Skogsarbete

Lön inom familjen

28 inlägg 15304 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

torpöbo  
#273298
jannee skrev:För kornas del ger ängarnas gräs nog lite för lite energi. Ungdjuren borde i stället stortrivas ( i mitt tycke), då räknas detta dock som betesmark. Skulle inte alls förvåna mig om dina föräldrar har en viss ersättning för slåtterängar.


Jo men den ersättningen fyller på långa vägar inte den arbetsinsatts som krävs för att sköta om dom.

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

jannee  
#273307 Men nu är det säkert så att det är din MOR som bestämmer, för övrigt inte alls ovanligt att kvinnan styr och ställer medan mannen utför sysslan.
I de familjer där FRED råder har mannen anpassat sig till kvinnan, om inte så blir det oro i läget.
Vi människor är ändå en djurart och bland de flesta för att inte säga alla är det HONAN som bestämmer.
Kanske något för envar att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

Jim_the_one  
#273342 Finns väl en anledning till att det inte finns en Hona i det här hushållet.
Eller ja det finns det väl men hon är bara här varannan vecka och än så länge styr jag iaf över henne, hehe

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

jannee  
#273359 Mannen styr och dominerar, bakom står kvinnan och MANIPULERAR.

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

rikard_e  
#273369
Röjkvist skrev:
rikard_e skrev:Hejsan.

Har sedan i höstas hållt på att gallrat ,märkt ut träd för fällning, planlagt, skotat och fällt för skördare i min pappas skog.

Men efter en drastiskt ändring verkar han inte vilja sälja gården

.

Din far är väl medveten om att på sista skjortan saknas det fickor!
Är han inte rädd att bli väldigt ensam om han fortsätter med detta beteende?


Han oroar sig tyvärr mer om vem som ska sköta gårdarna om jag försvinner,
då jag utför alla maskinella sysslor + skogen på båda gårdarna och jag, syster och svåger utför alla manuella arbeten ihop då han inte kan pga protes i knät.
Han har redan förlorat en son pga sitt beteende så man kanske hade hoppats på att han hade lärt sig. Men tyvärr.

Detta har blivit en lång och komplicerad historia

   TS
Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

rikard_e  
#273373
jannee skrev:Men nu är det säkert så att det är din MOR som bestämmer, för övrigt inte alls ovanligt att kvinnan styr och ställer medan mannen utför sysslan.
I de familjer där FRED råder har mannen anpassat sig till kvinnan, om inte så blir det oro i läget.
Vi människor är ändå en djurart och bland de flesta för att inte säga alla är det HONAN som bestämmer.
Kanske något för envar att tänka på.


Tror INTE man kan lägga skulden på kvinnan denna gång, då dom sedan år 2001 är skilda och ogillar varandra som katt och hund.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

rikard_e  
#273379
halvproffs skrev:Väldigt tråkigt att det ska bli sådär. Har ju själv barn som är lite äldre än dig och jag skulle ju inte ens komma på tanken att göra sådär. Börjar han bli senil eller dylikt? Hoppas det löser sig!


Då har dina barn en bra far. Det är något en person i min sits uppskattar att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

rikard_e  
#273381
alias skrev:
rikard_e skrev:
alias skrev:Svår fråga, känns som man kan resonera på några olika sätt kring kostnaderna:

Vad hade det kostat att leja in för arbetet med yrkesarbetare och proffsmaskiner?

Vad var virket som du skulle ta som betalning värt?

Hur många timmar har du jobbat med manuellarbeten kontra huggning och har du kostnader mot t.ex. grannar eller liknande som du kan använda som referensvärden (personligen hade jag gissat på 300-350 kr/h som huggare om man presterar som en van yrkesarbetare och kanske 450 kr/h för skotning med Ford 4000 och Patu 525)?

En annan aspekt är ju framtidsutsikterna - har du fått några utfästelser om att ta över gården till förmånliga villkor vid senare tillfälle, och litar du på dessa efter den senaste förändringen?

Bara mina fem ören. Lycka till!

MVH
Alias

Tack så mycket, var många bra punkter du gav mig!

Jag anser att jag är snabb, men ingen proffshuggare, men jag är 25 år och har mycket god kondition. Och 7 timmarsdagar och enda gångerna jag har vilat är samtidigt som jag tankat eller flyttat traktorn/vinschat, luncher på 20 minuter. Tog dessutom 4 veckors ledigt från jobbet för att få vara i skogen.

Virket vet jag inte ännu, men jag ska skota ut det nu i veckan och räkna volym med hjälp av en man som är väldigt duktig inom skog.

Har oftast fått överbetalt av grannar och bekanta för den utrustningen jag har, då dom varit nöjda med att jag kunnat köra när det varit fruset och anpassat mig, därav inga skador eller annat.


Jag tror inte att det kommer bli något gårdsköp, då han aggerat såpass illa mot mig och min syster. Och priset har bara gått upp sedan vi började prata om övertagning från ca under 1 miljon till marknadsvärdet på ca 2.8. Så det är ingen jag kan lita på, tyvärr.

Men tanken är inte att få ut så mycket av jobbet som möjligt, jag vill bara ha en rimlig ersättning för jobbet.


Ingen munter läsning.

Hoppas det löser sig angående ett ev. övertagande så småningom - annars går det ju att vara med och bjuda på andra gårdar på öppna marknaden (skulle du ändå fått betala ett marknadspris för föräldragården så är ju troligen inte skillnaden i ekonomiska förutsättningar så stor). Blir sen föräldragården till salu längre fram i tiden så kan du ju sälja den gård du köpt för att finansiera att köpa föräldragården.

Sorry lite OT, men jag hade inte fler råd att ge gällande timprissättningen på arbetet.

MVH
Alias



Vi får väl se, finns det liknande gårdar med skog i närheten så är det alternativ.
Annars är det bara att vänta tills gården kommer ut på försäljning av banken, då detta är inte så långt bort ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lön inom familjen

Skogstomte  
#273383 Jag har en känsla av att hur du än gör kommer någon att bli missnöjd - antingen du eller han. Han förväntar sig nog att du ska ta en hundralapp i timmen... Försök att klara ut det här så fort som möjligt, dra dej sedan ur i mesta möjliga mån. Finns ingen anledning att jobba gratis för ingenting.

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

rikard_e  
#273384
jannee skrev:Inte alls ovanligt att det blir så här, orsaken eller möjligheterna är tyvärr outsinliga
Inte alls sällan att den som har varit mest behjälplig i hemmet är just den som blir undanskuffad.
Har du arbetat som egen företagare F skattare, bör du minst ta ut 350kr/tim för manuellt arbete + maskinkostnaderna, ca 150kt/tim extra för skotningen.
Har förundrats lite över vissa gårdsförvärv i omgivningen. På en fastighet gick äldste sonen och skötte mer eller mindre allt, ja t.o.m klippte gräsmattor och rensade gångar, folk ansåg i gemen att det var hans gård trotts att båda föräldrarna levde (förflyttade sig dock med hjälp av rullator), inomhusarbetet skötte mestadels av hemtjänsten.
När det en dag i tidningen stod att sonens svägerska fått förvärvstillstånd över fastigheten, ja även sonen slutade sedermera att sköta både skog och trädgård men.. vet inte hur det egentligen gick till.


Nä jag har hört om detta förut, att det blivit osämja, men då har det varit om syskon som blivit osams pga uppdelning och pengar.

Men runt 300-350kr/tim för huggning och 450-500 kr /tim för skotningen då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

rikard_e  
#273387
Skogstomte skrev:Jag har en känsla av att hur du än gör kommer någon att bli missnöjd - antingen du eller han. Han förväntar sig nog att du ska ta en hundralapp i timmen... Försök att klara ut det här så fort som möjligt, dra dej sedan ur i mesta möjliga mån. Finns ingen anledning att jobba gratis för ingenting.


Jo det kommer det bli, jag funderar väl på att ge honom två förslag, ett är att betala min lön, det andra är att jag tar det jag huggt som lön, vilket blir billigast för honom.
Sen hoppas jag inte att om han nu väljer att betala min lön, att han kommer vägra och överklaga fakturan.

Nä jag känner väl detta med, tyvärr så går det inte att jobba ihop med honom längre,
När jag började med djuren så ville han att vi skulle jobba ihop, och ha maskiner ihop,
det fungerade bra, men dom senaste åren har jag suttit helt själv i traktorerna och kör gödsel från två gårdar, plöjt, sått och harvat, och dessutom betalat alla diesel själv, men det har jag dock bara mig själv att skylla, jag har tyvärr låtit det ske. Det har väl varit dumhet och en oförmåga att kunna säga ifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

stektlök  
#273391 Skicka faktura och se om han betalar.... fortsätt sedan att jobba och skicka fakturor om betalning sköts. Den dagen han börjar krångla så börjar du få ont om tid för att kunna hjälpa honom !

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

jannee  
#273410 Om Richards far verkligen oroar sig är det läge att ta upp detta och göra ett avslut. Antingen eller, varken gubben eller Richard blir yngre.
Har han dessutom levt ensam i över 10 år har han nog inte haft det alltför lätt, blir lätt lite ensam, vet bäst och är bäst = djävligt tjurskallig.
Har man separerat från sin lagvigda för 10 år sedan och fortfarande är som hund och katt har man inte kommit över sitt eller sin f.d. misstag = ledsamt att gå och gräma sig.
Tror att bäst vore om Richard tog tag i taktpinnen och verkligen gjorde slag i saken, troligtvis bäst för båda parter.
I dagens samhälle finns det ingen plats för mesar - de blir bara utnyttjade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).