Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1027 inlägg 377590 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

axwell  
#458746
Uvskogen skrev:Jag är väldigt intresserad av det! Tack för du tänkte på mig!! ^:)^
Kanske jag kan komma förbi i samband med min Abisko-tripp i slutet av juli, om inte förr? Du bor väl i trakterna av Timrå om jag minns rätt, på vägen upp alltså.


Abiskotripp, skall du fjällvandra ?
Det var länge sedan jag läste nån blogg, om du har nämnt nåt om trippen där.

Du är välkommen när det nu blir, mer detaljerade info. får vi ta via PM så att du hittar till norra delen av Timrå kn. några km från E4.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458757
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Jag är väldigt intresserad av det! Tack för du tänkte på mig!! ^:)^
Kanske jag kan komma förbi i samband med min Abisko-tripp i slutet av juli, om inte förr? Du bor väl i trakterna av Timrå om jag minns rätt, på vägen upp alltså.


Abiskotripp, skall du fjällvandra ?
Det var länge sedan jag läste nån blogg, om du har nämnt nåt om trippen där.

Du är välkommen när det nu blir, mer detaljerade info. får vi ta via PM så att du hittar till norra delen av Timrå kn. några km från E4.

Japp! 7 dagar i fjällen där. Hör av mig när det närmar sig. [emoji3]

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Hema  
#458801
Mangan skrev:Någon som vet vad detta är för djur som bygger sånt här? Nån slags geting? Humla?

1496991939_20170605_112137.jpg



Ja, och så lite gamla markfästen såklart. Denna lyckades jag INTE såga i.

1496991939_20170605_121516.jpg

Om sådana markfästen inte sitter i sten/berg, hur får man upp dem? Går det att skruva ut dem eller är det till att gräva?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

ananders  
#458817
Hema skrev:
Mangan skrev:Någon som vet vad detta är för djur som bygger sånt här? Nån slags geting? Humla?

1496991939_20170605_112137.jpg



Ja, och så lite gamla markfästen såklart. Denna lyckades jag INTE såga i.

1496991939_20170605_121516.jpg

Om sådana markfästen inte sitter i sten/berg, hur får man upp dem? Går det att skruva ut dem eller är det till att gräva?


Skulle tro att det enda är att gräva upp det.
De jag har grävt upp består av då öglan som är fäst i en betongklump som är minst 50 cm ner i marken.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

morco  
#458818 Batteridriven vinkelslip kan vara till nytta för andra än stöldligor!

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Hema  
#458873 Tack ananders och morco. Jag vill i första hand om det går att kunna använda dem igen på annan plats om möjligt.
Finns det någon möjlighet att lossa en sådan som sitter i sten? Vet inte hur de är utformade före de fästes i sten eller motsvarande. Har väl inte googlat rätt..

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458877 Bergöglan är kluven liten bit i nedre ändan och när man slår ner den expanderar nedre änden.
Troligen inte möjligt att dra upp den.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

filijox  
#458880 Försökte för något år sedan med en 16 ton grävmaskin dra upp en sådan som sitter i betongklump längre ner, det gick inte. Fanns anledningar till att vi inte ville gräva upp allt, så det blev tigersåg med metallblad...

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Hema  
#458888
filijox skrev:Försökte för något år sedan med en 16 ton grävmaskin dra upp en sådan som sitter i betongklump längre ner, det gick inte. Fanns anledningar till att vi inte ville gräva upp allt, så det blev tigersåg med metallblad...

Oj, vad hade den använts som stödfäste till? Knappast någon telefonstolpe va?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

filijox  
#458895 stödfäste till ändstolpe gammal el-ledning, så inget stort egentligen. Gissar att det var den sista de gjöt och då fyllde i med resten av betongen som annars skulle bli över...

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Hema  
#458903
filijox skrev:stödfäste till ändstolpe gammal el-ledning, så inget stort egentligen. Gissar att det var den sista de gjöt och då fyllde i med resten av betongen som annars skulle bli över...

Låter som en kvalificerad gissning eller antagande. :)

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Brorsan  
#458967
Hema skrev:Tack ananders och morco. Jag vill i första hand om det går att kunna använda dem igen på annan plats om möjligt.
Finns det någon möjlighet att lossa en sådan som sitter i sten? Vet inte hur de är utformade före de fästes i sten eller motsvarande. Har väl inte googlat rätt..

Farsan slog med en slägghammare på sidan så den darrade, då skaka kilen loss. Han återanvände många bergöglor!
Jag har gjort likadant och det funkar på nästan alla! :-bd

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Hema  
#459010 Det måste jag testa! :)

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Brorsan  
#459034 Farsan gick och slog loss bladdubben när dom bytte stolpar i kraftlinjen, han använde dom när han byggde bryggor. Nästa gång dom bytte några stolpar var han förbannad : dom hade vickat av dubbarna utmed berget! Olle

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459073 Detta var en nyhet för mig!
Skall prova att slå loss ögla eller bladdubb. Tack för tipset!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).