Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1027 inlägg 376407 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Torbjörn Johnsen  
#434115 Bara att ta fram kniven och börja tälja fram en kobra!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Axl  
#438385 Det låg lax mitt på vägen när jag kom till skogen idag!

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

alias  
#438390
Axl skrev:Det låg lax mitt på vägen när jag kom till skogen idag!


Det var väl föga förvånande, det är ju en vandrande fisk! :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438393 var nog en björn som blev störd efter han fångat den :D

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Georgsson87  
#448493
Axl skrev:Man undrar ju hur det gått till. Och vad jag ska ha den till...



Gör en bordslampa av den :D

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#448713 Fruntimmeret trodde jag satt en orm på bordet, men det är en ek som hade vuxit lite snett :wink:

1491250747_boye_tre_s_03_03_17_(1).jpg

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#449704
1491733581_skogsfunn_09_04_17_(2).jpg


Finns tyvärr dom som lastar skrot av bredvid skogsvägen :surp:
Får ju säga att han som är ägare här gör det samma själv, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Hema  
#449718 Är de bara dumma eller tänker de på framtidens arkeoger?

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Avslutat-01  
#451630 Hittade en hästdragen harv igår, en sån där gammal med järnhjul

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

skogaliten  
#451654 Är du säker på att du menar just harv? Hästharvar av olika slag har ytterst sällan hjul, de liknar gammaldags mindre traktorharvar helt enkelt.
Är det möjligtvis en hästräfsa du hittat? De har hjul, och ofta en sits. De konverterades ibland för traktordrift.

Men den tanken som svindlar är, att den som lämnat räfsan (eller vad det nu är) har knappast kört ut den "i skogen", utan snarare parkerat den i kanten av (eller vid tillfarten till) en äng där man skördat hö. Och av någon anledning kom hen inte tillbaka...
Idag är den ängen alltså skog...

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Avslutat-01  
#451729 Stämmer nog att det är en räfsa, är i kanten skog/åkermark den står.....
är min morfar som ställt den där

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

axwell  
#451829
bork skrev:Stämmer nog att det är en räfsa, är i kanten skog/åkermark den står.....
är min morfar som ställt den där

En sk. ryggkliare. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Torbjörn Johnsen  
#452757 Eller snarare "utefter vägen"...
I onsdags körde jag förbi en timmerbil (Rundvirke AB) fullatsad med helstam vilket inte hör till vanligheterna i Sverige. Den stod parkerad på en P-ficka utefter Rv 50 mellan Mjölby-Örebro med näsan norrut. Stammarna på lasset var inte tall utan douglas eller nåt liknande. Någon som vet om det kan användas till kraftledningsstolpar eller någon som kan bringa lite ljus över vad jag såg?

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

alias  
#452761
Torbjörn Johnsen skrev:Eller snarare "utefter vägen"...
I onsdags körde jag förbi en timmerbil (Rundvirke AB) fullatsad med helstam vilket inte hör till vanligheterna i Sverige. Den stod parkerad på en P-ficka utefter Rv 50 mellan Mjölby-Örebro med näsan norrut. Stammarna på lasset var inte tall utan douglas eller nåt liknande. Någon som vet om det kan användas till kraftledningsstolpar eller någon som kan bringa lite ljus över vad jag såg?


Det skulle inte bli stolpar till gatubelysning? :lol:

Nä, ärligt talat så vet jag inte, men douglasgran ska väl ha väldigt bra virkesegenskaper, både att såga och koka massa av, om jag fattat det hela rätt. Hugger man helstam så ligger ju någon form av stolpar nära till hands att gissa på.

Det kan inte vara helt lätt att hitta timmerbilsekipage som kan hantera detta i dagsläget. Vet att Ostrands i Linneryd hade en helstamsbil långt in på 90-talet då bl.a. sågverket JGA köpte detta sortiment rätt länge.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Torbjörn Johnsen  
#452763
Det skulle inte bli stolpar till gatubelysning? :lol:


ha ha!
Stolpar låter ju rimligt. Speciellt om man kollar på http://www.rundvirkeindustrier.se/ (det stod "Rundvirke" på lastbilen).

Det skulle vara intressant att veta vart douglas(?)stolparna kom från och varför man i så fall använder det trädslaget? Bättre? Billigare? Provleverans?... Jag kanske ska ringa till Rundvirke och kolla:-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).