Skogsarbete

Uppdrag granskning om plantering i kväll

219 inlägg 99807 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208481 Senast diskuteras här något annat än vad tråden skapades för, om än av betydelse.

En entreprenör med skördare, skotare, redskapsvagn, personalbilar kuskar runt med kapital som ofta är större än fastigheten den står på.
Denna grupp kan drabbas av sådant som Södras plötsliga nästan totala uppsägningar.
En månads stillestånd för dessa, när det kommer plötsligt, är så tungt att det kan innebära affärsnedläggning.

Dessutom bedöms de av skogsägare som ibland har minst sagt ofullständig kunskap, men ändå anser sig ha rätt att påstå....

Skogsägare har givetvis också stor osäkerhet, när konjunktur ändras, köpare kommer på obestånd eller entreprenörer och inköpare som gör undermåliga jobb.
Spekulation är också något som är vanligt bland skogsägare. Dessa ger sig in i "leken" på eget ansvar.
Skogsägare tittar ibland på sin inkomst från eget arbete och har utrustning och kunnande som har långt kvar till god funktion. Dessa måste göra sin bedömning av prestation efter sina förutsättningar.

Alla bör inse att den som tittar på entreprenörens situation bör beakta att det enbart är arbete som genererar inkomst. Dessutom måste energi och intresse laddas upp varje dygn.
Den "kraften" bör alla inse att de bör hjälpa till med. Vad blir följden om misskreditering stup i ett framförs?
Se också vad som är gemensamt och utnyttja eller motarbeta detta, men utan att hacka sönder varandra.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208491 Om man inte inser att all affärsverksamhet är spekulation, och att både entreprenörer, skogsägare och sågverksföretag ger sig in i leken på eget ansvar, då har man en ganska stor kunskapslucka..........

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Anteplante  
#208492 Nu var ju min mening att visa vad som är mer riskfyllt, allt annat lika. Tycker mina argument är ganska övertygande. Sen om det är lättare att överleva på att enbart köpa skogsfastigheter eller skogsmaskiner det är en annan sak. Ska man bara leva på skogen tror jag är svårt. Eftersom det finns stordriftsfördelar krävs det mycket resurser för att komma in och konkurrera.

För övrigt skulle jag nog säga att många av de risker som också påverkar skogsägarna också påverkar maskinägarna. Som jag skrev förut, ökad efterfrågan är bra för alla i branschen. Går priset på virke ner vill ingen sälja, och då får alla det jobbigt.

Min avsikt med mitt första inlägg var att belysa att entreprenörer i skogen i allmänhet är pressade. Det beror på den struktur branschen har. Självklart är den privata skogsägare som ska leva på skogen också pressad.

Men det jag framför allt motsätter mig är att entreprenörer i praktiken fungerar som anställda. Det är dit jag vill komma och det var därför jag skrev inlägget här. Det bäddar för utnyttjande av människor.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208493
Anteplante skrev:Men det jag framför allt motsätter mig är att entreprenörer i praktiken fungerar som anställda. Det är dit jag vill komma och det var därför jag skrev inlägget här. Det bäddar för utnyttjande av människor.


Visst finns det entreprenörer som hellre är anställda och tänker på sig själv som en anställd som bara betalar in sin egna skatter. Däremot tror jag inte det gäller generellt, utan de allra flesta har mer än en kund, och begriper att det är ett företag som drivs på samma villkor som andra småföretag.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Anteplante  
#208495 De flesta har en kund.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Anteplante  
#208497 Kanske två, men det handlar inte om hur de ser sig själva eller om de begriper att det är ett litet företag. Det handlar återigen om hur det fungerar i praktiken och vad det kan medföra. Det handlar om ansvar, om utnyttjande och om rättigheter och hur det ska fördelas på alla aktörer.

Tycker jag klargjort vad jag menar.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Herr Krånglin  
#208499 Ingen har kommit hem till markägare/entrepenör med revolver och hotat dem att nu köper maskin/skog .
Utan de har suttit och räknat och spekulerat och bestämt sig för ge sig in i leken.
Det är dåligt att äga maskiner säger de men efter 3-5 står det en ny blank maskin i skogen.
Som många förut har skrivit så länge folk kör maskiner och säljer virke för billigt kommer det fortsätta.
Att det är dåligt i skogen gör inte att man kan behandla folk som skogsnicke har gjort.!!!

Tycker man att det är rätt sätt så ska man fan ha ett plantrör inkört på tvären i röven

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208510 Jag varken anklagar eller försvarar skogsnicke, så vet ni det.

Anteplante skrev:Kanske två, men det handlar inte om hur de ser sig själva eller om de begriper att det är ett litet företag. Det handlar återigen om hur det fungerar i praktiken och vad det kan medföra. Det handlar om ansvar, om utnyttjande och om rättigheter och hur det ska fördelas på alla aktörer.

Tycker jag klargjort vad jag menar.


Alla aktörer har lika stor ansvar och rättigheter menar jag, vi är alla företagare.

Det handlar VÄLDIGT MYCKET om hur entreprenörer ser på sig själva, och kanske framför allt hur du ser på entreprenörer. Hur många har bara en kund?

Vilket ansvar och rättigheter tycker du de olika företagan skall ha, och vem utnyttjar vem? Den som köper eller säljer? De framgår inte så klart.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208511
Herr Krånglin skrev:Utan de har suttit och räknat och spekulerat och bestämt sig för ge sig in i leken.


Just så! Vi har själv ansvar för att våra företag går bra.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208513
Herr Krånglin skrev:Det är dåligt att äga maskiner säger de men efter 3-5 står det en ny blank maskin i skogen.
Jag pekar på några tänkbara ställningstagande.
Bolag säger med övertygelse, att du som bor på rätt ställe och har bra folk, bör byta upp dig till ny maskin som har GPS, insändningsmöjlighet av produktion, kalibreringsuppgifter, pri-filer etc. Då har du säkert jobb.
Dessa entreprenörer går inte fria från hot som Södra gjorde före jul.

Entreprenörer tolkarsituationen så här, att nu är det så dåligt att många skördargrupper slutar att köra. Då blir det bättre för oss som är kvar.

Efter 5 år är maskinen tämligen slut. Något drastiskt måste göras.

Det är säkert timmar av fundering bakom innan det tas kontakt med bank och beslut.

Det är också banker som gör tillvaron orolig för entreprenörer nu.

Ni som har lösning må bidra med den!

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208524 Lösningen är att entreprenörerna funderar själva över om det är lönt att fortsätta på de villkor man har och kan gissa till om framtiden. Och stå för sitt egna val.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Skogshuggarninorr35  
#208528 [quote="Mangan"]Lösningen är att entreprenörerna funderar själva över om det är lönt att fortsätta på de villkor man har och kan gissa till om framtiden. Och stå för sitt egna val.[/quote

Det är ju det dom måste göra har du inte förstått såpass?
Har du en gång börjat med skogsmaskiner så är det svårt att bara sluta.
Det är billigare att betala lån och amorteringar på maskinerna än att få reparera, och efter några år så kan det bli stora repkostnader som snabbt landar på flera hundra tusen.
När du då reparerat måste du köra in först den kalkylerade timkostnaden plus repkostnaden, och hur lätt tror du det är?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Anteplante  
#208529
Ni som har lösning må bidra med den!


Acceptera villkoren eller göra något annat. Var beredd på hot, osäkerhet, många timmar, anställda som börjar och slutar, låg lön, dyra reservdelar, dyra maskiner osv. Men samtidigt ett sjukt roligt jobb! Vad överväger?

Så känns det spontant.

Mina funderingar på vad som jag skulle vilja prova

Köp billig maskin!! (bättre begagnad kanske?)
Kör enkelskift och spara på maskinen!
Acceptera inte att köra i för grov skog!!!!
Planera!
Älska att skruva!
Var ekonomisk!
Dra ner arbetsvarvet!
Dra ner hydrauliken!
Ställ ner kranhastigheten!
Satsa på att hålla en lagom, jämn, takt
Hetsa inte! Det är flytet och långsiktighet som gäller.
Följ upp verksamheten NOGA!
Kolla så prislistan är rättvis!

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208531
Skogshuggarninorr35 skrev:
Mangan skrev:Lösningen är att entreprenörerna funderar själva över om det är lönt att fortsätta på de villkor man har och kan gissa till om framtiden. Och stå för sitt egna val.


Det är ju det dom måste göra har du inte förstått såpass?


Annars hade jag väl inte skrivit det? ;)

Har du en gång börjat med skogsmaskiner så är det svårt att bara sluta.
Det är billigare att betala lån och amorteringar på maskinerna än att få reparera, och efter några år så kan det bli stora repkostnader som snabbt landar på flera hundra tusen.
När du då reparerat måste du köra in först den kalkylerade timkostnaden plus repkostnaden, och hur lätt tror du det är?

När maskinen är slut, så köper man ingen ny. Så varje 5:e år eller så är valet enkelt. jag har hört att man kan sälja begagnade maskiner innan de är helt slut också. :-)
Om maskinen inte är avbetald och förräntad när den är slut, så har man gått back och det är ändå lika bra att lägg av innan man går mer back. Eller om man ev. tror att i framtiden, då jävlar, då kommer man att tjäna grova pengar. Då står man för det antagandet.

Skall man vänta med att köra in rep-kostnader för den gamla maskinen tills den är gammal, ja då gräver man sin egen, företagsekonomiska, grav. Hur räknar entreprenörerna egentligen, att det går precis runt när maskinen är ny och allt funkar och ingen blir sjuk? Ja, då väljer man att tro på det, och då får man stå för det.
Senast redigerad av Mangan tor 31 jan 2013, 14:33, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208532
Anteplante skrev:Acceptera villkoren eller göra något annat. Var beredd på hot, osäkerhet, många timmar, anställda som börjar och slutar, låg lön, dyra reservdelar, dyra maskiner osv. Men samtidigt ett sjukt roligt jobb! Vad överväger?


Ungefär samma anledning som jag har skog. Förutom det att jag inte har råd att ha anställda eller dyra maskiner. ;) Men det är roligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).