helst skam i kroppen hade du i alla fall fakturerat 350kr/tim + betalt ut avtalsenliga löner till dina SLAVERIARBETARE.
Redigerad av Kse:
Personliga påhopp.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Aleksandra.Polen  
#292705 Det är ingen slavarbete, detta uför de här när de för 20kr i timmen. Tror mig detta personer uppskattar detta jobb de för mest i världen och visst svenska arbetsgivare vill inte ha våra arbetare för 350kr i timmen.

Våran personal är väldigt nöjd med sitt lön och det räcker till mycket här i Polen. Du behöver inte vara otrevligt mot mig bara för att jag vill hjälpa folk att hitta en arbete. De för bra arbetsvillkor och vi tar minimalt provision.

Användarvisningsbild

Re: Angående timpeng i skogen

Erre  
#292707 Kvittar om dina arbetare är nöjda med den lönen!! Du prisdumpar hela branschen!!!! Sånt här gör det omöjligt för övriga aktörer att kunna leva på såna här jobb.

Kan bara tala för mig men jag gynnar hellre en företagare som betalar ut lön med svenska mått till anställda.
Även om det innebär en större kostnad för mig.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Aleksandra.Polen  
#292708 Varför kvittar det inte? Om de får bra lön vad är problemet? Om vi skulle uttnytja de då är det inte okej men vi erbjuder de bra villkor.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

jannee  
#292716 Den eller eventuellt de skogsägare som anlitar en sådan entreprenör som Aleksandra, bör verkligen skämmas.
Dessutom får de bevisligen INGEN bra lön.
Hur bor "slavarna" när de är i Sverige - skulle du själv kunna tänka dig bo så.
På vintern kan de bara inte leva på fisk och svamp - är det då konserver och bröd från Polen som gäller eller?
Mina tidigare arbetskollegor (polacker) drog i alla fall in 5 till 6000 sv kronor i veckan, åkaren drog visst 3% i skatt sedan fick polacken (egen företagare) skatta i Polen + betala sjukförsäkring o.s.v.
Dessa polacker var dock relativt nöjda, men enligt deras utsago var det snart lika dyrt i Polen som i Sverige.

Dina polacker överlever nog (en tid i alla fall) men de har f*n ta mig inte råd att leva.
Har de sedan utbildningarna och de behörigheter som krävs? ----- eller är det samma fejk med dessa som polska chaufförers ADR och YKB ---- man pröjsar 500 sloty sedan är alla papper ok?

Redigerad av Kse:
Personliga påhopp.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Aleksandra.Polen  
#292719 Gud vad du är otrevlig!

De får visst bra lön och vi bra boende i Sverige, jag skulle aldrig vilja uttnytja de personer som jag anställer, jag har jättebra kontakt med de och jag är bara glad att jag kan hitta de ett jobb.

Det är klart att de har utbildning och enfarenhet, jag kan väl inte skicka vem som helst till skogen.

Tror du att du är så himla rättvist och god? Mitt mål är inte att tjäna pengar, själv tjänar jag 5000kr i månaden, jag är kvar i den här yrker enbart för att jag gillar att hjälpa människor, hitta de jobb och bättre liv, om du inte förstår det kan du hålla tyst.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292720
jannee skrev:Hur bor "slavarna" när de är i Sverige - skulle du själv kunna tänka dig bo så


Antagligen bor de bättre än de som syr dina kläder.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).