Skogsarbete

hur ser skogsindustrin ut idag?

9 inlägg 7015 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur ser skogsindustrin ut idag?

beman12346  
#263289 Tjena!
Jag är en kille på 20 år som har gått naturbruksgymnasiet i Sollefteå och tog studenten i fjol.
Jag har nyss fått reda på att jag ska bli pappa och därmed har jag lite eld i baken.

Som ny i branschen så har jag lite koll om hur det ser ut inom skogen idag.
Jag har sökt massor av jobb men inget nappar så jag undrar hur det ser ut på jobbfronten?

Är fabrikerna på konkursgräns?

Behövs virke?

Hur stor är chansen att man kan få ett jobb inom Västernorrland idag?

Och såklart! om någon söker en trevlig, smidig kille som kan så hör gärna av er!

Tack för svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: hur ser skogsindustrin ut idag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263290 :ymparty: Grattis! :ymparty:

Avatar Fallback

Re: hur ser skogsindustrin ut idag?

beman12346  
#263292 Tackar:)

   TS
Avatar Fallback

Re: hur ser skogsindustrin ut idag?

Skogsforskare  
#263300 Du behöver mer utbildning än bara naturbruksgymnasium för de flesta jobben inom skogssektorn. Om du tittar på de olika annonser som är ute då och då så ser du nog att i de flesta kräver man att de sökande ska vara skogsingenjörer, skogsmästare eller jägmästare. Och om du ska vara attraktiv för att bli anställd av en maskinentreprenör så bör du nog ha exempelvis extra utbildning till skördarförare. På industrisidan är det ofta helt andra kompetenser man söker, som styr- och reglerteknik, högskoleutbildning i kemi, osv.

Fundera på vad du är intresserad av och vill arbeta med mer konkret - köra skogsmaskin, planerare åt skogsbolag, virkesköpare, osv - och kolla sen vilka utbildningar som krövs för den typen av jobb.

Det går alldeles utmärkt att studera när man är förälder. Det är inte alls ovanligt att våra studenter får barn under studietiden.

Avatar Fallback

Re: hur ser skogsindustrin ut idag?

beman12346  
#263313 Ok! Tack för svaret.
Det är skogsmaskinförare jag vill jobba som.
Jag har ju en utbildning i både skotare och skördare.
Men jag kanske måste läsa mer för att kunna få en chans idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: hur ser skogsindustrin ut idag?

Skogsforskare  
#263314 Då handlar det om att antingen hitta någon etablerad entreprenör och fråga vilka krav man ställer på de man anställer, eller också starta eget.

Avatar Fallback

Re: hur ser skogsindustrin ut idag?

beman12346  
#263316 precis.

   TS
Avatar Fallback

Re: hur ser skogsindustrin ut idag?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263374 Hitta nån med bra rykte, tjata tills du får visa vad du kan. Gör du ett gott intryck så får du jobb, så enkelt är det.

Avatar Fallback

Re: hur ser skogsindustrin ut idag?

tallen100  
#263399 Problemet nu är ju att många entreprenörer inte verkar ha full körning och är kanske inte så sugna på att anställa för tillfället.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).