Skogsröjning

Val av stam

8 inlägg 4810 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av stam

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92350 Jag är nyfiken på hur ni resonerar när ni röjer, om vad som skall lämnas och vad som skall sparas. I många fall är det kanske inte så mycket att snacka om, en 3 meters gran med lite björksly runt om .

Men om det står en tall, en gran och en björk som är dryga 2 meter brediv varandra? Är det hur marken är, eller tar ni bort allt som älgarna ändå förstör eller lämnar ni helt enkelt det som ser högst ut just nu?

Jag har lite torr mark där granarna ser bra trötta ut, men om de har kommit upp i den höjden och tall/björk är jämshöga, vad skall man satsa på då?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av stam

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92353 Jag skulle satsa på tallen i det sista fallet, men det kanske beror på att älgarna inte är så hungriga (många?) hos mig. Jag har två hektar med delvis planterad gran och delvis självsådd tall som skall röjas om något år och jag planerar att satsa på tall med lite björkinblandning där marken verkar passa, annars får granen vara kvar. Tror på global uppvärmning i framtiden så då får granen styka på foten :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Val av stam

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92491 Det beror i första hand på boniteten, vilken sorts mark det är.
Sen betestrycket, blir 90% av tallarna uppätna så är det ju ingen vits att spara den om du har likvärdiga individer av gran, tall och björk på samma mark, vilket ifs är rätt osannolikt!

Vill du ta ut ved eller om det är det finns sparsamt med björk på trakten så sparar du björken.

På torr mark trivs tallen bäst.

Avatar Fallback

Re: Val av stam

hawk  
#92492 Röj inte ned det som älgarna ändå betar, alltså om du har x tall som är betade av älg låt då dessa vara kvar. Älgen betar hellre på dessa en gång till (nästa år med nya skott) än tar sig an en ny tall.

Avatar Fallback

Re: Val av stam

axwell  
#92505 Hur ser de vuxna träden ut, är det gran eller tall som har gett den bästa kvaliteten? Mina marker ger inte tallar som för tankar till pelarsalar, men 10 km inåt landet finns det sådana tallskogar.
Därför prioriterar jag gran men sparar många björkar av tre skäl, granbarkborren föredrar ren granskog, rottickan får det jobbigt att sprida sig mellan granarna, björk ger mycket större volymtillväxt än gran den första halvan av granens omloppstid, den ger dig bonusförtjänst i form av ved/björktimmer efter halva tiden.
Spara betade tallar om det inte stör utrymmet för gran/björk.

Användarvisningsbild

Re: Val av stam

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92507 Jag har börjat att målmedvetet spara björk, även de lite mindre, där kan en och annan tall få stryka på foten. Tror att vädret fortsätter blir blötare plus att ved kommer bli riktigt lönsamt om en sisådär 10 år. Dessutom kan en bra förekomst av björk ge "andra värden" på skogen framöver tror jag, typ upplevelser för stadsfolk och såna. Höjer nog värdet på fastigheten.

Sen tror jag på dem som spår att massatillverkningen kommer flytta från norra Europa till typ Brasilien med flera länder söderöver. Alltså fintimmer med riktigt hög kvalitet och ved är vad jag satsar på med min lilla skog, men den får gärna vara lönsam långsiktigt ändå. Det heter väl "liten men naggande god" eller hur :lol:

Avatar Fallback

Re: Val av stam

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92592 Jag röjer iofs inte så mycket,men när jag gallrar och markägaren inte har speciella önskemål.
Brukar först å främst(givetvis) leta efter skador och kvalitetsfel och i andra hand hur kronorna ser ut och hur det passar in i beståndet och sen oxå att man får ett någorlunda jämt förband.
Trädslagsmässigt brukar man väll gernerellt säga att man lämnar lite mer björk där det är fuktigt och gynnar tallen där det är "torrare kullar".
Jag gynnar iofs gärna tallen i allmänhet om det är acceptabel kvalitet och lämplig mark eller om det är väldigt lite tall i beståndet i övrigt(=monokultur med gran så sparar jag gärna dom enstaka tallar och björkar som finns). Man vet ju hur svårt det är att få upp tall med dagens betningstryck och tallen sägs ju bli bristvara i framtiden,borde ju prismässigt vara till tallens fördel i framtiden då. Även rötbenägenheten på granen i aktuella området bör man ju tänka på tycker jag(lättare i gallring än röjning iofs)

Men i fallet i just din fråga,om man skulle röja fram tallen,hade det kanske varit lämpligt att vänta något år med röjningen om möjligt ?(älgsäker höjd?) för står det andra trädslag tätt intill så är det väll svårare för älgen att komma åt samt att den hungriga älgen förhoppningvis betar på bistammarna ist för huvudstammarna. En viktig sak som någon nämde tidigare är ju att det är viktigt att lämna betade stammar för att älgen gärna betar på dom igen.

Avatar Fallback

Re: Val av stam

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92594 Kanske skulle skriva någor om björk oxå. Andelen björk som man lämnar beror väll lite på marken och beståndets förutsättningar,certifiering,ev.framtida vedhuggningsbehov och estetiska och biologiska värden(mångfald).
En del säger ju att det även blir lite gödslingseffekt av att ha lite björk i beståndet,kan nog i vissa fall vara så kanske?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).