Skogsarbete

Uppdrag granskning om plantering i kväll

219 inlägg 100308 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207018
Husqy346 skrev:Nu har jag sett programmet och jag kan säga som så att en svensk kan också bli upplurade enligt samma mönster som de från kamerun har blivit.

Jag har planterat åt två olika uppdragsgivare på samma ort det är två bröder men under olika företag. Båda har lovat stort att man ska tjäna drygt ***** i månaden. Vist det låter bra.
Men för att uppnå dessa fantastiska resultat för att förtjäna denna högt utlovade månadslön, så krävs det mycket till för att klara av ett planteringsjobb.
*Du ska helst va smal som en pinne, jag är ganska kraftig själv
*Ha kondition för två.
*Ett jävulusigt psyke du får inte bli avtrubbad vid regniga dagar mm för regna gör det under en planterings sässong.
Du ska kunna acceptera att rasterna uteblir. Många av de i laget som jag arbetade med åt knappt nått på en hel arbetsdag.Och de satte ner ca 1000 Barrotplantor på en dag.
*För att inte arbetsgivaren ska förlora pengar ska du nästan även jobba fast man känner sig sjuk. En av mina a g ansåg sig att den anställde blev skyldig honom pengar om man var hemma och var sjuk.
*Räkna med att anbud på en plantering oftast går till så här. Den som kan erbjuda den lägsta planteringkostnaden på uppdraget får det också.
Vilket kan ge jättedåliga hyggen.
Jag har både planterat där det har varit högt gräs ,rena kärr samt massor med ris på hyggena eller sten i marken. vilket gör att att antal plantor som man kunde ha satt ner på en dag kanske halveras.Även höga buskar där över ett hektar gick bort.
Även upplagsplatsen där plantorna lastas av, har stor betydelse. All tid som man får gå bort i tomme är stor tidsspilan .
När en arbetgivare ser att kapasatieten sänks då börjar också arbetsgivaren tappa pengar och då är det väldigt lätt att det ställs krav på den anställde att ta accordlön, för då blir det mera upp till var o en vad den slutgilltiga månadslönen hamnar på.
Man kan även få räkna med att få hålla med egna arbetskläder båda regnkläder och dugliga skor mm.
Eftersom det finns en klausul i avtalet att det ända som krävs är skyddshandskar samt tvål och vatten.
Den ena uppdragsgivaren sade på af s rekryteringsmöte att plantera kunde man göra i gymnastikskor , Tjena.
Sedan en grej till se alltid till att arbetsgivaren håller med utrustning som är o gottskick .
Slöa verktyg gör att man blir fortare trött och inte presterar lika bra.

På frågan vart jag bor så är det i katrineholms trakten .
De jag har planterat åt har gjort det för holmens regi .

Jag har både planterat på fast månadslön + accord över ett vist antal plantor åt den ena uppdragsgivaren den andra på rent accord.
Den sista gick jag plus minus noll på då jag körde med egen bil o jättelånga resor 16 mil om dagen samt dåliga hyggen.
Det skulle sättas 18000 plant jag fick ner 14000.
Så då är inte 1,20 per planta speciellt mycket att tjäna in .
Jag ska inte jobba med att plantera skog iaf för numera får jag tag i bättre jobb änn så för mindre slit.


Det är ju dock helt olika storlekar på plantor som sätts i katrinehom jämfört med norra norrland. Anser inte att man kan jämföra priserna med södra Sverige.

Smal som en pinne håller jag inte alls med om, haft många som varit kraftigt byggda och de har varit minst lika bra som de smala. Kondition måste man ju givetvis ha samt att man har ett bra psyke, då jobbet är monotont.

Om du använde egen bil har du rätt till milersättning på drygt 32 kr/milen (lite osäker exakt vad den ligger på), samt eventuell färdtidsersättning...

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Husqy346  
#207024 Oki bara där ser man ju då hur lätt en ag kan lura en. Arbetsledaren menade på att de 1,20 sek skulle räcka till bensinen med .
Dock fick jag 2000:- i bensinersättning men hade köpt soppa för minst 5 tkr .
Och föresten den där reseersättningen är inte mycket att hurra för.
Den andra brodern tog på sig hjälpplantering i lindesberg. Vi fick en fast reseersättning på en 100 lapp om dagen.Lindesberg ligger ca 14 mil från startorten.
06.00 åkte vi från hans gård vi var tillbaka där igen 17.30 på kvällen det ob tilläget som det i prinsip blev, var ju inte stort, dock fick vi det svart samt vi åkte över en månad så det blev 3000 :- rakt ner i fickan

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

mashun02  
#207039
Husqy346 skrev:Oki bara där ser man ju då hur lätt en ag kan lura en. Arbetsledaren menade på att de 1,20 sek skulle räcka till bensinen med .
Dock fick jag 2000:- i bensinersättning men hade köpt soppa för minst 5 tkr .
Och föresten den där reseersättningen är inte mycket att hurra för.
Den andra brodern tog på sig hjälpplantering i lindesberg. Vi fick en fast reseersättning på en 100 lapp om dagen.Lindesberg ligger ca 14 mil från startorten.
06.00 åkte vi från hans gård vi var tillbaka där igen 17.30 på kvällen det ob tilläget som det i prinsip blev, var ju inte stort, dock fick vi det svart samt vi åkte över en månad så det blev 3000 :- rakt ner i fickan



Känns på texten som att du kände dig lurad och utnyttjad!
Men varför kontaktade du inte facket?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Husqy346  
#207054 Anledningen när jag gjorde det sista jobbet så var jag företagare och då var jag ej längre me i GS, men jobbade på A skatt då GS inte tillåter skogsentreprenörer att anställa planterare på f skatt.

Hos den andra var det så att dög det inte så var det bara att sluta. Och ta dit facket kändes inte som att man ville, då jag kunde hamna ute i arbetslöshet igen i vissa fall är det bättre att ha lite helvete än inget jobb alls.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Skogshuggarninorr35  
Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Skogshuggarninorr35  
#207084 Är det som det står där så har dom stora avbrutit sitt samarbete, och det är ju positivt.
Nu väntar bara att se vem han får jobb åt framöver

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207085 Det jag tycker är mest märkvärdigt i denna debatt är att det inte varit ett enda ord om utländska bemanningsföretag. Givetvis är det mer komplicerat att få fram uppgifter från företag där det finns underentreprenörer i flera led.

T ex Skogsbolag - Entreprenör(pefc) - underentreprenör (pefc) - underentreprenör...

Är ju betydligt enklare att få fram uppgifter om ett svenskt ab utan underentreprenörer, som anställer sina anställda där alla talar flytande engelska...




Sedan är det mycket snack om att arbetslösa svenskar/skolungdomar borde jobba i skogen. Vilket är helt förståligt. Saken är att de är väldigt få svenskar som söker jobben. Vissa söker bara jobbet för att de blir tvugna att söka pga arbetsförmedlingen.

Har själv ute en annons på amf, över 75% av de sökande kommer ej från Sverige. De som söker från Sverige har sällan några erfarenheter av skogsjobb jämfört med sökande från ryssland, estland, lettland, lituaen, polen, tyskland, rumänien osv....
Är väl mest därför det tyvärr blir färre svenskar som jobbar inom skogen.

Det är ju ett ytterst allvarligt problem. Branschen i stort har problem att hitta rätt arbetskraft, vissa branchorganistationer försöker sig på olika sätt att få in fler svenskar i skogen. Tyvärr har de glömt bort oss skogsvårdsentreprenörer och satsar allt sitt krut på skogsmaskinsentreprenörer.

I och med nya certifieringskrav minskar möjligheten att anställa svenskar radikalt, ( t ex i skogsröjjning) Att få lov att betala en utbildning för drygt 10 000 kr för en person (nästa år kommer möjligtvis kostnaden att ligga på 15 000kr, beroende på hur afs nya riktlinjer tolkas)

Även nyutbildade jägmästare (4,5år!?), skogsmästare har inte rätt utbildning för att få jobba som arbetsledare i planteringen eller som skogsröjjare.

Eftersom all skogsvård är säsongsbetonat så är risken stor att de man har kostat på dyra utbildningar hittar andra jobb under vintern och därmed ej kommer tillbaka till nästa säsong.

Blev lite rörigt det här men om man anställer folk från länder som har en betydligt lägre lönenivå så även om de hittar jobb där under vintern så är möjligheten att de kommer tillbaka nästa säsong avsevärt högre, jämfört med svensk arbetskraft. I skogsvårdsbranschen som i så många andra branscher vill man ha en så låg personalomsättning som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207088 @Skogsgotte
Får ni anlita underentreprenörer?

Här är det helt stopp på det, iaf hos StoraEnso. Alla som jobbar åt mig måste vara anställda direkt av mig och jag måste såklart lyda under kollektivavtalet.

Det är ju ett väldigt lätt sätt att få bort de svårkontrollerade utländska underentreprenörerna.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#207089 Vet att Holmen, region övik ej kommer att anlita entreprenörer som har underentreprenörer från och med i år. Vet dock ej hur det ser ut hos resterande skogsbolag, skogsägarföreningar.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Skogstattare  
#207227 Holmen-Norsjö kommer att göra likadant enligt tidigare möte med dom.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

axwell  
#207244 Är det någon som på fullt allvar tror att skogsjättarna hade några planer på att ändra sin aktiva policy före det inträffade mediadrevet ?
Underförstått; både Holmen och SCA kände till Nickes konflikt med personerna från Kamerun.

Återstår att se hur det blir i praktiken, någon lär väl ta över glappet med nytt firmanamn och Holmen och SCA som "seriösa" kunder.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Svartbäcken  
#207275 Holmen och SCA sa att dom var nöjda med kvaliten på planteringen. Men jag har svårt att tänka mig att dom kan vara nöjda med hanteringen av planten i filmen. Är väl inget att rekommendera att klämma in kassetter på varandra i mesen. Kommer ihåg när jag planterade åt en underentreprenör åt SCA för ca 15-16 år sedan. Då fick man absolut inte stapla lådorna på varandra i mesen. Men man ville ju ändå ha med så mycket plant som möjligt, så man tog istället 2 kassetter till i varsin hand med hjälp av lång och ringfinger. Men man fick ju offra en planta i varje kasett förståss :P . Jag tror vi fick 28 öre plantan då.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Torgny  
#207352
Mangan skrev:
skogslasse skrev:0,2 - 0,3 kr per planta ett skämt. Bör väl åtminståne ligga runt kronan.


En krona? Hur kom du fram till det?

En plantör kanske sätter 2000 plantor om dagen (täckrrot).

De 0,28 öre som figurerar var alltså efter avdrag för kost, logi och skatt. Lägger man tillbaka skatten, så är det ca 0,36 öre/planta, dvs 720:-/dag. NU hade ju uppdrag granskning inte räkna med något värde för kost och logi, eftersom "kvaliteten var osäker" :roll: . Men en hundring om dagen får det väl vara värt. Och så skatteeffekt på det, 130:- extra.

Det blir 850:- per dag om man sätter 2000 plant. Inte blir man rik, men att kalla det slavarbete tycker jag är väl överdrivet.

(Edit: Ändrade från 28 till 23 öre per planta, och tilllbaka de fick tydligen 0,28 öre).



du skriver 0,28 öre .och 0,36 öre men du menar väl 0,28kr och 0,36 kr för annars tjänar dom bara 72 kr per dag

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Kse  
#207377
Torgny skrev:
Mangan skrev:
skogslasse skrev:0,2 - 0,3 kr per planta ett skämt. Bör väl åtminståne ligga runt kronan.


En krona? Hur kom du fram till det?

En plantör kanske sätter 2000 plantor om dagen (täckrrot).

De 0,28 öre som figurerar var alltså efter avdrag för kost, logi och skatt. Lägger man tillbaka skatten, så är det ca 0,36 öre/planta, dvs 720:-/dag. NU hade ju uppdrag granskning inte räkna med något värde för kost och logi, eftersom "kvaliteten var osäker" :roll: . Men en hundring om dagen får det väl vara värt. Och så skatteeffekt på det, 130:- extra.

Det blir 850:- per dag om man sätter 2000 plant. Inte blir man rik, men att kalla det slavarbete tycker jag är väl överdrivet.

(Edit: Ändrade från 28 till 23 öre per planta, och tilllbaka de fick tydligen 0,28 öre).



du skriver 0,28 öre .och 0,36 öre men du menar väl 0,28kr och 0,36 kr för annars tjänar dom bara 72 kr per dag

Lite onödig fråga va?
Du har ju redan räknat ut svaret, är du en sån där messersmiter eller?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Vilebo  
#207524
SkogsGotte skrev:Det jag tycker är mest märkvärdigt i denna debatt är att det inte varit ett enda ord om utländska bemanningsföretag. Givetvis är det mer komplicerat att få fram uppgifter från företag där det finns underentreprenörer i flera led.

T ex Skogsbolag - Entreprenör(pefc) - underentreprenör (pefc) - underentreprenör...

Är ju betydligt enklare att få fram uppgifter om ett svenskt AB utan underentreprenörer, som anställer sina anställda där alla talar flytande engelska...



Användningen av underentreprenörer är reglerad i PEFC-standarden. Mer än två underentreprenörer är inte tillågna, utan särskild överenskommelse med uppdragsgivaren.
Problemet med kedjor av underentreprenörer identifierades tidigt, varför det reglerades vid senaste standardrevisionen.
Samma sak med möjligheterna att kolla ekonomin. För svenska företag är det inget problem. Boksluten är offentliga. Det finns dock länder där dessa är sekretessbelagda. Men de certifierade förbinder sig också att visa upp sina bokslut, om uppdragsgivaren frågar.
Dessutom gäller att en certifierad avverkningsorganisation skall anlita certifierade underentreprenörer. Där verkar det ha brustit i detta fallet.

Utbildningskraven är lika för alla som arbetar i skogsbruket, oavsett nationalitet. Det är ett problem, som påtalas, att det brister i de Svenska grundutbildningarna. Gäller inte minst högskolan, där eleverna inte får den utbildningen arbetsgivarna kräver.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).