Skogsarbete

Uppdrag granskning om plantering i kväll

219 inlägg 100283 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206797 Han har nog satt sin sista planta. Visst finns det mindre nogräknade personen som kan tänkas leja han till något.... Hoppas att bolagen tänker efter i framtiden. Mindre skogsägare värderar nog kvalité framför kvantitet. Stora bolag har pengar att plantera om hygget både 1 och 2 gånger även om jag inte tror att det sker.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

mashun02  
#206805 Lite nyans igen bara.

Är det verkligen så usel lön?
Satte själv i somras 1500 plant på 6 timmar. Ingen stress inget slit.

Första planteringsdagen på 20 år.
Är otränad
Med den ersättningen skulle det vara 55kr efter skatt mat logi.
Madrass på golvet var en vi såg men det nändes även camping. Men där filmade de aldrig inne

Gamla värphöns sa de men var det de.

Vad jag vill åt är att alla har en agenda alla vill uppnå något.
Skogsnicke vill tjäna massor med pengar.
Kamerunierna med.
UG vill få tittare och reaktioner.

Så vad är sanningen. Och kan vi verkligen döma av en 50 minuter redigerat material från 3 månaders arbete?
Är det det mest nyanserade?
Sanningen är olika för olika människor.

UG menar att han bara betalat 6000 i månaden.
Skogsnicke att 6000 var till en person som inte jobbat en hel månad.
6000/,228kr(per planta) ger 26000 plantor på en månad eller 1250 per dag. Eller en planta var 20 sekund (räknat 6 h plantering 2 timmar övrigt)

22,8 öre plantan. 2300 plantor om dagen ger 11500 netto allt betalt.

Sanningen är inte alltid så klar tydlig och enkel.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Kse  
#206824
2:15 skrev:
loppan skrev:Vad som är intressant är vad beställaren,tex Sca betalat per planta och vad nettot har blivit för skogsnicke?
Priset 0.2288 kr per planta får väl anses som ett skämt.


Läste någonstans att skogsbolagen betalat 1,73 kr/planta. Stämmer detta så görs det ju en rejäl vinst och skulle gjorts även om det utbetalats en anständig lön till de som planterar.

Siffran 1,73 har du förmodligen läs på Flashback, skrivet av nån som tydligen inte har koll eller har en aning om vilken sorts plantering det gäller.
Samma sak gäller för ersättning på 1Kr per planta för plantören, finns ingen som betalar ut den ersättningen.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206845
Ersättningen per planta innan skatt och övriga avdrag var 35 öre


För att få en lön på 18 500:- före skatt så måste dom sätta 5,5 planta i minuten eller 1 var 10:onde sekund. Om man jobbar 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och totalt 20 arbetsdagar. Vid 23 dagar så har dom hela 12.5 sekund per planta. Är det möjligt att få ner en planta på den tiden med kvalité?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

javlaandersson  
#206856 Hur mkt dom stora bolagen har betalat till "Nicke" har ju inge betydelse alls anser jag.
Likaså har väll inte jättarna ngt som helst ansvar för "Nickes" personal som utför arbetet.

Det har heller ingen roll vad han betalar i lön,
SÅ LÄNGE ALLT ÄR PÅ PAPPER OCH FÖLJS TILL 100%

Vill ngn jobba för 4 öre plantan, och vet från början om vad lönen blir, HELT OKEJ.

Men det här handlar ju om att blåsa folk som riskerar att få hela sina liv förstörda.

Men dom skulle tydligen få ut sina innestående pengar, enl tv´s kvällsnyheter.


Hoppas Verkligen han inte får fler uppdrag från jättarna !

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206864
T24X4 skrev:
Ersättningen per planta innan skatt och övriga avdrag var 35 öre


För att få en lön på 18 500:- före skatt så måste dom sätta 5,5 planta i minuten eller 1 var 10:onde sekund.



37 öre efter avdrag för kost och logi hade de. Fast UG räknade kost och logi som värde 0:-
Det är lite svårt att jämföra ersättning med och utan kost o logi.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

valmet862  
#206867 kost o kost att äta gamla höns kan man väl inte kalla kost i dagens samhälle :ymsick:

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206874
Mangan skrev:
T24X4 skrev:
Ersättningen per planta innan skatt och övriga avdrag var 35 öre


För att få en lön på 18 500:- före skatt så måste dom sätta 5,5 planta i minuten eller 1 var 10:onde sekund.



37 öre efter avdrag för kost och logi hade de. Fast UG räknade kost och logi som värde 0:-
Det är lite svårt att jämföra ersättning med och utan kost o logi.



Enligt http://www.skogsnicke.se

I programmet visade man att ersättningen per planta var 22,88 öre. Ersättningen per planta innan skatt och övriga avdrag var 35 öre.


Ingen vet nog med säkerhet hur mycket det betalats ut per planta. Undrar om han själv har koll på några siffror?
En sak vi vara överens om är att någon mat motsvarande svensk kostcirkel fick dom inte.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

machonisti  
#206887
T24X4 skrev:En sak vi vara överens om är att någon mat motsvarande svensk kostcirkel fick dom inte.

Det är väl en grundorsak till "Kamerunska skogsarbetare".

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206903
valmet862 skrev:kost o kost att äta gamla höns kan man väl inte kalla kost i dagens samhälle :ymsick:


Jasså?

http://www.svd.se/mat-och-vin/matkultur ... 481654.svd

" Men varför hamnar dessa utrangerade värphöns – omkring hälften det totala antalet – inte på våra tallrikar i stället?

Ett skäl är att marknaden sedan länge översvämmats med tokbillig industrikyckling som anses godare och lättare att tillaga. Dagens svenskar äter helt enkelt inte längre höna, ett smakrikt kött som i stort sett försvunnit ur butikerna. Därför är det också dåligt med slakterier som kan ta hand om värphönsen.

Detta resursslöseri vill Slow Food-avdelningen Haga i Stockholm nu råda bot på genom kampanjen Reclaim the Hen. Tanken är att på olika sätt stimulera till ökad konsumtion av hönskött."

http://slowfoodhaga.se/?p=153

"Det blev nästan kö vid hönsbordet och alla besökare bekräftade att hönan är saknad. Många delade med sig av matminnen och recept från hela världens kök. En matbutiksföreståndare berättade att hönan ersattes av kyckling i de flesta matbutiker under 90-talet. Han ville gärna vara med i vår kampanj och se till att hönan kommer tillbaka i matbutikerna. Slow Food Haga utmanar nu matbutiker och restauranger att vara med."


Alla hönor är gamla, annars är de kycklingar. ;)


Men hur god mycket och god mat kan man räkna med för 1500:-/mån?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206916 Oops, jag glömde. Det intressanta är ju vad de tjänar innan avdrag för kost och logi och skatt. Då kan man jämföra deras lön med andra plantörers.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206926
T24X4 skrev:
Ersättningen per planta innan skatt och övriga avdrag var 35 öre


För att få en lön på 18 500:- före skatt så måste dom sätta 5,5 planta i minuten eller 1 var 10:onde sekund. Om man jobbar 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan och totalt 20 arbetsdagar. Vid 23 dagar så har dom hela 12.5 sekund per planta. Är det möjligt att få ner en planta på den tiden med kvalité?


Det är helt möjligt... De som är erfarna (jobbat minst 1 säsong) sätter minst runt 500plantor i timmen vid bra förhållanden, (dvs låg stenighet, tydliga ränder, ej mer än 300 meter gångväg) då sitter helt klart över 95% av plantorna perfekt.

Det är ju dock sällan man har möjlighet att plantera 8h i sträck, många ggr måste man exempelvis byta hygge under dagen vilket tar sin tid.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Husqy346  
#206942 Siffran 1,73 har du förmodligen läs på Flashback, skrivet av nån som tydligen inte har koll eller har en aning om vilken sorts plantering det gäller.
Samma sak gäller för ersättning på 1Kr per planta för plantören, finns ingen som betalar ut den ersättningen.[/quote]
Det där är bara bevis på att man inte vet vad man kan få för att plantera. Jag hade 1,20:- sek per planta på barrot jag planterade för en som tar skogsuppdrag . Holmen var det som skogsägaren hade anlitat.Detta var för två sommrar sedan.
Dock så tyckte fruns styvpappa att det jag hade va snålt för de har samma peng på täckrot och 1,50 sek på barot när de sätter på uppdrag till skidföreningen

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206946 Siffrorna som framförs, är det vad skogsägaren betalar till planteringentreprenöre (inlusive moms?), eller är det vad plantörern får i ersättning som lön (tillkommer arbetsgivaravgifter, administration, vinst) etc?

Och vilka sorters plantor och var i Sverige?

Jag vill minnas att jag betalade över 2 kr/planta till företaget som satte mina stora barrötter. Jag tror inte plantörerna fick så mycket per planta i lön.
Senast redigerad av Mangan fre 25 jan 2013, 08:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

mashun02  
#206947
Mangan skrev:Siffrorna som framförs, är det vad skogsägaren betalar till planteringentreprenöre (inlusive moms?), eller är det vat lpantörern får i ersättning som lön (tillkommer arbetsgivaravgifter, administration, vinst) etc?

Ovh vilka sorters plantor och vad i Sverige?

Jag vill minnas att jag betalade över 2 kr/planta till företaget som satte mina stora barrötter. Jag tror inte plantörerna fick så mycket per planta i lön.


Hälften är nog plantan dvs 1 kr

Hälften är till planteringsföretaget

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).