Allt jag har hittat var en motorhuv till vad jag tror var en Volvo BM 462. Den var nästan helt nervuxen och jag upptäckte den inte förrän jag nästan hade kört över den.
Sen hittar man ju naturligtvis diverse torparattiraljer när man kör på gamla igenplanterade gärden, slipstenar, div rostiga verktyg, hinkar, taggtråd

,glas, dräneringsrör som aldrig blev använda, vattenbrunnar, staketstolpar osv.
Brukar fundera på vilket arbete dessa gamla torpare la ner på att rensa bort skogen och anlägga åkrar, och här sitter jag 45-50 år senare och gallrar stora granskogen bland jordkällare och rösen. Rätt var det är guppar det till lite och man kollar ner, då har man precis kört över slutfåran från sista gången skiftet plöjdes.
Jag brukar alltid bli nyfiken

, och som tur är är jobbade farfar med skördeuppskattning och han har besökt många av dessa gamla ställen i tjänsten. Brukar gå över till honom och säga att nu kör vi där och där och då kan han ofta säga vem som var siste brukaren som han vet om och dra nån historia om stället.
Roligast är när han säger att " Ja du, det var faktiskt ett rätt så stort ställe vet jag", och så visar det sig att det hela stället var på 10 ha. Inga stora skiften där inte, man kör bergsknalle upp och bergsknalle ner och rätt var det är guppar slutfåran till och är det helt platt och stenfritt på en liten fläck.