Skogsröjning

Små granstubbar sprider också röta

35 inlägg 14746 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Små granstubbar sprider också röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77171 http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5 ... 5%20r%F6ta

Jag vet at vi diskuterade detta för något år sedan, och det verkar som att förröja på sommaren är en dålig idé. Hur gör man med granpantering i 3-meters höjden med 3-4cm bhd?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Små granstubbar sprider också röta

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77179 Det blir väl till att röja på vintern nu med dessa nya uppgifter. Eller behandla även alla röjstubbar på sommaren :surp:

Vi har haft 7-8cm som gräns tidigare.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

massa-ved  
#77190 7 cm gränsen är väl mer för barkborrens skull brukar ju talas om att man ska såga av en bit på det som är gövre
för att det ska torka snabbare. Om ett litet träd kan bli smittat borde de väl också kunna smitta andra.

Användarvisningsbild

Re: Små granstubbar sprider också röta

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77194 Hoppsan, ibland är det verkligen kortslutning uppe i hjärnkontoret, får skylla på att det är fredag :wink:

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

axwell  
#77196 Gör som vanligt, lämna kvar en hel del björk, då får rottickan svårare att sprida sig i hela beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Små granstubbar sprider också röta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77221 Att små granstubbar skulle vara immuna mot rotröta och inte kunna föra smittan vidare faller på sin egen orimlighet.

Så den intressanta frågan för oss aktiva skogsbrukare är om det finns någon effektiv behandlingsutrustning att montera på röjsågen. Några länkar till en sådan utrustning?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

axwell  
#77258
Niking skrev:om det finns någon effektiv behandlingsutrustning


Vare sig det finns eller ej så är det en lysande idé. Den dagen all skepsis mot högröjning med tex motorgrensåg eller Husqvarnas midjeröjare, är övervunnen så kan man troligen blanda kemikalien i kedjeoljan. Många flugor i samma smäll då jag har för mig att risken minskar ju längre från basen kapstället sitter, eller?? Om det gäller för grenar så bör det väl vara positivt här också.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

massa-ved  
#77276 Det där låter intressant problemet med rotröta finns ju även när man gallrar manuellt.
Så om det fanns nått att blanda i kedjeoljan vore suveränt.

Användarvisningsbild

Re: Små granstubbar sprider också röta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77282 Om jag inte missminner mer så blandas väl permamentsvamp med vatten. Även Arborol ska ju blandas med vatten. Således borde det gå att blanda Arborol, pergamentsvamp och vatten i lämpliga proportioner och därmed slå två flugor i en smäll?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Små granstubbar sprider också röta

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77284 Men hur mycket av svampen fastnar då på stubben? Skulle tro att det mesta följer med spånet ut och blir till ingen nytta, lite dumt kanske med tanke på vad Rotstop kostar.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77286 Det måste vara lättare att ha en handspruta i bältet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

massa-ved  
#77296 Risken är väl som th skriver, handspruta borde funka men lätt att glömma. Håller man på och gallrar och så är det ett par småpinnar som mangans kompisar ha stångat barken av så är det till 99,78% säkerhet att det är röta i dem och j...gt lätt att glömma spraya.
Nån annan liten smart lösning???

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77306 Man får väl gå över till gamla tiders vinterhuggning.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77312 För länge sen så hade hag en tillsats till röjsågen som smetade Round-Up på stubben för att hindra stubbskott. Det var en dunk som hängde på sågen. En handpump på vänster handtag. En slang och ett munstycke som fästes i klingskyddet. Samtidigt som man satte an sågen så gjorde man ett pumptag.Fungerade klockrent men jag slutade med det för att det ansågs lite kontroversiellt. Grejorna var finska och märkta Enso. De tar säkert upp tillverkningen igen om det finns intresse.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77316
bengt.a skrev:Man får väl gå över till gamla tiders vinterhuggning.


Och vad skall man göra de andra 11 månaderna om året? :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).