Skogsarbete

Hitta jobben!

6 inlägg 4928 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hitta jobben!

Windsor  
#231400 Arbetar manuellt som F-skattare åt ett bolag. Just nu under våren och om hösten så brukar de bli lite plantering, men nu har dem börjat gnida sig och vill att vi sätter billigare. Men det kommer aldrig hända, de priset vi sätter för nu går redan back gentemot timmlönen. Även röjningar är dem väldigt dåliga på att fixa fram. Annars är det full fart från hösten till våren. Så jag undrar hur ni som fixar egna jobb bär er åt! Jag har beställt lite visitkort men har inte fått nån vidare användning av dem. Har lämnat några när man huggt eller röjt hos någon men det är allt. Har inte gett så många jobb. Några tips på hur man skall gå tillväga ? Tillhörande arbetsklassen som man är så har man inte råd med en riktig semester, världen är fullständigt upp och ned.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitta jobben!

anersimyra  
#231402
Windsor skrev:Arbetar manuellt som F-skattare åt ett bolag. Just nu under våren och om hösten så brukar de bli lite plantering, men nu har dem börjat gnida sig och vill att vi sätter billigare. Men det kommer aldrig hända, de priset vi sätter för nu går redan back gentemot timmlönen. Även röjningar är dem väldigt dåliga på att fixa fram. Annars är det full fart från hösten till våren. Så jag undrar hur ni som fixar egna jobb bär er åt! Jag har beställt lite visitkort men har inte fått nån vidare användning av dem. Har lämnat några när man huggt eller röjt hos någon men det är allt. Har inte gett så många jobb. Några tips på hur man skall gå tillväga ? Tillhörande arbetsklassen som man är så har man inte råd med en riktig semester, världen är fullständigt upp och ned.
Med tiden får du förhoppningsvis fler och fler kontakter som genererar arbete. Skaffa dig all utbildning du har råd med, allt från ABCD körkort till arbete utefter väg, natur och kulturutbildning, olika certifieringar. Här i stockholmstrakten är det ont om riktiga produktionshuggare. Jag har vid 55 fyllda och efter att ha utbildat mig "upp över öronen" fått helårsarbete i en mängd olika naturreservat. Klen timdebitering kan om möjligt lösas genom att debitera lite extra var dag. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hitta jobben!

Windsor  
#231403 Har idag ABC, grönt kort osv. Har alltid haft gott om jobb innan men nu har dem börjat förhandla om planteringspriserna pga. att ett relativt stort bemanningsföretag i trakten utför plantering till ett skampris rent ut sagt. Bemanningsföretaget tjänar på det sålänge den utlänska arbetskraften inte kräver något. Helt fel enligt mig. Sätter man då inte dessa plantorna blir det heller inga röjningar. Huggningarna brukar komma igång på hösten så det blir ett uppehåll på sommarhalvåret som jag skulle vilja fylla upp med egna jobb. Huggare är det få även där jag bor, men som sagt. Våra vänner från de baltiska länderna tar mer och mer jobb för oss till ett orimligt pris. Det borde råda lika villkor för alla som arbetar här i sverige, då hade problemen minskat. Då hade den utlänska arbetskraften inte varit så intressant längre och fler jobb hade tillfallit oss. Det är min teori iallafall :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitta jobben!

anersimyra  
#231408
Windsor skrev:Har idag ABC, grönt kort osv. Har alltid haft gott om jobb innan men nu har dem börjat förhandla om planteringspriserna pga. att ett relativt stort bemanningsföretag i trakten utför plantering till ett skampris rent ut sagt. Bemanningsföretaget tjänar på det sålänge den utlänska arbetskraften inte kräver något. Helt fel enligt mig. Sätter man då inte dessa plantorna blir det heller inga röjningar. Huggningarna brukar komma igång på hösten så det blir ett uppehåll på sommarhalvåret som jag skulle vilja fylla upp med egna jobb. Huggare är det få även där jag bor, men som sagt. Våra vänner från de baltiska länderna tar mer och mer jobb för oss till ett orimligt pris. Det borde råda lika villkor för alla som arbetar här i sverige, då hade problemen minskat. Då hade den utlänska arbetskraften inte varit så intressant längre och fler jobb hade tillfallit oss. Det är min teori iallafall :)
Ja det är ju ett faktum att vi haft fler uppdrag om dessa djävla bemanningsföretag inte funnes, här i stockholm anlitade ett av europas största företag ett sådant bemaningsföretag på dom gamla väl inarbetade underentreprenörernas bekostnad. Entreprenörena blev helt enkelt av med sina uppdrag. Men personalen från detta bemanningsföretag var så jävla usel att man krumryggat fick be entreprenörerna återvända. När det gäller skogsplantering får nog du och många andra rätta sig efter lägre priser, då svensk arbetskraft i tillräcklig omfattning är omöjlig att få tag på. Men beställaren borde förfan åtminstone betala inhemsk arbetskraft bättre än inhyringar från baltikum. Att sniket begära att ni/du ska sänka eran debitering kan lätt slå tillbaks, låt säga att du får uppdrag åt någon som begriper att inte begära att du ska sänka din debitering, ja då står ju den beställaren oundgängligen först i kön för vinterns huggningar, den andre får väl hyra in det han kan få tag på. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hitta jobben!

JD 2006  
#231412 quote] Med tiden får du förhoppningsvis fler och fler kontakter som genererar arbete. Skaffa dig all utbildning du har råd med, allt från ABCD körkort till arbete utefter väg, natur och kulturutbildning, olika certifieringar. Här i stockholmstrakten är det ont om riktiga produktionshuggare. Jag har vid 55 fyllda och efter att ha utbildat mig "upp över öronen" fått helårsarbete i en mängd olika naturreservat. Klen timdebitering kan om möjligt lösas genom att debitera lite extra var dag. :mrgreen:[/quote]

Håller med om det med olika sorters nyttjande av bemanningsföretag osv, men jag får en liten tankevurpa i mitt huvud när du sen menar att man skall debitera någon extra timme var dag.....vem gynnar det i det långa loppet??
Inte gynnar det oss företagare som vill köra med alla kort på bordet och ta en (NORMAL) timpenning utan att behöva lägga till "extra" timmar. Vi skall väl ändå ha en ersättning som man kan leva på annars måste man ju göra något annat.

Avatar Fallback

Re: Hitta jobben!

Windsor  
#231453 Nej det är ju så med plantningen, det skall ju som allt annat bli så billigt som möjligt. Bättre att tjäna lite mindre än att gå hemma en vecka. Så 4 veckors semester på Hawaii är ju inget man ens behöver fundera på som egen företagare i skogsbranschen. Tack och lov att man inte köpte en maskin

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).