Skogsröjning

Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

21 inlägg 31999 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

laserfinder.se  
#98039 Hej!

Har läst en hel del i trådarna men måste ändå ställa frågan:

Jag behöver en kraftig röjare, dels för att snygga upp runt vägar, ta bort asp-rotskott, men också till riktig röjning. Jag har tänkt mig en proffsmodell eftersom jag vill ha en såg som startar och håller i år efter år - och varit inne på Husqvarna, men fler och fler verkar vikta över mot Stihl, bland annat flera handlare som tidigare alltid rekommenderat Husqvarna.

Beror det på att de får bättre avans på Stihl, eller är de helt enkelt lika bra som Husqvarna? Vart får man mest för pengarna, Stihl eller Husqvarna, då mätt både i kraft/krona, men också sett på lite sikt...?

Tacksam för svar!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

Elias  
#98047 Jag tror egentligen att det är hugget som stucket vilken du väljer. Antingen stihl 480 eller husqvarna 345 verkar passa dina behov. Oftast så behöver man inte gå på den största modellen 550 eller 355 om man bara röjer på hobbybasis


En del verkar föredra husqvarnan och de fördelar jag kan se är tumgas och bättre sele, jag har själv stihl sele och den duger gott för de dussintals timmar jag har röjt i år.
Stihlen är att den är billigare i inköp, cirkus 1200:- billigare än husqvarna. Har pekfingergas som jag själv inte tycker är lika avslappnat men det är mest troligt personlig smak.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98054 Har en husqvarna 345 och måste s'ga att den funkar bra i allt från underröjning till klen röjning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98066 Sverige lär vara det enda landet i världen där Stihl är billigare än Husqvarna, troligtvis för att detta är Husqvarnas hemmamarknad.

Själv kör jag med en Stihl 480 med Baggens sele och den kombon funkar bra hittills, så när på att krokarna slits ut. Jag är redan inne på den andra kroken efter totalt ca 60 tankar... 😡

Jag tror att närhet och god relation till en kunnig reparatör är viktigare än märket. Glöm heller inte att Husqvarna och Jonsered är precis samma maskin inunder plastskalet.

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98079 Bjuder gärna min Stihl på de extra dropparna. Om det nu inte bara är att tanken är mindre. Är helnöjd med min Stihl 480 men selen är skit. Nästa köp blir en 345 till klenare röjning och för att få en riktig sele till.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

Valmet860  
#98090 Håller med om att stihl selen är dålig, jag är rätt så lång det kan kanske bero på det, men belastningen blir sne över ryggen och magen.

En gammal baggen sele är skönare men husqvarnas sele som finns idag är nog den bästa.

Annars så vibrerar våran Stihl 550 mer än den 15 år gammla husqvarnan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

Fröjerum Forest  
#98113 Har båda märkena på flaket men kör stihl nu, 480:n är en kanon såg förutom selen som är skräp. Billigare underhållskonto
på stihl, dock för liten tank i mitt tycke!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

masterchief  
#98118 Stihl håller betydligt bättre enligt min mening med...
Hva 345 har en akilleshäl, riggrören som blir som bananer om man kör mycket hassel...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

laserfinder.se  
#98301 Tackar för alla synpunkter - det är fortfarande svårt att välja, men jag ska kolla igen vad närmsta handlare har och rekommenderar osv.

Att Husqvarna och Jonsered är samma sak under plasten, stämmer det verkligen fortfarande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98311 Stihl tycker jag gör bra röjsågar. Stihl 480 är favoriten av dessa.

Stihl är minsta lika bra som Husqvarna. :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98395 HVA 345 är lättare och smidigare med sitt smala, böjda styre. Bra i vissa terrängtyper.
Jag kör med:
Hva 345- lätt, smidig i klent.
Stihl 480 lång- bra i underröjning, går mest som trimmer..
Hva 355- favorit som klarar allt.
Hva 535- förhoppningsvis en vintersåg( lätt att fastna med snöskor i korta stubbar)

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

devert  
#98724 Kanske går lite off topic nu men, men...

Vad tycker ni om dom nya Husqvarna/Jonsered -sågarna? Min erfarenhet är att dom krånglar bra mycket mer än en gammal 252rx. Sen har jag märkt att det är ganska lätt att böja stången rejält på dom nya sågarna om man får kast in i ett annat träd, det har jag aldrig hört talas om med 252:an. Dyrt att byta också...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

Nonkan  
#99274
devert skrev:Kanske går lite off topic nu men, men...

Vad tycker ni om dom nya Husqvarna/Jonsered -sågarna? Min erfarenhet är att dom krånglar bra mycket mer än en gammal 252rx. Sen har jag märkt att det är ganska lätt att böja stången rejält på dom nya sågarna om man får kast in i ett annat träd, det har jag aldrig hört talas om med 252:an. Dyrt att byta också...


Om du menar HVA 355 och motsvarande Jonsered (2255?) så har det varit lite krångel ja. Barnsjukdomar och det är inget ovanligt eftersom Sverige är första land för de flesta av Husqvarnas produkter.

De senaste rören är förstärkta, men inte i produktion utan som reservdel. Kopplingshuset är förstärkt så de håller mycket bättre nu.

Mycket av problemen med att rören böjs är användarrelaterat. Den nya motorn har högre vridmoment, så den är inte lika förlåtande som 252 om man kör fast eller får stora kast. Visst skulle det gå att göra röret ännu stadigare, men då blir vikten högre. De som drabbas mest av böjda rör är de som röjt väldigt intensivt och aggresivt med 252, typ olska/tjeckiska röjarlag på ackord.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

BM 35  
#99332 Köp en Stihl fs480 med lång rör och grässtyre vilken såg du får då kan användas till allt.

Och håller gör den bara att tanka och köra kan vara lite törstig då den är ny men sen du kört in den så kan du köra hårt i 45min på en tank,,Att selen är dålig är en smaksak jag gillar den och jag röjer yrkesmässigt,,

Finns ju en ny Stihl sele som är bättre men då håller inte krokarna på den något som Stihl borde få till tycker jag

Nä köp en Stihl så blir du nöjd garanterat finns inget alternativ

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

BM 35  
#99336 Att Hva och Jonsered är samma produkt bara färg och kåpor som skiljer dem åt
Annat var det förr var dom olik men inte längre,, Gammla Jonsereds motorsågar var ju som en kartong med hantag fyrkantig och klumpig gämfört med Hva som var smäcker och lätthanterlig

Nu är dom lika i utformning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).