Skogsarbete

Starta egen skogsentreprenad?

15 inlägg 15215 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta egen skogsentreprenad?

Lichen  
#269298 Hej jag är intresserad av att starta eget i skogsmaskins branschen.
Jag har jobbat några år som skotare förare och även några månader med skördare. Men nu vill jag starta upp egen verksamhet men vet inte så mycket om hur det går till, förutom i hytten så klart.
Vad jag vet så är det dålig lönsamhet i skogen som entreprenör och det krävs många timmar både ute i maskinen och inne på kontoret, men timmarna är inte problemet, är villig att jobba näst intill dygnet runt 7 dagar i veckan.
Nu till frågan hur får man kontakt med skogsbolagen och hur går det till att förhandla kontrakt/lägga anbud? Eller finns det andra vägar att gå för att få jobb till sina maskiner? Är det något annat jag bör tänka på innan jag ger mig in i leken? Tack på förhand :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

tallen100  
#269299 Tja det bästa vore kanske om du känner någon entreprenör som du kan få tips av...

Avatar Fallback

Re: Starta eget

jannee  
#269302 Köp bara ingen skotare, där är lönsamheten noll om inte ännu mindre. Fundera på en gallringsskördare. Lyssna runt om det inte är detta som efterfrågas, ja inom en 5 milsradie.
Bättre begagnad av välkänt fabrikat, måste vara enkelt att få fram reservdelar, för sönder går det.
Du bör minst har kontrakterad körning som motsvarar dina ränta och amorteringskostnader.
Om inte måste du vara förvissad om att du kommer att få körning = vara efterfrågad.
Räkna INTE med att konkurrera in dig i branschen.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

svampbob  
#269303 Är det inte bättre att jobba kvar hos Stånk-Tommy? :grin:

Börja med att kolla om det finns någon bank som vill låna ut några miljoner till dig för utan lånta pengar lär det inte funka. Sedan är det nog som i alla maskinbrancher att utan kontakter kommer du ingen vart. Du måste ha en beställare gillar dig och tror på dig.

Avatar Fallback

Re: Starta eget

Lichen  
#269342 Men innan man köper maskin så vill man ju vara säker på att man ha jobb eller? Är det bara att ta kontakt med de större bolagen och fråga om det finns plats för en entreprenör till och sedan lägga fram ett anbud eller hur går det till att fixa ett långtidskontrakt? Självklart vet jag att de med lägst anbud får jobben. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

Lichen  
#269343 Eller är det kanske bäst att satsa i grävmaskin/hjullastar leken istället ? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Skogstomte  
#269348 Inte för att vara sån, men för att göra sig en mindre förmögenhet i skogsentreprenörsbranschen bör man väl börja med en stor :?: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Kse  
#269362 Roligt att du vill satsa på skogen.
Dom mindre roliga sidorna med branschen har du ju redan nämnt och det är bra att du är medveten vad du ger dig in på, räkna dock inte på att du ska jobba 24/7 för det fungerar inte i längden.
Läste nyligen om ett brödrapar som köpt maskin och startat eget, dom verkade nästan lite stolta när dom berättade att dom hade jobbat varenda helg i ett års tid.
Fundera först vad det är du strävar efter, leva för att jobba eller jobba för att leva.

Men som sagt har du bestämt dig så låt inte oss olyckskorpar hindra dig, visst går det att lyckas i skogen också har jag hört.
Börja först med att höra runt hos alla skogsbolag som verkar i din närhet och hör efter om det finns behov av avverkningsresurser, gå sen vidare med Fortifikationsverket, kyrkan, skogsallmänningar, större markägare, sågverk, Banverket, Vattenfall, kommunen mm mm. Alla som har skog är i behov av maskiner i viss utsträckning.
Bäst lönsamhet är det oftast på minder specialjobb, kanske hittar du en nisch som ger riktigt bra avkastning. Rensning av banvallar ellerunderhåll av kraftledningsgator tex. visst läggs mycket ut på anbud men man kan halka in på ett bananskal ibland om man är på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Nu bör du ha fått en överblick hur marknaden ser ut och vilka maskiner som i så fall krävs.

Fundera på om du ska ha anställda eller bara köra själv, anställda ställer vanligtvis lite högre krav än en själv vad gäller arbetstimmar, rastvagnar, firmabilar mm. Har du sen inte ett jämt jobbflöde så blir det tung med anställda, själv kan man ju gå på sparlåga ett tag om det behövs.

Kolla upp kostnader med bokföring, bokslut osv. om du inte ska göra det själv.
Du kommer att ha pappersarbete så det räcker utan dom bitarna så lämna bort det om du kan är min rekommendation.

Vilken bolagsform ska du välja, enskild firma, aktiebolag, handelsbolag?
Hos vissa bolag har man förtur med AB medans andra är ointresserade av bolagsform, hör vad din potentiella kunder anser.

Sköter du service och underhåll själv? Egen kunskap och avstånd till serviceställe spelar ju in, hursomhelst så bör du ha en välutrustad servicebil/vagn med dig.

Då har du lite att tänka på.
Jag har haft eget inom skogen i 18 år och älskar verkligen mitt jobb, ytterst sällan som det tar emot att åka och jobba. På senare år har dock funderingarna allt oftare kommit på om man skulle byta bransch, man kan inte bara jobba för att det är roligt utan man måste kunna leva på det också.
Och visst lever jag på det, men räknar jag arbetstimmar så hade jag levt gott på ett vanligt jobb och dessutom varit miljonär.

Lycka till med din satsning.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

svampbob  
#269366
Lichen skrev:Men innan man köper maskin så vill man ju vara säker på att man ha jobb eller? Är det bara att ta kontakt med de större bolagen och fråga om det finns plats för en entreprenör till och sedan lägga fram ett anbud eller hur går det till att fixa ett långtidskontrakt? Självklart vet jag att de med lägst anbud får jobben. :)


Jag håller oftast till i entreprenadsbranchen och det är många som genom åren har frågat mig om fast körning och velat köpa maskin och jag har lärt mig att aldrig lova något. Det är så mycket som hastigt kan förändras och då vill åtminstone inte jag att en stackars maskinägare ska känna sig lurad på den körning han tycker sig ha blivit lovad.

Fast å andra sidan är det många gånger då jag har skrikit efter fler lastbilar, traktorer och grävmaskiner och det är då som dom nybörjarna får chansen och visar dom sig vara duktiga kan dom bli kvar.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Seb macahan  
#269370 Ett allmänt tips Lichen om att starta eget. Kan du inte starta eget i någon mindre regi som inte kräver höga lån. T ex röjning, manuell huggning, stämpling, dikning etc? Dessa jobb gör du på "ledig tid" och kanske går ner lite i tjänst om det är möjligt. Efter något år eller två har du ett bra kontaktnät du kan nyttja för att expandera verksamheten. Been there, done that för min egen del.
Det blir så jobbigt för magen att vara nystartad med allt vad det innebär och samtidigt ha höga lån och amorteringar som rullar in. Företagsklimatet i dag gällande finansbolag mm är ganska hårt, ingen har riktigt tid eller råd att var schysst och ha överseende med din nystartade rörelse.
Detta blir samtidigt en lite prövotid där du får känna in dig lite på hur det känns att driva eget. Det passar inte alla och det blir mer som en livsstil än ett yrke.
Mina första 3år höll jag mina lån så lågt jag bara kunde. Billiga bilar, begagnade verktyg etc. Efter en tid så började jobben strömma in ordentligt och då behöver man inte "krypa" för att få uppdrag. Då slog jag till och expanderade. Fortfarande skitnervös men då hade jag belägg för kostnaderna.
Sen är jag helt övertygad att man kan om man vill. Det gäller bara att klura ut hur mycket man vill och vad det innebär. Och köp aldrig för dåliga prylar men det behöver inte heller vara sprillans nytt. En dålig beg. maskin kan kosta dig både avtal och dyra reparationer som i slutet gör den dubbelt så dyr som en lite bättre. Lycka till (ska tillägga att jag driver byggfirma med entreprenad som tillägg och har precis gjort mig skitnervös igen när jag köpte en skördare för två veckor sedan, ska själv försöka komma i branschen nu)

Avatar Fallback

Re: Starta eget

Lichen  
#269373 Tack så mycket Kse och Seb macahan för tipsen dom kommer nog till pass inom en snar framtid får jag hoppas :-) tackar även övriga :-)
Senast redigerad av Lichen tis 11 mar 2014, 03:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vardon  
#269410 Mitt råd är att om du inte typ jobbat med bokföring etc innan (eller frun, mamma, pappa vad eller dylikt) så lej bort det till någon bra och seriös person. Finns ganska många småföretag som inte sysslar med annat.

Låt dem även hjälpa dig att starta upp bolaget, bolagsform etc.

Visst det är egentligen inte så svårt, men finns många fel att göra och det tar längre tid att hitta felen än att göra rätt från början.

Jag vet inte hur många gånger jag har hört min mor som jobbar med det säga "Åh, om jag ändå hade fått göra allt från början"

Avatar Fallback

Re: Starta eget

Lichen  
#270587 Hej igen :) Jag har nu varit till 2 banker och frågat vad dom tycker att min "budget" båda har haft positivt svar och dom tycker den verkar rimlig och trovärdig (vet att det inte är någon garanti).
Allt annat har också gått bra, får troligtvis starta-eget stöd av arbetsförmedlingen.
Det enda som inte funkar är att få kontakt med bolag/stiftelser då ingen verkar vilja hjälpa en om man inte är fullt insatt. Hörde att det varit mycket stormar i södra Norrland före jul och att mycket skog låg men inte ens där verkar det vara något "Behov" av några nya avvecklingslag.
Har ni några förslag vad jag bör säga när jag kontaktar olika bolag ? tack på förhand :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

skogshasse  
#270600 hej är du arbetslös eftersom du kan få starta eget bidrag eller hur ser det ut för dej i dagsläget

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Carl S  
#301733 Jag har jobbat som manuell huggare sedan mitten på 70-talet. De senaste 15 åren som egen.
Uppdragen var inom både skog- och trädgård.

Som mindre gallringar, hjälp med upparbetning av grövre träd i slutavverkningar, röjning. Ibland skotning.
Kompletterade detta med att hjälpa folk ta ner träd intill sina villor. Via markfällning där det gick. Annars sektionsfällning via skylift.

Hade även uppdrag som gräsklippning, rabattrensning, beskärning av träd, buskar och rosor och annat smått och gott.

Så mitt råd är att du startar upp ditt företag långsamt. Ha flera järn i elden. Skaffa kontakter/kunder innan du skaffar maskiner. Tar du stora lån blir du aldrig fri.
Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).